گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز در آغاز هفته کاری با بازگشایی ۱۶ نماد معاملاتی همراه بود. نمادهایی که اکثرا وضعیت مناسبی را با خود به تابلو نبردند.

در بازار دیروز، معامله‌گران تاثیر آرامش در صحنه تحولات سیاسی بین‌المللی و به تعویق افتادن روند رایزنی‌های گروه ۱+۵ تا بعد از کریسمس و ابتکارات سیاسی - اقتصادی تهران موجب شده است، بدبینی‌های هفته گذشته جای خود را به آرامش نسبی بدهد. با توجه به شرایط سیاسی و افت قیمت سهام در دو هفته اخیر، بازار شنبه شاهد صف‌های خرید در بخش عمده بازار بود؛ صف‌های خریدی که شماری نیز البته در برابر برخی از عرضه‌ها از میان رفت.

از سوی دیگر، بازار با شایعاتی در مورد همکاری متقابل دو نماد فولادمبارکه و چادرملو نیز مواجه است، چادرملو در سه هفته قبل اقدام به خرید سهام فولاد مبارکه در بازار کرده بود و اینک با حرکت متقابل مبارکه در خرید سهام چادرملو مواجه شده است. همکاری و مالکیت متقابل دو نماد چادرملو و فولادمبارکه می‌تواند به ادغام عمودی دو شرکت و پایداری هر دو واحد اقتصادی کمک کند؛ به ویژه آنکه هر دو شرکت در زمینه فعالیت خود سرگروه محسوب می‌شوند. چادرملو همچنین براساس آمار «ایمیدرو» تا پایان آبان ماه با استخراج ۹۶/۷میلیون تن ماده معدنی ۱۴۰درصد برنامه خود را محقق کرده است.

میزان ارسال و فروش چادرملو نیز ۴میلیون و ۲۷۹هزار تن که ۱۳۴درصد برنامه شرکت بوده است. نکته جالب آنکه چادرملو در استخراج از رقم ۸/۷میلیون تن گل‌گهر پیشی‌گرفته و در ارسال و فروش نیز تنها ۲۵هزار تن از رقیب خود عقب‌تر است. امری که با توجه به ابعاد بزرگ‌تر معادن گل‌گهر نسبت به چادرملو نشان از وضعیت بهتر هدایتی چادرملو دارد.

در بازار دیروز نماد «صدرا» نیز با افت قیمت قابل ملاحظه بعد از تعدیل منفی این شرکت به ۷۴ریال بود. صدرا که با تغییر مدیریت و جابه‌جایی سرفصل‌های درآمد، سود و بهای تمام شده مواجه بود، دیروز همسایه صدرنشین گذشته بازار گاز لوله شد تا بازار شاهد صدرای ۸۳۷ریالی باشد. امری که شاید هیچ‌گاه قابل پیش‌بینی نبود.

بازار دیروز روز خوبی نیز برای زیرمجموعه‌های بانک صنعت و معدن نبود. لیزینگ صنعت و معدن با قبول P/E گروه لیزینگی در حد ۳واحد ۴/۶۵درصد از ارزش خود را از دست داد و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز به‌رغم پرتفوی سیمانی با ارزش این شرکت ۵/۲۶درصد افت را تجربه کرد تا این شرکت به ارزش بازار باورنکردنی ۷۷میلیارد تومان برسد، امری که تقریبا ۵۰درصد سرمایه ۱۵۰میلیارد تومانی این شرکت تلقی می‌شود.

بازار دیروز همچنین شاهد بازگشایی نماد بانک کارآفرین بود که به‌رغم تعدیل مثبت و ارزشمندی سهام، رفتار اولیه معامله‌گران در آن چندان منطقی نبوده و پس از رشد تا رقم ۴هزار و ۴۵۰ریال سرانجام درنرخ ۳هزار و ۶۰۳ریال به کار خود پایان داد.

نمادهای حمل‌ونقل پتروشیمی، مهرکام پارس، خاک چینی، آلومینیوم پارس، آذریت، تولید مواد اولیه داروپخش، محورسازان، ایران یاساتایر و رابر، موتوژن و آلوم‌راد نیز دیروز بازگشایی شدند که تاثیری در روند کلی بازار نداشتند.

با توجه به افت قابل ملاحظه ۳نماد صدر و سرمایه‌گذاری و لیزینگ صنعت و معدن و همچنین تاثیر منفی نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات شاخص به‌رغم جو مثبت بازار ناچار به تحمل ۴واحد افت شد. حجم کل معاملات دیروز بالغ بر ۴/۱۷میلیارد تومان بود. از ۱۶۴نماد مورد دادوستد ۹۶نماد با رشد قیمت و ۵۰نماد با افت ارزش دادوستد شدند.