گروه بورس- علیرضا باغانی: عرضه 75/38درصدی شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی دیروز به دلیل ادامه رقابت معامله نشد. این معامله ارزشی نزدیک به 99میلیارد تومان داشت که با افزایش قیمت پایه بلوک از 140 به 150تومان ارزش این بلوک با 7میلیارد تومان افزایش به 106میلیارد تومان رسید. اما در شرایطی این بلوک که ارزش مدیریتی دارد، شاهد رقابت چند گروه در بازار بود که در بازار این سوال به وجود آمده است که «شستا» در این عرضه بلوکی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

آیا «شستا» به دنبال کسب درآمد و شناسایی سود از این محل است و در این صورت درآمد حاصله صرف چه مواردی می‌شود؟
آیا عرضه عمده سهام «وپترو» سرآغاز موج فروش بخشی از دارایی‌های تامین اجتماعی است؟ آیا شرکت‌هایی که بازدهی مورد انتظار «شستا» را ندارند، واگذار می‌شوند؟
آغاز برنامه فروش شرکت‌های تابعه «شستا» به مدتی پیش بازمی‌گردد، درست زمانی که این هلدینگ بزرگ مجموعه هتل‌های پارس را در معرض فروش قرار داد که البته فروش این مراکز اقامتی به دلیل بازدهی نامطلوب آنها انجام نگرفت، چندی پیش هم یکی از شرکت‌های غیربورسی «شستا» برای فروش آگهی شد.
«شستا» سهم 42درصدی در صنعت دارو در کشور دارد، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری این شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در صنایع سیمانی، پتروشیمی و ... بسیار قابل توجه است.
عرضه عمده سرمایه‌گذاری پتروشیمی از آن جهت با اهمیت است که «وپترو» سهام مدیریتی بسیاری از شرکت‌های فعال در صنایع شیمیایی از جمله کربن ایران، دوده صنعتی، گاز لوله، پتروشیمی اصفهان و ... را در اختیار دارد. رقابت دو شخصیت حقیقی و حقوقی برای خرید ۷۵/۳۸درصد از سهام «وپترو» امروز از سر گرفته خواهد شد؛ خریدار بلوک مزبور باید ۵۰درصد از ارزش معامله را به صورت نقد و مابقی را به صورت اقساط پرداخت نماید. رقابت بر سر خریداری بلوک ۵/۲درصدی توس‌گستر نیز دیروز ادامه پیدا کرد، تا جایی که بلوک مزبور با افزایش ۲۵تومانی قیمت هر سهم از سوی بانک تجارت به یک شرکت سرمایه‌گذاری فروخته شد.
در بازار دیروز سیاست عرضه‌های صف خرید از سوی معامله‌گران ادامه یافت، تا جایی که در این بازار تنها سه نماد گل گهر، سرمایه‌گذاری ساختمان، سیمان فارس و خوزستان صف‌های خریدی به ارزش بیش از یک‌میلیارد تومان را شاهد بودند. در بازار روز دوشنبه نماد شرکت‌های فرآورده‌های غذایی تربت جام، نماد سرمایه‌گذاری ملی ایران و قند پارس بازگشایی شدند.
EPS «شصفها» تعدیل نمی‌شود
گفته‌های بازار: پتروشیمی اصفهان در بازار با این شایعه مواجه است که پیش‌بینی سود 122 تومانی‌اش با 30 تومان افزایش به بیش از 150 تومان رسیده است. گفته می‌شود این تعدیل قرار بوده که در گزارش 6 ماهه اعلام شود، اما به دلیل بحث پرداخت مالیات صادرات شرکت‌های پتروشیمی که بعدها لغو شد، آن زمان این تعدیل اعلام نشد.
شنیده‌های ما: به گفته منابع خبری، پیش‌بینی سود پتروشیمی اصفهان تحت شرایط خاصی افزایش می‌یابد که در ایجاد این شرایط ویژه عوامل مختلفی همچون قیمت خوراک و قیمت جهانی نفت تاثیرگذار است، اما هنوز این شرایط ایجاد نشده و EPS «شصفها» در حال حاضر با تعدیل مثبت مواجه نیست.
قرارداد 50میلیارد تومانی «وتوکا»
گفته‌های بازار: در حالی که گروهی از معامله‌گران از احتمال تعدیل مثبت ۱۰درصدی EPS توکافولاد سخن می‌گویند، در گوشه‌ای دیگر از تالار شیشه‌ای شایع شده که «وتوکا» اخیرا قرارداد ۸۵میلیارد تومانی منعقد کرده است که از این محل با تعدیل قابل‌توجه‌تری مواجه است.
شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده این قرارداد که مربوط به کاردامپر است، رقمی بالغ‌بر 50میلیارد تومان ارزش دارد، اما شاید ارزش آن به 65میلیارد تومان هم برسد. افزون بر این، احتمال تاثیرگذاری این قرارداد برای EPS شرکت زیاد است، اما در شرایط کنونی میزان این تاثیرات مشخص نیست.
تعدیل منفی EPS «بکام»
گفته‌های بازار: در شرایطی که کابل‌های شهید قندی در 6ماهه 50درصد از پیش‌بینی سود خود را محقق کرده است، در بازار شایع شده که این شرکت به زودی EPS خود را کاهش خواهد داد. گفته می‌شود، تعدیل منفی «بکام» در حدود 25درصد بوده و دلیل آن خرید گران مواد اولیه از جمله مس است.
شنیده‌های ما: منابع خبری تعدیل منفی کابل شهید قندی را تایید می‌کنند. در ظاهر این تعدیل در حال بررسی است و هنوز میزان آن نهایی نشده است. کابل شهید قندی از مصرف‌کنندگان عمده مس محسوب شده و در دوران گرانی این فلز، خریدهایی را داشته است.