لیست سیاه شرکت‌های بورسی

فارس- با اخراج ۷ شرکت از بورس تعداد شرکت‌های اخراجی طی ۱۸ سال فعالیت بورس در دوران بعد از انقلاب به ۲۵ شرکت رسید. در شرایطی همزمان با اولین روز زمستان ۷ شرکت از سازمان بورس و تابلوهای معاملاتی بازار سهام اخراج شدند که این اتفاق بعد از ۴ سال روی داد و با توجه به اخراج ۱۸ شرکت در گذشته، تعداد شرکت‌های اخراجی در دوران پس از انقلاب (۱۸ سال ) به ۲۵ شرکت رسید.

در اولین روز زمستان ۸۶ و براساس تصمیمات هیات مدیره‌های سازمان و شرکت بورس ۷ شرکت نکا پلاستیک، داروسازی شهید قاضی، قدس پلاستیک، اشتاد موتورز، کاغذسازی قائمشهر، گچ تهران و کولرگازی ایران از فهرست شهرکت‌های بورس حذف شدند.

جزئیات اخراج ۷ شرکت

براساس این گزارش، در بررسی‌های به عمل آمده از جزئیات اخراج این ۷ شرکت مشخص شد که دلیل اخراج دو شرکت نکاپلاستیک و داروسازی شهید قاضی عدم تمایل به عرضه سهام توسط سهامداران عمده بود؛ در حالی که این دو شرکت از سال‌ها قبل مراحل مربوط به پذیرش در بورس را طی کرده‌اند.

در این رابطه امیر حمزه مالمیر، رییس اداره نظارت بر ناشران بورس گفت: با توجه به عدم تعیین تکلیف شرکت داروسازی قاضی با سهامداران آن چند جلسه برگزار شد اما با توجه به عدم تمایل به عرضه سهام حضور این شرکت در بورس ضرورتی نداشت.

براساس این گزارش دلیل اخراج ۵ شرکت دیگر نیز مشمول شدن ماده ۱۴۱ قانون تجارت (که براساس این ماده شرکت‌ها اعلام زیان می‌کنند) و طی مراحل انحلال و تسویه است.

به گفته مالمیر این ۷ شرکت‌ تعداد سهامداران اندکی داشته و از وضعیت حادتری برخوردار بودند.

چند شرکت دیگر در لیست سیاه

اخراج ۷ شرکت از بورس در حالی انجام شد که از قرار معلوم چند شرکت دیگر نیز در لیست سیاه قرار دارند.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورس در این خصوص اعلام کرد: بررسی‌ها برای اخراج چند شرکت دیگر ادامه دارد و باز هم چند شرکت دیگر ظرف روزها و هفته‌های آینده که ضرورتی برای حضور در بورس ندارند، از فهرست بورس حذف خواهند شد، اما تعداد دقیق آنها هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: برای شرکت‌هایی که از تعداد سهامداران بالایی برخودارند، حساسیت‌هایی وجود دارد اما شرکت‌هایی که ضمن برخورداری از تعداد اندک سهامداران‌، امیدی به سودآوری ندارند، از بورس حذف خواهند شد.

حذف ۲۵ شرکت از بورس طی ۱۸ سال

تا قبل از اخراج این ۷ شرکت، آخرین حذف شرکت‌های بورس مربوط به سال ۸۲ بود که طی آن طی دو مرحله ۱۶ شرکت از جمله مالی و اعتباری بنیاد (سینای کنونی) علاالدین، لاستیک یزد، ماشین‌سازی ساوه، چیت‌سازی ری، نساجی پرتو، گیلان پاکت، ریسندگی سمنان و... به دلیل عدم عرضه سهام و یا زیان‌دهی از بورس حذف شده‌ا‌ند که با توجه به حذف اختیاری شرکت پرسیت و ۷ شرکت جدید تعداد شرکت‌های حذف شده از بورس در دوران بعد از انقلاب به ۲۵ شرکت رسیده که این آمار در برابر درج نام ۴۴۱ شرکت در بورس ثبت شده است.

۱۰۳ شرکت در تابلوی چهارم

حذف ۷ شرکت جدید از بورس در شرایطی رخ داده که با انتقال ۱۴ شرکت جدید به تابلوی چهارم در هفته گذشته‌، تعداد شرکت‌های این تابلوی به ۱۰۳ شرکت رسیده است.

به گفته مالمیر از ۱۷ شرکتی که شرکت بورس خواهان انتقال به تابلوی چهارم بود، سه شرکت گرانیت بهسرام، پشمبافی توس و پلاستیک شاهین به تابلوی چهارم منتقل نشده‌اند و احتمال چنین اتفاقی نیز اندک است.