موج- زمینه خصوصی‌سازی شرکت‌های مخابرات و مادر تخصصی خدمات کشاورزی هنوز مهیا نشده است.

از میان هفت‌سازمان و ارگان دولتی (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران،‌سازمان خصوصی‌سازی، ‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ساتکاپ، شرکت مخابرات ایران، شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی) که ملزم به ارائه سهام در بازار سرمایه هستند، تنها فضا برای خصوصی‌سازی شرکت‌های تابعه ۵‌سازمان دولتی آماده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران، ‌سازمان خصوصی‌سازی، ‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ساتکاپ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه در مجموع ۷‌میلیارد و ۶۹۸‌میلیون و ۶۶‌هزار و ۷۵۹ سهم به ارزش ۱۹‌هزار و ۳۶۶‌میلیارد و ۱۸۸‌میلیون و ۱۹۹‌هزار و ۲۸۵ ریال در بازار سرمایه عرضه کرده‌اند.

در این میان‌سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با عرضه ۷‌میلیارد و ۶۰۴‌میلیون و ۶۵۶‌هزار و ۱۱۴‌سهم به ارزش ۱۹‌هزار و ۲۱۶‌میلیارد و ۴۲۹‌میلیون و ۳۹۸‌هزار و ۹۸۹‌ریال در میان شرکت‌های فوق رکورددار خصوصی‌سازی بوده است.

دومین رتبه از آن شرکت‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با عرضه ۷۵‌میلیون و ۸۵۱‌هزار و ۲۱۱ سهم به ارزش ۱۰۱‌میلیارد و ۷۵۹‌میلیون و ۵۰۶‌هزار و ۷۰۱ ریال است.

آماده‌بودن شرایط برای خصوصی‌سازی در شرکت ساتکاپ نیز منجر شد تا این شرکت از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه ۱۳‌میلیون و ۶۱۳‌هزار و ۱۴۱ سهم به ارزش ۲۴‌میلیارد و ۸۳۲‌میلیون و ۸۷۱‌هزار و ۳۶۲‌ریال را در بازار سرمایه عرضه کند.

در این میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با عرضه ۳‌میلیون و ۳۳۷‌هزار و ۵۶۶ سهم به ارزش ۲۱‌میلیارد و ۹۲۹‌میلیون و ۷۱۶‌هزار و ۴۴۸ ریال سهم، آمادگی خود را برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری به نمایش گذاشته است.

اما ‌سازمان خصوصی‌سازی به عنوان نماد خصوصی‌سازی در آخرین پله برای عرضه سهام دولتی در بازار سرمایه قرار می‌گیرد، به طوری که این‌ سازمان از ابتدای سال‌جاری تا پایان فصل پاییز ۶۰۸‌هزار و ۷۲۷ سهم به ارزش یک‌‌میلیارد و ۲۳۶‌میلیون و ۷۰۵‌هزار و ۷۸۵ ریال را در بازار سرمایه عرضه کرد.