هفته عرضه‌های عمده در بورس تهران

گروه بورس- علیرضا باغانی: قائم‌مقام وزارت نفت در حالی روز چهارشنبه از آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی خبر داد که مدت‌ها پیش رییس‌جمهور این تصمیم را به دلیل آثار تورمی‌اش در آن شرایط به صورت موقت منتفی اعلام کرده بود. بحث بر سر آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی به خردادماه سال‌جاری بازمی‌گردد که به دلیل لحاظ شدن اثرات این آزادسازی در بودجه دولت، برخی از متولیان امر به دنبال هر چه سریع‌تر عملی شدن این تصمیم بودند. در آن زمان بحث آزادسازی به دلایل مختلف به فراموشی سپرده شد،‌ اما کارشناسان و مسوولان ذی‌ربط در این مدت به منظور عملی شدن آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی تلاش‌های فراوانی کردند. این تلاش‌ها باعث شد مسوولان کشور پس از گذشت بیش از یک ماه از آمدن غلامحسین نوذری به وزارت نفت، با این موضوع به صورت رسمی موافقت کنند. به نظر می‌رسد مسوولان جدید وزارت نفت تاثیر بسزایی در توجیه دولت نسبت به موافقت با عملی شدن آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی داشتند و اعلام این خبر از سوی علی کردان قائم مقام جدید وزیر نفت نیز شاید گویای این واقعیت باشد.

شرکت‌های پتروشیمی، خوراک موردنیاز خود را با سوبسید از دولت می‌گیرند و در ازای بهره‌مندی از این سوبسید محصول نهایی خود را در داخل کشور با ۱۰درصد تخفیف می‌فروشند، حال آنکه در شرایط کنونی این شرکت‌ها در ازای محرومیت از سوبسید ۳۰درصدی، محصول خود را بدون تخفیف ۱۰درصدی در داخل به فروش می‌رسانند و فروش صادراتی این شرکت‌ها هم براساس قیمت‌های جهانی صورت می‌گیرد. بورس تهران پس از انتشار این خبر، ایجاد صف خرید برای شرکت‌های گروه صنایع شیمیایی را شاهد بود. در پی انتشار این خبر صف فروش پتروشیمی خارک به صف خرید تبدیل شد.ضمن اینکه شرکت‌‌های پتروشیمی اراک و اصفهان نیز که در روزهای گذشته معاملات ضعیفی را شاهد بودند، پس از اعلام این تصمیم، صف خرید شدند. ۵/۱میلیون سهم پتروشیمی اراک روز چهارشنبه مورد معامله قرار گرفت و پتروشیمی اصفهان هم فقط عرضه ۱۲۰هزار سهمی را پس از ایجاد صف خرید تجربه کرد.به نظر می‌رسد بازار در مواجهه با این تصمیم دولتی تا حدی با تحلیل عمل نکرده است، چرا که آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی گرچه قیمت فروش شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، اما آنها را از خوراک دولتی (با سوبسید) محروم می‌کند، بنابراین باید تاثیر آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

بازار در هفته جاری چند عرضه عمده را هم تجربه خواهد کرد.

بر این اساس، ۶/۱‌درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ۱۰‌دی‌ماه به طور عمده در تابلوی اصلی عرضه می‌شود. بنابراین گزارش،‌ شرکت سرمایه‌گذاری سپهر ۲۸‌میلیون و ۸۹۸‌هزار و ۳۵‌سهم از کل سهام این شرکت را با قیمت پایه یک‌هزار و ۵۰۰‌ریال به صورت یک‌جا و نقد و یا طبق شرایط اعلامی واگذار خواهد کرد.

شرایط خرید اقساطی به این صورت است که خریدار باید ۳۵‌درصد از کل ثمن معامله را به صورت نقد و مابقی را در مقابل یک فقره چک یک ماهه و وثیقه گذاردن سهام مذکور تا زمان تسویه پرداخت کند.

ارزش کل معامله با قیمت پایه یک‌هزار و ۵۰۰ریال ۴۳۳‌میلیارد و ۴۷۰‌میلیون و ۵۲۵‌هزار و ۵۰۰‌ریال است. شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی «سهامی عام» با نماد «وپترو» در گروه محصولات شیمیایی و با ۴۶‌هزار و ۹۸۱سهامدار در تالار اصلی فعالیت می‌کند.

این شرکت با سرمایه یک‌هزار و ۸۲۰‌میلیارد ‌ریال پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۶ را در ۱۸/۰۷/۸۶، ۱۶۳‌ریال اعلام کرده بود.

از سویی دیگر، ۹۹/۲‌درصد سهام شرکت صنعتی دریایی ایران ۹‌دی‌ماه به طور عمده در تابلوی فرعی عرضه می‌شود.

بانک مسکن در این عرضه ۴۴‌میلیون و ۸۶۱‌هزار و ۹۶۹‌سهم از کل سهام این شرکت را با قیمت پایه ۹۰۰‌ریال به صورت یک‌جا و نقد واگذار خواهد کرد.

این شرکت با سرمایه ۱۵۰۰‌میلیارد ‌ریال پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۶ را در۲۱/۰۹/۸۶، ۷۴‌ریال اعلام کرده بود.

همچنین در هفته جاری دو شرکت صبا و توانیر در مجموع ۸/۱۶درصد از سهام شرکت مپنا را عرضه خواهند کرد و از طرفی دیگر سازمان خصوصی‌سازی سهام دو شرکت روغن‌نباتی جهان و بسته‌بندی مشهد را نیز به صورت بلوکی در هفته پیش رو عرضه می‌کند.

همچنین انتشار سبد دارایی‌های آذرماه شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نشان داد این شرکت پس از فروش بلوک مدیریتی شرکت فجر گالوانیزه در قیمت ۱۷۵ تومان اقدام به خرید ۶/۲درصد از سهام همین شرکت در قیمت‌های کمتر از ۱۳۵ تومان کرده است.

قیمت «وامید» نهایی شد

گفته‌های بازار: در بازار خبرهای غیررسمی از نهایی شدن زمان و قیمت عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید سخن می‌گویند. بر این اساس گفته می‌شود که بانک سپه در هفته سوم دی ماه سهام «وامید» را با قیمتی معادل ۷۰درصد از ارزش آخرین NAV در بازار عرضه می‌کند.

این قیمت از سوی تامین سرمایه امین کارشناسی و به بانک سپه اعلام شده است.

شنیده‌های ما: منابع خبری اتمام کار کارشناسی تامین سرمایه امین بر روی کشف قیمت «وامید» در بازار خاتمه یافته و در صورت آمادگی کامل سهامدار عمده، سهام سرمایه‌گذاری «امید» ظرف دو تا سه هفته آینده در بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد. NAV کنونی سرمایه‌گذاری امید معادل ۵۰۰تومان برآورد شده است.

«بکام»، بدون تعدیل غیرعملیاتی

گفته‌های بازار: شرکت کابل‌های شهید قندی که از پیش‌بینی سود ۳۲۱ریالی خود و در ۶ماه فقط ۷۵ریال را پوشش داد، در بازار با این شایعه مواجه است که از محل فروش ملکی با زیربنای هزار و ۶۰۰متر در تهران توانایی تعدیل مثبت ۷۰ تا ۸۰ریالی را دارا است.

شنیده‌های ما: اما این شرکت فروش ساختمان مزبور را در بودجه خود لحاظ کرده و از این بابت تعدیلی ندارد. این ملک قرار است با قیمت هر متر مربع ۲میلیون تومان و به ارزش بیش از ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به فروش برسد.

کابل باختر با همان EPS ل۸تومانی

گفته‌های بازار: در تالار شیشه‌ای خبرهایی از احتمال افزایش کمتر از ۱۰درصدی EPS کابل باختر به گوش می‌رسد، در شرایطی که این شرکت آخرین پیش‌بینی سود خود را معادل ۸۰ریال اعلام کرده است.

شنیده‌های ما: بر اساس خبرهای رسیده، کابل باختر، تعدیلی در پیش‌بینی درآمد هر سهم خود ندارد و اگر هم سودهای افزون‌تری در EPS سهام شرکت شناسایی شود، به طور قطع از طریق بورس اعلام می‌شود.

شاید تعدیل مثبت EPS کابل باختر در شرایطی مطرح می‌شود که شرکت‌های تولیدکننده کابل به دلیل مصرف عمده مس در زمانی که قیمت این محصول به ازای هر تن به ۸هزار دلار رسیده بود، تحت فشار قرار گرفتند.