تا سال آینده ظرفیت تولید سیمان واحدهای زیرمجموعه تامین‌‌اجتماعی ۸میلیون تن افزایش می‌یابد. مصری، وزیر رفاه در مراسم افتتاح طرح افزایش ظرفیت کارخانه سیمان خزر با بیان این مطلب گفت: پس از سیمان زنجان و سیمان ساوه، این سومین واحدی است که با سرمایه‌گذاری تامین‌‌اجتماعی صورت گرفته و تا پایان سال‌جاری سه پروژه دیگر از مجموعه‌های وابسته به هلدینگ سیمانی شستا افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰میلیون تن سیمان از محل سرمایه‌گذاری‌های «شستا» در کشور تولید می‌شود.

مصری ادامه داد: هدف ما نگاه به سند چشم‌انداز به عنوان یک نقطه ایده‌آل است و به این منظور باید امکانات و ابزار لازم را فراهم کنیم.

در این مراسم بصیری، معاون امور معدنی وزارت صنایع و معادن با اشاره به هفتاد و چهارمین سالگرد صنعت سیمان گفت: تولید سیمان با ۱۰۰تن در روز آغاز شد و در حال حاضر تولید روزانه کشور ۱۵۰هزار تن است و هرماه یک کارخانه سیمان به مجموعه این صنعت و تا پایان سال‌جاری ۷میلیون تن به تولید سیمان کشور اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به فرسودگی کارخانجات سیمان کشور افزود: به‌رغم مشکلات موجود، راندمان این واحدها ۱۰۰درصد است و با توجه به اینکه کارخانجات سیمان ما ۷۵درصد ساخت داخل و ۲۵درصد وابسته هستند می‌توان گفت صنعت سیمان ما بومی شده است.

معاون وزیر صنایع ادامه داد: سال گذشته مبلغ ۲۰۰میلیارد تومان از رییس‌جمهور برای صنعت سیمانی اعتبار گرفتیم که تاکنون ۱۴۰میلیارد تومان آن جذب شده و برای بقیه نیز در حال تلاش هستیم.

بصیری سپس گفت: تا پایان سال حدود ۱۲ کارخانه سیمان به مجموعه این صنعت افزوده می‌شود و می‌توان گفت که در حال حاضر عرضه و تقاضای این محصول متعادل شده و حتی عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است، با این حال در مدیریت و هماهنگی توزیع، هنوز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

وی با انتقاد از راندمان پایین صنعت سیمان در کشور گفت: در ایران به ازای هر یک کیلو سیمان ۹۵۰کیلوکالری انرژی مصرف می‌شود و یک تن سیمان حدود ۱۰۰مترمکعب گاز مصرف می‌کند و این ارقام با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

سالاروند، مدیرعامل شرکت سیمان خزر با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید این شرکت از دوهزارتن به چهارهزارتن گفت: این طرح با اختصاص هزینه ریالی ۹۴۰میلیارد ریال و هزینه ارزی ۲۱میلیون یورو دریافتی از صندوق ذخیره ارزی با هدف افزایش کمی و کیفی تولید در استان، کاهش مصرف انرژی، به روزآوری ماشین‌آلات و بهبود شرایط زیست‌محیطی به بهره‌برداری رسیده است.

وی حفظ و توسعه شرایط زیست‌محیطی، تولید پایدار و تحویل مستمر، صرفه‌جویی و پرهیز از هزینه‌های زائد و توجه به نیروی انسانی امانت‌دار را از برنامه‌های آتی شرکت برشمرد و خواستار خروج سیمان از سبد حمایتی دولت شد.