گروه بــــورس: شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران مبلغ ۲۱۲ریال از پیش‌بینی درآمد هر سهم خود کاست. بنا بر اطلاعات منتشره اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار، «وبانک‌» در تاریخ ۲۶تیر ماه امسال سود هر سهم را ۴۲۰ ریال اعلام کرده بود که با تعدیل ۲۱۲ریالی، سود جدید هر سهم این شرکت مبلغ ۲۰۸ریال تعیین شده است.

شرکت دلایل تعدیل را عمدتا کاهش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های ناشی از کاهش سود برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، کاهش سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها، پیش‌بینی احتساب ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش هزینه‌های مالی ناشی از اخذ وام ۶۴ میلیون یورویی از PLC عنوان کرده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت، مانده ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در پایان دوره ۶ماهه منتهی به

شهریور ماه ۸۶ مبلغ ۲هزار و ۳۱۱میلیارد ریال بود.

هم چنین مبلغ یک‌هزار و ۵۶۲میلیارد ریال ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در سهام شرکت صنعتی دریایی ایران به حساب تعدیلات سنواتی منظور شده است، بنابراین باید این موضوع در محاسبه سود قابل تخصیص مورد توجه قرار گیرد. ضمنا با توجه به ذخیره کاهش شناسایی شده در سال قبل به مبلغ ۵۸۰میلیارد ریال، از این بابت جمعا مبلغ ۲۱۴۲میلیارد ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده است.

پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ماه ۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها ۴۶درصد کاهش، سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها ۳۱درصد افزایش، سود عملیاتی ۳۴درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۲۲درصد کاهش نشان می‌دهد.

مطابق تبصره بند د ماده ۱۵ اساسنامه شرکت «خالص سود حاصل از فروش سهام موجود در پرتفوی شرکت باید به حساب اندوخته سرمایه‌ای منظور شود، اندوخته سرمایه‌ای بین سهامداران قابل تقسیم نبوده و می‌تواند برای افزایش سرمایه مورد استفاده قرار گیرد. فقط در موارد استثنایی برای حفظ روند سوددهی شرکت می‌توان با پیشنهاد هیات‌مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تا ۲۰درصد از اندوخته سرمایه‌ای ایجاد شده را به حساب تقسیم سود انتقال داد.»

بر اساس اطلاعات دریافتی، هیات‌مدیره در نظر دارد معادل ۳۵درصد سود قابل تقسیم سال مالی ۸۶ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.