گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز (یکشنبه) در حالی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که معامله‌گران پس از تعطیلی ایام مبارک عید غدیرخم با یک روز کاری کمتر هفته جاری را تجربه خواهند کرد.

با توجه به تعطیلی اول هفته روند تحولات بازار سرمایه توام با تعطیلی روز یکشنبه بازارهای جهانی همچنین تعطیلی عمومی ایام کریسمس در کشورهای مسیحی از سر گرفته خواهد شد. با توجه به تعطیلی کریسمس بازار سهام کشورمان با دوری از تبعات تحولات سیاسی فعالیت خواهد کرد. امری که در آخرین روز کاری هفته گذشته نیز در مثبت شدن بازار تاثیر مهمی داشت.
در همین حال در صحنه تحولات سیاسی ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان و بی‌ثباتی در صحنه سیاسی این کشور بر روند معاملاتی اکثر بورس‌های بین‌المللی تاثیر گذاشته است؛ اما به نظر نمی‌رسد بورس تهران تاثیری از این تحول بپذیرد. عدم وجود جریان سرمایه بین‌المللی در بورس اوراق بهادار کشورمان سبب شده است تاثیرپذیری این بورس از تحولات سیاسی این چنینی ناچیز باشد.
از سویی بازار در پایان هفته، شاهد آخر هفته‌ای سیمانی بود. حضور تمامی شخصیت‌های مهم صنعت سیمان کشور در مراسم راه‌اندازی طرح توسعه سیمان خزر و اظهارات وزیر صنایع و معادن موجب شده تا گروه سیمانی آخر هفته‌ای پرخبر را شاهد باشد.
وعده مهندس «محرابیان»، وزیر صنایع و معادن برای خروج سیمان از سبد حمایتی تا 3 ماه آینده مهم‌ترین وجه این تحولات بود.
با توجه به ۳ سال انتظار شرکت‌های سیمانی برای تغییر در نرخ‌های فروش این خبر می‌تواند خبر خوبی برای سهامداران سیمانی باشد هر چند که عملا تاثیرگذاری آن به بعد از سال مالی شرکت‌های سیمانی موکول خواهد شد، اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری با سال مالی منتهی به فصل‌های اول و دوم سال می‌توانند تاثیر مثبت را شاهد باشند.
در همین حال آمار منتشره در مورد طرح‌های توسعه و طرح‌های جدید صنعت سیمان که ظرفیت تولید سیمان در کشور را تا خرداد سال آینده به 55میلیون تن خواهد رساند به طور عکس نگرانی از وجود مازاد قریب‌الوقوع سیمان در کشور را ایجاد کرده است.
در صورتی که افزایش توان تولید با سرعت کنونی پیش رود با توجه به سیاست انضباطی دولت و کاهش اجرای طرح‌های عمرانی مازاد تولید مانع از رشد قیمت‌ها پس از آزادسازی سیمان خواهد شد. در این شرایط اولویت تنها با سیمان‌های کناره مرزی کشور خواهد بود، شرکت‌هایی که در‌حال‌حاضر نیز مورد توجه بازار هستند، سیمان‌های اصطلاحا لب‌مرزی با توجه به محدودیت حمل‌ونقل اقتصادی سیمان در شعاع ۲۵۰ کیلومتری می‌توانند با صادرات سودآوری مناسبی را داشته باشند. بازار عراق، حاشیه خلیج‌فارس و پاکستان و افغانستان مناسب‌ترین گزینه‌های صادراتی محسوب می‌شوند.
در همین حال در شرایط کنونی به نظر می‌رسد به‌رغم اعلام خبرهای مربوط به خروج سیمان از سبد حمایتی، به دلیل عدم رخداد فوری تحولی خاص، انتظار برای فروکش کردن رونق کنونی گروه سیمانی (که به دلیل انتظار برای اعلام تغییر نرخ آغاز شده است) پدید می‌آید. این رونق ناگهانی بار دیگر به دلیل عدم همراهی مسوولان از عمق‌یابی باز خواهد ماند. در تحولات موثر بر بازار اعلام احتمال آزادسازی محصولات پتروشیمی نیز بر بازار موثر است، هر چند که این خبر نیز از عمق لازم برخوردار نبوده و تحول فوری را به همراه نیاورده است. ابهام در روند آزادسازی محصولات پتروشیمی (که باید از خرداد ماه اجرا می‌شد) همچنان بر گروه پتروشیمی بورس سایه انداخته است هر چند که عدم آزادسازی به دلیل تداوم برخورداری شرکت‌ها از تخفیف مواد اولیه موثر است. در همین گروه تحولات تامین‌اجتماعی در تغییر مدیر‌عامل‌ها و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های پتروشیمی تابع نیز مورد توجه است. پس از پتروشیمی فارابی اینک پتروشیمی آبادان نیز با تغییر مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره مواجه است، این تغییرات می‌تواند روند عادی فعالیت شرکت‌های پتروشیمی را تغییر دهد به ویژه آنکه تغییرات مداوم در هلدینگ عظیم «شستا» از حالت عادی خارج شده و عمر مدیریتی را در این مجموعه بسیار کاهش داده است.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار روز چهارشنبه چند خبر اولیه در گروه پتروشیمی و سیمانی و همچنین تغییر حرکت‌ برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری از موقعیت فروش به خرید موجب تغییر در روند عمومی بازار شد. از سوی دیگر انتشار خبر آزادسازی محصولات پتروشیمی همچنین اقدام برخی از شرکت‌های عمده در جمع‌آوری صف‌های فروشی که پیش از آن در نمادها فروشنده بودند، باعث اطمینان بازار شد. امری که موجب شد تنها 2نماد ملی مس و
فولاد مبارکه روی تابلو با صف فروش باقی بمانند. هرچند که احتمال جمع‌آوری این صف‌های فروش نیز با توجه به بهبود شرایط بازار وجود دارد. از سویی با به تعویق افتادن عرضه اولیه پتروشیمی فن‌آوران بازار از فاز تجهیز نقدینگی فاصله گرفته و تعادل نسبی توام با بهبود وضع نقدینگی با تزریق نقدینگی از سوی فولاد مبارکه به سوی فروشندگان سهام چادرملو را شاهد است. فولادمبارکه با خرید ۵/۱درصد چادرملو تاکنون حداقل ۲۴میلیارد تومان نقدینگی به فروشندگان این سهم تزریق کرده است؛ که به نظر می‌رسد این نقدینگی در بازار، باقیمانده و به حرکت درآمده است. در گروه تجهیزات، مهم‌ترین تحول اعلام گزارش شفاف‌سازی آذراب است که انتشار این گزارش انتظار برای بازگشایی نماد آذراب توام با تغییرات مدیریتی در شرکت زیرمجموعه انرژی آذراب را ایجاد کرده است که زیان‌دهی انرژی آذراب موجب زیان‌دهی آذراب شده و این شرکت‌ را برای قریب به بیش از یکسال متوقف کرد که با اعلام گزارش شفاف‌سازی این نماد بازگشایی خواهد شد. در گروه واسطه‌گری مالی، گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی احتمالا امروز یک‌شنبه خریدار دو بلوک مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران «مپنا» خواهد بود. به نظر می‌رسد به‌رغم تغییر مدیریت در «وبانک» استراتژی این شرکت در خرید شرکت‌های پیمانکاری حوزه انرژی تغییر نکرده و «مپنا» نیز به مجموعه صدرا، آذراب و «سنا» افزوده خواهد شد. در گروه فلزی افزایش بهای فلزات اندکی از فشارها در این گروه کاسته است. در این گروه افزایش بهای مس در حد ۶هزار و ۷۱۵دلار در هر تن به‌رغم نگرانی از ضعف اقتصادی آمریکا تحولی مهم محسوب می‌شود.