سیمانی‌ها در گره معاملاتی

گروه بورس- بورس تهران در روز گذشته شاهد رشد قیمت نمادهای سیمانی بود. در روز سه‌شنبه بورس تهران به رغم تعطیلی ادارات فعال بود که در این روز برخی از نمادهای سیمانی به دلیل تداوم صف‌های خرید، در آیین‌نامه رفع گره معاملاتی قرار گرفته و با معاملات بسیار اندک، نوسان دو درصدی مثبت را تجربه کردند. شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، سیمان تهران و سیمان شرق دارای چنین شرایطی بودند.

در بازار روز سه‌شنبه نماد شرکت‌های گالوانیزه فجر سپاهان، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و فارسیت اهواز پس از انتخاب اعضای هیات‌مدیره بازگشایی شدند، ضمن اینکه حق تقدم‌های استفاده نشده داروسازی ابوریحان و سیمان شاهرود نیز آماده انجام معامله بود.

دوده صنعتی تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: درباره شرکت دوده صنعتی گفته می‌شود که از محل خرید مواد اولیه به میزان قابل توجه و با قیمت مناسب در ۶ماهه اول سال‌جاری، توانایی اعلام EPS ۱۰۰تومانی را دارا است.

شنیده‌های ما: اما گزارش‌های رسیده از منابع خبری موثق چنین اخباری را تایید نمی‌کند. این منابع می‌گویند که اظهار نظر درباره افزایش سود دوده صنعتی زود است، چرا که قیمت مواد اولیه در حال افزایش است، اما نکته مسلم این است که دوده صنعتی به پیش‌بینی سود خود می‌رسد و از این بابت مشکلی ندارد، ولی در حال حاضر تعدیلی در EPS شرکت به وجود نیامده است.

EPS «کگل» تعدیل می‌شود

گفته‌های بازار: همزمان با انتشار آگهی فروش صادراتی ۲۸۰هزارتن کنسانتره و ۱۴۰هزار تن سنگ کم عیار، از سوی گل گهر معامله‌گران بازار در تحلیل‌های متفاوتی از احتمال تعدیل مثبت پیش‌بینی سود این شرکت از ۱۵ تا ۲۵ تومان سخن می‌گویند.

شنیده‌های ما: منابع خبری می‌گویند اگر گل‌گهر فروش صادراتی مزبور را در بودجه خود لحاظ نکرده باشد، توانایی تعدیل مثبت را خواهد داشت، اما به هر حال باید منتظر انجام این فروش صادراتی بود تا بتوان تاثیرات آن بر روی سود شرکت را محاسبه کرد. این منابع، تعدیل گل گهر از محل فروش صادراتی محموله‌های یاد شده را در حدود ۲۰ تومان عنوان می‌کنند.

تغییرات در گروه سدید

گفته‌های بازار: همزمان با تغییر رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و انتصاب مدیرعامل سایپا به این سمت،‌ در تالار شیشه‌ای شایع کرده‌اند که مفیدی رییس سابق «ایدرو» به گروه صنعتی سدید رفته و ریاست هیات‌مدیره این شرکت را عهده‌دار شده است.

البته این خبر غیر رسمی به همین‌جا ختم نمی‌شود و گفته می‌شود که مفیدی در آستانه ورود خود به این شرکت برنامه فروش شرکت‌های کم بازده زیرمجموعه گروه صنعتی سدید را در دستور کار قرار داده است.

شنیده‌های ما: اما منابع خبری چنین خبری را تایید نمی‌کنند. براساس خبرهای رسیده، خبر ورود مفیدی به گروه صنعتی سدید در سطح اخبار غیر رسمی و شایعه است و هنوز تصمیمی در این ارتباط اتخاذ نشده است.

«بکام» به مس فروخته نمی‌شود

گفته‌های بازار: در شرایطی که سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ۶۰درصد از سهام کابل‌های شهید قندی را بدون اعلام قیمت پایه در معرض فروش گذاشته، در بازار برخی اخبار غیر رسمی از احتمال خرید سهام «بکام» از سوی شرکت ملی صنایع مس حکایت دارد. کابل شهید قندی بزرگترین کابل‌ساز ایران به شمار می‌رود و «فملی» با در اختیار داشتن این شرکت به راحتی می‌تواند مشکل مواد اولیه آن را تامین و شرکت را به سودآوری قابل توجهی برساند.

شنیده‌های ما: «ومعادن» تمایل شرکت ملی مس برای خرید سهام کابل‌های شهید قندی را رد کرده و می‌گوید: اشخاص حقوقی مختلفی برای خرید سهام مزبور ابراز تمایل کرده‌اند؛ ولی مس در میان آنان وجود ندارد.