شروین شهریاری

پرسش از آقای صدوقی از طریق پست الکترونیک: وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی را با توجه به ورود پتروشیمی فن‌آوران چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ: آخرین تحولات «وصندوق» به برگزاری مجمع سالانه اخیر بازمی‌گردد که در ادامه چند نکته از قول مدیران شرکت در این جلسه نقل به مضمون می‌شود:

۱ - تمرکز پرتفولیوی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بر پتروشیمی جم (با مالکیت ۵/۲۴درصدی به قیمت تمام شده ۲۴۴‌میلیارد تومان) قرار دارد. این مجتمع عظیم پتروشیمی در ۲۲ بهمن سال جاری به صورت رسمی افتتاح خواهد شد، هرچند هم‌اکنون نیز برخی واحدهای آن نظیر بنزین پیرولیز به فعالیت مشغولند. عملیات اجرایی احداث این مجتمع خاتمه یافته، اما به علت مشکلات بهره‌برداری از میدان گازی فاز ۸ و ۹ پارس جنوبی که باید خوراک گازی «اتان» جم را تامین کند، واحد الفین آن هنوز به راه نیفتاده اما انتظار می‌رود با رفع موانع، تولید تجاری جم از سال ۸۷ آغاز شود. از آنجا که سال‌مالی پتروشیمی جم اسفند ماه هر سال خاتمه می‌یابد، با توجه به نکات مورد اشاره احتمالا EPS پیش‌بینی شده توسط جم در بودجه «وصندوق» برای سال‌مالی منتهی به شهریور ۸۷ پوشش نخواهد یافت؛ اما «وصندوق» از طریق افزایش سودآوری سایر زیرمجموعه‌ها (نظیر خارک، لوله‌سازی اهواز و...) این کسری را جبران خواهد کرد. گفتنی است پتروشیمی جم بنابر اظهارات در این جلسه در صورتی که با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسد، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌میلیارد تومان سود خالص در هر سال ایجاد خواهد کرد که با یک محاسبه ساده، سهم «وصندوق» از این درآمد حدود ۳۰‌تومان به ازای هر سهم خواهد بود و این مساله EPS «وصندوق» را در سال‌مالی منتهی به شهریور ۸۸ به شدت متاثر خواهد کرد. البته بنابر تخمین کارشناسان صنعت پتروشیمی، جم در اولین سال بهره‌برداری با حدود ۶۰ الی ۷۰‌درصد ظرفیت خود تولید می‌کند.

۲ - یکی از زیرمجموعه‌های خارج بورسی صندوق، که با افزایش چشمگیر سودآوری مواجه شده، لوله‌سازی اهواز است. سود این شرکت در سال گذشته ۵۷میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در ۶ماه نخست سال جاری ۵۰میلیارد تومان سود خالص ایجاد کرده که عمدتا ناشی از عقد قرارداد فروش محصولات با قرارگاه خاتم‌الانبیا در پروژه‌های جنوب است. ۳ - سیمان سفید ساوه به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده سیمان سفید کشور به سودآوری مناسبی دست یافته و واحد تولید سیمان خاکستری نیز در جوار آن احداث شده که مالکیت این مجموعه در کنار آغاز بهره‌برداری از سیمان اردستان در متنوع‌سازی پرتفولیوی «وصندوق» که عمدتا بر شرکت‌های صنعت پتروشیمی متمرکز است، نقش مهمی ایفا می‌کند. صندوق در زمینه ساختمانی نیز یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام «صبا آرمه» را تاسیس کرده و بدین ترتیب با خرید مستغلات با قیمت مناسب در زمستان سال گذشته فعالیت خود را در این عرصه نیز آغاز کرده است. در زمینه خدمات مالی نیز «وصندوق» مالکیت ۱۷‌‌درصدی بیمه ملت (نمایندگی انحصاری محصولات سایپا) را در اختیار دارد و رشد چشمگیر این شرکت در مقایسه با سایر بیمه‌های باسابقه در مدت کوتاه فعالیت خود، جالب توجه است.

۴ - در مورد پتروشیمی فن‌آوران عنوان شد که خوراک این مجتمع گاز شیرین بوده و کیفیت محصولات خارک اندکی از فن‌آوران بهتر است. مدیران وصندوق استراتژی «خرید و نگهداری» را روی این سهم دارند و قصدی بر فروش فن‌آوران به جز تعهد احتمالی عرضه اولیه در بازار وجود ندارند. بنابراین ورود فن‌آوران به جز تاثیر بر NAV «وصندوق»، نمی‌تواند انتظار خاص دیگری را در راستای افزایش سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد کند. ۵ - سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بابت خرید سهام چند شرکت (ازجمله پتروشیمی جم) از صندوق بازنشستگی کشوری، رقمی در حدود ۴۲۰‌میلیارد تومان به سهامدار عمده خود بدهکار است که این بدهی را در سرفصل بلند مدت طبقه‌بندی کرده و آن را به عنوان «علی الحساب افزایش سرمایه» در نظر گرفته است. بدین معنا که برای اجرای افزایش سرمایه صد درصدی آتی، صندوق بازنشستگی سهم خود را با واگذاری سهام به این شرکت سرمایه‌گذاری قبلا پرداخت کرده است. درخصوص اجرای این افزایش سرمایه عنوان شد که با وجود تصویب مجمع قبلی و در دستور کار قرار داشتن، اجرای آن به‌رغم مکاتبات با بورس، تا به حال عملی نشده است. نماینده سهامدار عمده و مدیران شرکت اظهار امیدواری کردند که بتوانند این افزایش سرمایه را در سال‌مالی جاری و آتی، در چند مرحله از محل مطالبات و آورده نقدی به موقع اجرا گذارند. ۶ - «وصندوق» در مجمع اخیر ۲۸۰‌ریال سود خالص به ازای هر سهم تقسیم کرد.

Shahriary_sh@yahoo.com