پایان هفته‌ فن‌آورانی!

گروه بورس-رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار، روز گذشته در آخرین روز کاری هفته نیز همچنان بر مدار کاهش باقی ماند و ۵۷/۲۴ واحد افت کرد. دیروز معامله‌گران با عرضه گسترده سهام پتروشیمی فن‌آوران مواجه شدند. این عرضه، صف خرید این پتروشیمی تازه‌وارد را از میان برد؛ اما دقایقی بعد مجددا صف خرید تراکتورسازی ایران موجب شد تا شاخص در ۱۵دقیقه اول بازار ۰۸/۳ واحد رشد کند؛ اما این رشد پایدار نماند. تشکیل صف فروش برای پتروشیمی خارک و افت قیمت نمادهای عمده‌ای از جمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان مجموعا با تاثیر منفی ۹/۱۲ واحد موجب شد تاثیر مثبت ۸۵/۳ واحدی نماد چادرملو شاخص در ساخت ۱۰ و ۴۸دقیقه ۰۹/۶واحد افت را نشان دهد.

در ساعت اول معاملات، بازار همچنین شاهد عرضه یک میلیون سهم سیمان کارون بود. در ساعت ۹ و ۱۹ دقیقه نیز یک بلوک ۴۵/۱ میلیون کاشی اصفهان مورد داد و ستد قرار گرفت.

انجام نخستین معامله بر روی نماد افست موجب شد تا این نماد ۹/۲ واحد تاثیر بر شاخص وارد کند. بازگشایی نماد ایران یاسا و رشد قیمتی این نماد موجب شد ۳۸/۰واحد تاثیر مثبت بر شاخص وارد شود.

اما این تاثیر راه‌ به‌جایی نبرد و افزایش تاثیر منفی نماد فولاد مبارکه و تشکیل برای این نماد و فولاد خوزستان مجموعا ۴۱/۹واحد تاثیر منفی در کنار افزایش تاثیر منفی نماد خارک و ۰۲/۱واحد تاثیر منفی بازگشایی نماد سیمان خزر شاخص را در پایان بازار دیروز و در شرایطی که پتروشیمی فن‌آوران با معامله ۳۴میلیون سهم صف خرید بیش از ۳۰میلیونی را شاهد بود، با رقم خوردن افت نهایی ۵/۲۴واحدی در بازار دیروز مجموعا شاخص هفته کاری را با ۱۶۹واحد افت و رسیدن به رقم ۱۰هزار و ۲۰۱واحد به پایان برد.