تحرکات گروه‌ها در پایان سال 86

گروه بورس - همایون دارابی: چهارمین بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه روز گذشته پس از ۲ روز رقابت نزدیک میان ۳ خریدار در نرخ ۴هزار و ۱۸ ریال (۳/۹میلیارد تومان گران‌تر از بلوک‌های قبلی) خریداری شد. خریدار بلوک چهارم براساس شنیده‌ها سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است که با این خرید ۲ بلوک از ۴ بلوک ۵ درصدی عرضه شده توسط دولت را به تملک خود در آورده است تا در مجموع نخستین نماینده غیردولتی در هیات‌مدیره آتی فولاد مبارکه باشد.

با انجام معامله عمده دیروز فولاد مبارکه بازار شاهد تشکیل صف خرید ۵/۴میلیون سهمی برای فولاد مبارکه بود، امری که در انتظار معامله‌گران برای عرضه ۵/۸درصدی سهام مبارکه به صورت خرد‌ ناشی می‌شود. در حال حاضر باید منتظر ماند و دید آن دسته از سرمایه‌گذاری‌هایی که در جریان عرضه بلوکی اقدام به خرید نکرده یا نتوانستند در رقابت آخر این بلوک را به دست آورند در دوره عرضه‌های خرید چه برنامه‌ای خواهند داشت، هر چند که این عرضه‌ها موجب خواهد شد سرمایه‌گذاران خرد حداقل تا پایان عرضه‌های خرد، جو احتیاطی را در مورد این نماد در پیش گرفته و به انتظار پایان بازی بزرگان در نیمه دوم عرضه‌های فولاد مبارکه بمانند.

در حال حاضر نگاهی به وضعیت بازار جهانی محصولات معدنی فلزی و کشاورزی از جمله طلا، پلاتین، مس، سویا، سنگ‌‌آهن، زغال‌سنگ و نفت نشان‌دهنده رشد یک پارچه قیمت‌ها به دلیل نگرانی از بروز تورم رکودی در اقتصادهای عمده جهان است.

هر چند که این رکود در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم جهان و یک پنجم مس جهان است، هنوز پدیدار نشده است.

اما کاهش دورنمای رشد اقتصاد چین در سال‌جاری از ۱۱درصد سال قبل به ۵/۹درصد می‌تواند از سرعت رشد این قدرت بکاهد.

با توجه به این شرایط معامله‌گران با انتظار سود بردن از رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزش دلار به سوی بازار محصولات کالایی گرایش یافته و همین امر تقاضاهای بورس بازانه را بر روی این محصولات افزایش داده است.

از سویی با بالا رفتن‌‌های بهای نفت به مرز یک‌صد دلار و دیگر هزینه‌ها احتمال کاهش قیمت توسط تولید کنندگان کالایی کاهش یافته است.

در بازار دیروز در کنار مساله معامله عمده فولاد مبارکه، بازار با توجه به جو احتیاط و انتظار حاکم بر آن کاهش حجم دادوستد تا ۸/۱۱میلیارد تومان را شاهد بود. با توجه به تقویت وزنه تحولات سیاسی و فرارسیدن ایام پایان سال انتظار کاهش بیشتر در حجم دادوستدها وجود دارد.

در معاملات دیروز در گروه معدنی انتظار معامله‌گران برای بازگشایی نماد گل گهر بعد از اعلام EPS سال آینده محقق نشد.

انتشار گزارش گل گهر از سویی باعث تقویت سرمایه‌گذاری امید شد. سرمایه‌گذاری که مالک عمده گل گهر و چادر ملو به شمار می‌رود.

در گروه معدنی، زغال سنگ، نگین طبس دیروز در شرایطی صف خرید را تجربه کرد که قیمت زغال سنگ در دو ماه اخیر همپای سنگ‌آهن تا سطح ۴۴درصد بالا آمده است.

در گروه کانی‌های غیرفلزی، گزارش‌های منتشره از سوی کاشی و سرامیک سازان حکایت از فروش قابل ملاحظه موجودی انبارهای این شرکت‌ها متعاقب بهبود شرایط ساخت‌وساز در کشور دارد.

علاوه بر گزارش‌های مناسب کاشی ساوه و تکسرام رشد دو برابری EPS چینی ایران (ایرانا) در اعلام گزارش حسابرسی شده ۶ ماهه شگفتی کارشناسان را برانگیخته است. ایرانا برای تعدیل مجدد EPS متوقف شده است.

در گروه واسطه‌گری مالی مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی موج جدیدی از انتقال سهام به فاند خارجی سرمایه‌گذاری بانک ملی «پرشیا ائیکویتی فاند» را با واگذاری ۱۵میلیون برگه سهم سرمایه‌گذاری مسکن، ۹/۲میلیون سهم کیمیدارو احتمالا ۹۰۷هزار برگه سهم، سینادارو (انتقالی روز یکشنبه گذشته) آغاز کرده است.

در گروه تجهیزات «صدرا» با اعلام EPS سال ۸۷ گزارشی بدون حضور ارقام اضافه با احتمال تحقق‌پذیری اندک را منتشر کرد؛ هر چند که EPS ۸۶ ریالی شرکت کمتر از حد انتظار اولیه بوده است.

در گروه دارویی شنیده‌ها حکایت از احتمال اعلام EPS ۶۹۸ ریالی سبحان دارو برای سال ۸۷ دارد.

در گروه دارویی، تعدیل‌های مثبت شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادهای گروه موجب افزایش اقبال به گروه دارویی شده است.

این گروه دیروز با اتکا به رشد سینادارو و فرآورده‌های تزریقی، پارس دارو، کیمیدارو و جابربن‌حیان در میان ۲۱ سهم با بیش از یک درصد رشد روزانه مدعی صدرنشینی بازار بود.

در گروه خودرویی کش و قوس بر سر تولید محصولات چینی با سخنان وزیر صنایع و معادن مبنی بر عدم لغو این قرارداد همچنان ادامه دارد.

تولید چری می‌تواند آخرین شانس ایران‌خودرو برای حفظ خود در بازار خودروهای متوسط پس از توقف تولید RD و وانت پیکان باشد.

در گروه پتروشیمی، سخنان

قائم مقام شرکت ملی پتروشیمی مبنی بر واگذاری مجتمع‌های پتروشیمی احتمالا تا ۲۰ مجتمع توجه کارشناسان را جلب کرده است.

ملی پتروشیمی در دور جدید واگذاری‌ها تاکنون ۳ شرکت فن‌آوران، امیرکبیر و رازی را برای واگذاری عرضه کرده است که دو شرکت آن به فروش رسیده است. در مجموع بازار دیروز بازاری با جو احتیاط آمیز و تحت سیطره نماد فولاد مبارکه بود که در آن شاخص به مدد دو نماد فولاد مبارکه و فولاد خوزستان ۳/۲۰ واحد رشد کرد و به ۱۰هزار و ۶۱ واحد رسید.

از ۱۳۷ نماد مورد معامله نیز ۵۳ نماد با رشد قیمت و ۵۲ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.