بازاری با اتفاق‌های عجیب

گروه بورس- علیرضا باغانی: نوسان ۱/۲درصدی نماد مجتمع فولاد خراسان در روز گذشته تعجب معامله‌گران را برانگیخت. نماد «فخاس» پس از بازگشایی نماد در شرایطی که پیش‌بینی درآمد هرسهم خود را فقط با ۳درصد تغییر نسبت به سال ۸۶ اعلام کرده بود، دچار نوسان بیش از ۲درصدی شد که دلایل آن هنوز معلوم نیست. از دیگر اتفاقاتی که در چند روز اخیر موجب تعجب معامله‌گران شد، توقف اشتباهی نماد گروه صنایع بهشهر «وبشهر» به جای سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر «وصنا» بود. هفته گذشته نماد «وصنا» به دلیل تعدیل منفی باید متوقف می‌شد که سیستم معاملات به اشتباه نماد «وبشهر» را متوقف کرد. در بازار روز یکشنبه نماد شرکت‌های توسعه معادن روی ایران، ایران گچ، سیمان شمال، پارس سوئیچ، سایپادیزل، بهنوش ایران، تایدواتر خاورمیانه، مالی و اعتباری سینا، سولیران، فیبر ایران، فولاد خراسان و فارسیت دورود پس از اعلام پیش‌بینی سود سال مالی ۱۳۸۷ و نماد معاملاتی موتوژن پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی و آماده انجام معامله شد.

تولید«فجر» از ۱۰۰هزار تن گذشت

گفته‌های بازار: گالوانیزه فجر سپاهان با این شایعه مواجه است که سهامداران جدید شرکت نام شرکت را به نورد کاشان تغییر داده‌اند. از سویی دیگر گفته می‌شود که «فجر» امسال به تولید یکصد هزار تن ورق گالوانیزه دست یافته است.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده از شرکت نام تجاری صنایع گالوانیزه سپاهان به مجتمع نورد و گالوانیزه کاشان تغییر یافته است، اما این نام تجاری شرکت است و نام اصلی شرکت همان صنایع گالوانیزه فجر سپاهان باقی مانده است. همچنین معاون بهره‌برداری این شرکت طی گفت‌و گویی اعلام کرده که مجتمع نورد و گالوانیزه کاشان در پایان روزهای سال ۱۳۸۶ موفق به کسب رکورد تولید ۱۰۰هزار تن ورق گالوانیزه شده است. زارع مهر جردی گفته، خط تولید ورق گالوانیزه این مجتمع در سوم خرداد ماه سال ۱۳۷۹ با تولید ورق‌های گالوانیزه به ضخامت ۲۵/۰ الی ۲۵/۱میلی‌متر در عرض ۶۰ الی بیش از۱۲۵۰میلی‌متر راه‌اندازی شد که تاکنون بیش ۳۵۰هزار تن ورق جهت مصارف داخلی و صادرات در آن تولید شده است.این شرکت در فروردین‌ماه سال آتی برنامه بهره‌برداری از طرح آنیلینگ به ظرفیت تولید ۱۵۰هزار تن ورق روغنی را دارد، همچنین تا آخر سال آینده طرح اسیدشویی این شرکت با ظرفیت ۳۰۰هزار تن ورق گرم به بهره‌برداری خواهد رسید. مجتمع نورد و گالوانیزه کاشان همچنین برنامه راه‌اندازی خط تولید گالوانیزه ضخیم را نیز در دستور کار خود دارد.

۸۷، سال بهره‌برداری از گندله‌سازی «کگل»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود طرح گندله سازی گل گهر سال آینده به بهره‌برداری رسیده و بالغ بر ۸۰درصد حاشیه سود این شرکت را با افزایش مواجه می‌کند.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده بهره‌برداری از طرح گندله سازی گل گهر در سال آتی قطعی است و به طور قطع حاشیه سود شرکت نیز افزایش خواهد یافت. ولی رقمی نمی‌توان برای آن ذکر کرد چرا که قیمت سنگ‌آهن در سال آینده تعیین کننده اصلی سود تولید کنندگان سنگ‌آهن است. مدیرعامل گل گهر هفته گذشته به عنوان معاون معدنی وزیر صنایع و عضو هیات عامل ایمیدرو انتخاب و از گل گهر رفت. هنوز درباره گزینه‌های احتمالی تصدی پست مدیرعاملی این تولید کننده بزرگ سنگ‌آهن خبری قابل اتکا اعلام نشده است.ولی گمانه‌زنی‌ها از انتصاب مدیرعامل فعلی یکی از شرکت‌های معدنی به عنوان مدیرعامل گل گهر حکایت دارد.

آذرآب سود اعلام می‌کند؟

گفته‌های بازار: شرکت آذرآب که این روزها مورد توجه معامله‌گران بازار قرار گرفته، با شایعه احتمال اعلام EPS مثبت برای سال مالی ۸۷ روبه‌رو است، در حالی که این شرکت پیش‌بینی زیان سال‌جاری خود را ۲۴۲- ریال اعلام کرده بود.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که احتمال اعلام عایدی مثبت از سوی آذرآب بسیار زیاد است و دلیل توجه بازار به این نماد هم همین موضوع است. افزون بر این گسترش انرژی آذرآب نیز در وضعیت خوبی قرار داشته و آذرآب از محل سود احتمالی گسترش انرژی نیز می‌تواند، در گزارش تلفیقی خود نیز سود اعلام کند، اما هنوز نمی‌توان اعلام سود از سوی آذرآب را قطعی دانست. سهام آذرآب روز گذشته به میزان ۲۷۲هزار سهم به صورت مثبت مورد معامله قرار گرفت.