بازار 68 واحد بالاتر از اول سال

گروه بورس- همایون دارابی، بازار دادوستد سهام، اگرچه دیروز نیز بر مدار ضعف و کاهش قیمت‌ها حرکت کرد، اما به دلیل افت چند روزه اخیر همچنین کاهش تمایل عرضه‌کنندگان، نشانه‌های نزدیک شدن نمادهای عمده به کف‌های قیمتی در بازار را نشان می‌دهد. هر چند این تفسیر دلیلی برای تشویق معامله‌گران به خرید یا فروش نیست. کارشناسان بازار با توجه به در پیش بودن جلسه شورای امنیت، از برگزاری جلسه پیش‌رو به عنوان آخرین گام، در روند کنونی یاد می‌کنند و به بازگشت بازار پس از جلسه شورای امنیت امیدوار هستند. همچنین برخی از معامله‌گران با توجه به کمبود نقدینگی، از عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی که فشار قابل ملاحظه‌ای را به تعادل شکنده بازار وارد ساخته، ابراز نگرانی می‌کنند. از دید این گروه از کارشناسان، مسوولان بازار با ممانعت از خروج نقدینگی از بازار در خلال ۱۰جلسه کاری باقی مانده، می‌توانند به تعادل بازار کمک کنند، از سویی در بازار دیروز سخنان آقای دکتر «احمدی‌نژاد» رییس‌جمهوری با مردم به ویژه در دوبعد عرضه بنزین آزاد و عدم توان بازار سرمایه در جذب حجم عمده عرضه‌های سهام دولتی، از سوی کارشناسان با اهمیت تلقی شد. سفر دکتر احمدی‌نژاد در مقطع کنونی به عراق نیز از حساسیت بالایی برخوردار است که باید به انتظار نتایج آن نشست.

در بازار دیروز شاخص کل به عدد ۹هزار و ۸۹۰ واحد رسید که در برابر عدد ۹هزار و ۸۲۱واحدی ابتدای سال تنها کمتر از ۷۰واحد بیشتر است، این امر در شرایطی ثبت می‌شود که ورود شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌ها در سال جاری نیز به مدد شاخص آمده و در صورت حذف تاثیر آنها، شاخص افت واقعی قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد بازار سرمایه در مقابل بازارهای رقیب نظیر مسکن و طلا نتوانسته است ارزش اولیه خود را حفظ کند، هرچند که به لحاظ شاخص بازده نقدی و قیمت، اعداد بازدهی ۲/۱۵درصدی را نشان می‌دهند که بخش عمده آن البته مربوط به سود نقدی شرکت‌ها بوده است. با پذیرش بازده ۲/۱۵درصدی غیرهمگن نیز بازار سرمایه در رده‌های آخر بازدهی، حتی کمتر از اوراق مشارکت قرار می‌گیرد که این امر برای فعالان بازار در پایان سال ۸۶ می‌تواند ناامیدکننده باشد.

در معاملات دیروز بازار سرمایه در کنار جو ضعیف معاملات، ۱۳ نماد بازگشایی شدند که در این میان نمادهای توسعه معادن روی، سایپا دیزل، تایدواترخاورمیانه، مالی و اعتباری سینا، بهنوش ایران، فولاد خوزستان و فارسیت دورود از اهمیت بیشتری برخوردار بودند که البته بخش عمده آنها به جز نماد پارس سوئیچ و بهنوش ایران کارنامه‌ای بهتر از افت به دست نیاوردند.

در گروه فلزی توسعه معادن روی، به‌رغم تعدیل منفی کارنامه‌ای متعادل یافت و پس از نوسان قابل ملاحظه از یک‌هزار و ۵۵۰ریال تا ۲هزار و ۴۷۰ریال و در نهایت با ۲هزار و ۳۷۲ریال و ۷۵/۰درصد افت به کار خود پایان داد. در این گروه رشد بهای فروش محصولات فولاد، باعث افزایش انتظارات از شرکت‌های فولادی شده است. در این گروه فولاد خوزستان در بهمن‌ماه با تولید ۱۹۴هزار تن محصول، رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده است هرچند که هنوز تا تحقق برنامه سال جاری فاصله اندکی را دارد.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی خارک با اخذ نرخ متوسط فروش سال ۸۶ برای متانول و دیگر محصولات تولیدی، EPS سال آتی خود را اعلام کرد که اخذ نرخ ۳۵۰ دلاری برای متانول و نرخ ۲۰۰ دلاری برای گوگرد (در شرایطی که نرخ‌های کنونی این ماده بیش از ۵۵۰ دلار در هر تن است)‌ احتیاط قابل ملاحظه این شرکت را نشان می‌دهد.

خارک اما به‌رغم افزایش بهای تمام شده مساله تعیین نرخ گاز مصرفی در سال ۸۷ را شفاف نکرده است.

در این گروه اینک بازار در انتظار گزارش فن‌آوران است تا در برابر ۳ ابهام ظرفیت تولید، بهای گاز مصرفی و نرخ فروش محصولات اطلاعات رسمی را دریافت کند.در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری ملی ایران پس از اخذ ذخیره‌های قانونی ۱۱۶ ریال EPS محقق کرده است که نسبت به آخرین قیمت سهم بازدهی مناسبی به شمار می‌رود.در مجموع بازار دیروز بازار ضعیفی اما با نشانه‌هایی از احتمال رسیدن به کف را نشان داد.حجم معاملات دیروز بالغ بر ۲۸/۸میلیارد تومان بود. از ۱۶۵ نماد مورد معامله ۴۳ نماد با رشد قیمت و ۸۶ نماد با افت ارزش دادوستد شد.