انتشار کتاب بازارگردانی در بورس اوراق بهادار

کتاب بازارگردانی (در بورس اوراق بهادار) برای اولین بار در حوزه مدیریت مالی ایران، توسط سید روح‌ا... حسینی مقدم، کارشناس بازار سرمایه منتشر شد.

این مجموعه در پنج فصل تنظیم شده است که به بررسی فعالیت این واسطه مالی در حوزه‌های قانونی و سیستم‌های مختلف بازار می‌پردازد. فصل اول کتاب به سیر تحول تشکیل بازار سرمایه با نگرش به مفهوم ریسک در آن بازارها تاکید دارد و با بیان افزایش کارایی در بازارهای مالی به بحث کاهش انواع مختلف ریسک می‌پردازد.

نگارنده در فصل دوم ضمن معرفی ابزارهای مختلف که برای ریسک‌های متنوع در بازار مالی طی دوران تحول و تشکیل بورس بوجود آمده، نقش و جایگاه بازارگردان را در کاهش ریسک نقدشوندگی بیان می‌کند.

فصل سوم این کتاب به وظایف و عملکرد بازارگردان می‌پردازد و در ادامه قابلیت نقدشوندگی و عوامل موثر بر آن، مدل‌سازی فعالیت بازارگردانان، شکاف قیمتی بین قیمت پیشنهادی خرید و فروش و عوامل موثر بر آن به‌طور گسترده بحث می‌شود.

سیستم‌های مورد استفاده بازارگردانان (شبکه‌های مبتنی بر سفارش و مظنه)، سیستم‌های بازارگردانی در بازارهای بین‌المللی، مزایا و معایب هر یک از این سیستم‌ها و بررسی تطبیقی قوانین و مقررات در فصل چهارم کتاب بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تشریح شده است.

فصل پنجم به مطالعات انجام شده در این خصوص در ایران و جهان و همچنین به آیین‌نامه بازارگردانی در ایران می‌پردازد.نویسنده این کتاب معتقد است که هر چند این مجموعه دارای کاستی و نقایص فراوانی است، اما می‌تواند زمینه فعالیت تخصصی و علمی بسیاری از کارشناسان مالی را برای گسترش بازارگردانی در حوزه ادبیات مالی ایران فراهم کند. این کتاب از طریق انتشارات جنگل (تلفن ۱۹-۶۶۴۸۶۱۱۵-۰۲۱) در قطع رقعی منتشر شده است.