پول‌شویی در بورس جایی ندارد

بورس نیوز- آیین‌نامه مبارزه با پول‌شویی در بازار سرمایه نکته جدیدی ندارد.

با توجه به متن پیش نویس این آیین به نظر می‌رسد تنها نکته مثبت تصویب این آیین‌نامه قانونی شدن فعالیت‌های گذشته کارگزاران در این راستا است، زیرا اغلب کارگزاران و نهاد‌های دارای خدمات سرمایه‌گذاری بر این باورند که این امر نیز در گذشته از سوی کارگزاران لحاظ می‌شده و در این آیین‌نامه نکته جدیدی در خصوص مبارزه با پول‌شویی در بازار سرمایه به چشم نمی‌خورد. در این زمینه، اکبر زرگانی‌نژاد، کارگزار بورس با اشاره به پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور اظهارداشت: رعایت برخی از نکات در معاملات بازار سرمایه برای جلوگیری از پول‌شویی اساسا از گذشته مورد توجه کارگزاران بوده و اغلب کارگزاری‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری مشتریان خود را شناسایی کرده‌اند و کانال‌های پولی آنها نیز مشخص است.

وی افزود: تمام معامله‌گران بازار سرمایه که از طریق کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش می‌کنند دارای حساب‌های بانکی بوده و خود این مساله سبب احراز هویت فعالان بازار سرمایه می‌شود.

همچنین شهرام شهمیری، دیگر کارگزار بورس ضمن بیان عدم نکته جدید و قابل توجه نسبت به فعالیت گذشته کارگزاران در این خصوص گفت: احتمال وقوع جرایمی همانند پول‌شویی در بورس اندک است، زیرا اغلب فعالیت‌های مربوط به بورس در بانک‌ها انجام می‌شود. شهمیری خاطرنشان کرد: از آنجایی که تمام پول‌های مربوط به خرید یا فروش سهام شرکت‌ها به حساب بانکی واریز می‌شود، بانک‌ها بیشتر از بازار سرمایه باید نسبت به احراز هویت مشتریان خود اهتمام ورزند که این عمل نیز مورد توجه بانک‌ها قرار دارد.