آرامش بازار در دقیقه 90

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دو روز مانده به پایان سال ۱۳۸۶ شاهد جو آرامی بود که در آن شاخص ۱/۱۳ واحد ترقی کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که تحولات سیاسی داخلی در حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی به سوی تشکیل مجلسی متعادل در حرکت است. هر چند که نتایج اولیه انتخابات در حوزه انتخابیه تهران در حال حاضر تا حدودی این انتظار را کمرنگ نموده است.

در این بخش کارشناسان بازار در انتظار اعلام نتایج رسمی در این حوزه هستند. در تحولات خارجی سخنان «نیکلاس برنز» مبنی بر تمایل ایالات متحده آمریکا در مذاکره با ایران احتمالا موجب بازگشایی برخی از زمینه‌های تماس به ویژه در حوزه عراق خواهد بود.

در بازار دیروز کارشناسان در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که پایان مهلت دریافت وجه فروش سهام در سال ۸۶ موجب کاهش عرضه‌های حقیقی در بازار شد، هر چند که معامله‌گران عمده در تصفیه وجوه به ویژه در کارگزاری‌های دارای سال مالی منتهی به اسفند ماه، همچنان به فروش سهام ادامه دادند.

این امر سبب شد تا حجم معاملات از نمادهای عادی بازار به سوی نمادهای دارای صف خرید گرایش یابد. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، پتروشیمی فن‌آوران روز آرامی را پشت سر گذاشت. در این نماد معامله‌گران عمده به انتظار آخرین عرضه سازمان خصوصی‌سازی هستند و بعید به نظر می‌رسد یک درصد باقی مانده سهام در دو روز آینده عرضه شود.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اراک مالکیت ۵/۷درصد سهام پتروشیمیران واحد تولید PP را از توسعه ملی دریافت کرده است. این مالکیت موجب نقش دوگانه «شاراک» به عنوان شرکت تولیدی سرمایه‌گذاری تخصصی (هلدینگی) خواهند شد.

در گروه تجهیزات، سخنان مهندس ترکان دارای اهمیت است. ترکان در سخنانی چند از تغییر ساختار مالی قراردادها از حالت تعیین هزینه اولیه (openex) به تعیین هزینه در مراحل اجرای کار خبر داد. در روش openex پیمانکاران مجبور به اعلام هزینه پروژه در ابتدای کار بودند که با توجه به افزایش نرخ هزینه‌های اجرا و مواد اولیه، همواره پروژه‌ها به دلیل افزایش هزینه متوقف شده و پیمانکاران وارد بحث‌های سنگین دریافت مازاد هزینه می‌شدند. با روش جدید انتظار می‌رود پیمانکاران سهولت بیشتری در اجرای پروژه‌ها به دست آورند.

در گروه فلزی فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان با احتمال واگذاری معدن سنگ‌آهن مواجهند. براساس خبرهای منتشره ایمیدرو با واگذاری دو معدن یا بخش‌هایی از یک معدن به این دو شرکت موافقت کرده است. در صورت رخداد این مساله ترکیب تولید فولاد به همراه تولید سنگ‌آهن می‌تواند موجب تغییر جدی در ساختار قیمت‌گذاری سهام فولادی و سنگ‌آهنی شود. پیش از این نیز فولاد خراسان با خبرهایی مبنی‌بر مشارکت در معدن سنگ‌آهن مواجه بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و مناسب بود که در آن شاخص ۱۳/۱۳ واحد رشد کرد و به ۱۰هزار و ۳۱ واحد رسید. ارزش کل معاملات نیز ۸/۳۷ میلیارد تومان بود، از ۱۴۳ نماد مورد دادوستد ۵۴ نماد با رشد قیمت و ۶۶ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. در بازار دیروز علاوه‌بر معامله ۱۰۰میلیون سهم پارس‌خودرو، تابلو چهارم شاهد دادوستد بلوک‌های عمده‌ای از شرکت الیاف و ویتانا بود که به ترتیب توسط بنیاد مستضعفان و سرمایه‌گذاری البرز عرضه شد.