عرضه در بازار

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد عرضه سهام در برخی از نمادهای بازار بود.

در معاملات دیروز معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که تعطیلی بازارهای بین‌‌المللی به ویژه در زمینه نفت و فلزات رنگین بازار را با ابهام در مورد روند قیمت آتی این نمادها قرار داده بود. همچنین رشد چند هفته اخیر بهای سهام به ویژه سبب گردید تا برخی از معامله‌‌گران برای شناسایی سود‌‌های حاصله به عرضه سهام در نمادهای با رشد قیمت قابل ملاحظه اقدام کنند.

در این فضا گروه معدنی به عنوان گروه صدرنشین بازار در هفته گذشته، دیروز نیز با عرضه‌‌های سنگینی دست به گریبان بود که نماد معادن و فلزات را به صف فروش کشاند هر چند که این صف فروش یک بار جمع‌آوری شد اما همچنان صف فروش در این نماد تشکیل گردید.

در این گروه نماد گل‌گهر در غیاب نماد چادرملو که برای برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره متوقف شده است از عرضه‌‌های گسترده به دور ماند. اما ملی مس دیروز با ریزش صف خرید مواجه شد که البته مجددا صف خرید در این نماد تشکیل گردید. در گروه معدنی معامله‌‌گران به انتظار بازگشایی بازار جهانی در معاملات امروز(دوشنبه‌) هستند.

در گروه فولادی بازار دیروز در آخرین روز معاملاتی نماد فولاد مبارکه پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تشکیل صف فروش را تجربه کرد که این صف فروش یکبار جمع آوری شد و به معامله ۲۲میلیون سهم منجر شد اما این نماد نیز در ادامه مجددا به صف فروش ختم شد.

مبارکه همچنین در نماد معاملات عمده نیز دیروز شاهد انتقال ۱۹میلیون سهم به صورت ترجیحی بود. در گروه فولادی نماد فولاد خراسان دیروز پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد که بازار اختلاف میان عرضه و تقاضا را در این نماد شاهد است.

در گروه بانکی عرضه‌‌های سنگین دیروز نماد بانک تجارت را در زیر قیمت عرضه اولیه با صف فروش همراه کرد. نمادهای بانکی به دلیل رشد قیمت‌‌های اخیر با عرضه‌‌های سنگینی دست به گریبان است که همین امر دو نماد پیشرو این گروه، بانک‌‌های سینا و کارآفرین را با صف‌‌های فروش مواجه کرده است.

در گروه سیمانی بازار دیروز شاهد بازگشایی نمادهای سیمان‌‌های غرب، مازندران و شمال بعد از برگزاری مجامع عمومی بود که در این میان نماد سیمان شمال با حمایت سهامداران عمده مواجه شد.در گروه سیمانی بازار دیروز دو معامله عمده را نیز تجربه کرد که به صورت درون گروهی مجموعه تامین اجتماعی رقم خورد.

در نخستین معامله ۵/۷۵میلیون سهم سیمان سپاهان پس از یک رقابت ۲ریالی در نرخ یک هزار و ۵۴۷ریال و در معامله دوم ۹/۲۲میلیون سهم سیمان ارومیه در نرخ پایه اعلامی ۲هزار و ۴۰۶ریال تغییر مالکیت یافتند.

در نماد مخابرات ایران معامله‌‌گران دیروز شاهد حمایت برخی از سهامداران از این نماد بودند که البته به‌رغم خرید سهم، این نماد با صف فروش نیز مواجه شد.این شرایط در حالی رقم خورد که شورای نگهبان طرح بیمه کارگزارن روستایی مخابرات مصوبه مجلس شورای اسلامی را رد کرد. شورای نگهبان در پی ارائه طرح بیمه کارگزاران روستایی مخابرات توسط کمیسیون اجتماعی مجلس و تصویب آن در مجلس که با اصلاحاتی در جلسه ۲۰ اردیبهشت ماه به تصویب مجلس رسیده بود به‌رغم اصلاح به عمل آمده در تبصره یک ماده واحده بیمه کارگزاران روستایی مخابرات، اشکال قبلی این شورا را کماکان به قوت خود باقی تشخیص داد و علاوه بر این اطلاق تبصره مزبور نسبت به بخش خصوصی در مورد سهامی که قبلا به اشخاص واگذار شده مغایر اصل ۴۰ و ۴۷ قانون اساسی شناخته شد. در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌‌های قابل ملاحظه بود که با توجه به معاملات عمده رقم خورده، حجم داد و ستد سهام به ۶/۲۴میلیارد تومان رسید.

شاخص نیز با توجه به صف فروش مبارکه و معاملات ضعیف در نماد مخابرات ایران و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و بانک‌‌های ملت و تجارت با ۲۶/۵۵واحد افت همراه شد.