گروه بورس - کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی 45درصدی از ارزش 53میلیارد تومانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار دارند.

«ایمان مقدسیان» افزود: بخش زیادی از سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان حضور دارند و در مجموع حدود 24میلیارد تومان از دارایی صندوق‌ها متعلق به سهامداران خرد است.
وی در مورد عملکرد صندوق‌ها در هفته منتهی به ۲۷خردادماه گفت: طی این هفته صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری روندی نزولی را طی کردند به طوری که بازدهی بازار برابر با منفی ۰۳/۱ بود و پنج صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی مثبت به دست آورند. وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۲ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند. وی افزود: بیشترین بازده در هفته گذشته متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز بود که این صندوق توانست ۶۹/۱‌‌درصد بازدهی به دست آورد. پس از این صندوق نیز بیشترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری آگاه و نهایت‌نگر بود که به ترتیب ۶۹صدم درصد و ۴۹صدم ‌‌درصد بازدهی کسب کردند.
وی ادامه داد: این دو صندوق در 30 روز گذشته هم همراه به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین بیشترین بازدهی را کسب کردند. از طرفی کمترین بازده در ماه گذشته متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با 2‌‌درصد زیان بود.
«مقدسیان» در مورد بازدهی از شروع فعالیت هم گفت: از لحاظ بازدهی از سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز بیشترین بازدهی از ابتدای تاسیس را داشته‌اند. وی اضافه کرد: بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی به بیش از ۱۱۲‌‌درصد رسیده است و صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا که ۱۴ ماه از عمر خود را سپری کرده، بیش از ۶۱‌‌درصد بازدهی را کسب کرده است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با بیش از ۴۶‌‌درصد بازدهی و بازدهی متوسط روزانه ۱۲صدم از لحاظ موفقیت در کسب بازدهی بعد از این دو صندوق بهترین عملکرد را داشته است. وی یادآور شد: از لحاظ بازدهی روزانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و کارگزاری بورس بیمه بهترین عملکرد را داشته‌اند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن ارزش صندوق‌ها به 530میلیارد ریال خبر داد و گفت: 79‌‌درصد ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است که تنها صندوقی است که در اندازه بزرگ فعالیت می‌کند. وی گفت: پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا تنها صندوق‌هایی هستند که بیش از 10‌‌میلیارد ریال ارزش دارند.
وی اینگونه جمع‌بندی کرد: مجموع ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۲۷خردادماه ۸۸ به بیش از یک هزارو۴۶۰‌‌میلیارد ریال رسیده که ۹۳۷‌‌میلیارد از این ارزش متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین (در اوراق بهادار با درآمد ثابت) است.
«مقدسیان» در مورد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها هم گفت: تا تاریخ 27خردادماه بیش از 2هزارو 800‌سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شده‌اند و بیش از 75‌‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را از آن خود کرده‌اند. کمترین میزان صدور و ابطال را در بین صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری بانک تجارت و بانک صادرات داشته‌اند.