درآمد 35میلیارد تومانی خزانه از فروش بلوک‌های «ملت»

گروه بورس - رقابت بر سر بلوک‌های ۵درصدی بانک ملت موجب شد که بلوک دوم این بانک گران‌تر از بلوک نخست فروخته شود.

در آخرین روز معاملاتی هفته، رقابت بر سر بلوک عرضه شده در روز سه‌شنبه با قیمت هزارو ۳۲۷ریال ادامه یافت، در شرایطی که طبق شرایط از قبل اعلام شده بلوک دوم ۵درصدی این بانک هم با قیمت پایه هزارو ۳۰۰ریال عرضه شد.

بنابراین گزارش، پس از آن‌که سه گروه برای خریداری بلوک اول ملت در روز سه‌شنبه آمده بودند، دیروز فقط دو گروه برای خریداری بلوک ذکر شده وارد رقابت شدند. به طوری که فقط کارگزاری‌های صباتامین و حافظ در میدان رقابت حاضر شده بودند و کارگزاری مفید از ادامه رقابت برای به دست آوردن بلوک نخست کناره‌گیری کرد.

رقابت بین دو کارگزاری ذکر شده رشد ۲ریالی قیمت بلوک را رقم زد و در نهایت موجب شد که این ۵درصد به قیمت هزارو ۳۲۹ریال از سوی کارگزاری حافظ احتمالا برای صندوق آتیه کارکنان بانک ملت خریداری شود، هرچند گفته می‌شود یک شخص حقیقی هم در این خرید صندوق آتیه را همراهی کرده است. در صورت خرید بلوک ۵درصدی ملت از سوی صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت، سهام این شخصیت حقوقی در ملت به ۷درصد می‌رسد که البته این میزان سهام فاقد ارزش مدیریتی است.

در این حال گفته می‌شود کارگزاری صباتامین برای صندوق بازنشستگی رقابت می‌کرده که به دلیل برخی ممنوعیت‌های قانونی از ادامه رقابت بازمانده است.اما اخبار دیگر از مشارکت یک درصدی صندوق آتیه کارکنان ملت در خرید این بلوک ۵درصد حکایت دارد. بر این اساس گفته می‌شود سرمایه‌گذاری ملی ایران در خرید این بلوک مشارکت یک درصدی داشته و بیمه ملت هم یک درصد دیگر از این بلوک را خریده و یک شخصیت حقیقی تحت عنوان آقای ژاعله نیز مشارکت ۲درصدی در خرید این بلوک ۵درصدی داشته است.اما بلوک نخست ملت در شرایطی به ارزش ۸۷میلیارد تومان به خریداران ذکر شده واگذار شده که رقابت بر سر خرید بلوک دوم این بار با حضور کارگزاران و خریداران جدید در جریان بود.

برای خرید بلوک دوم دو کارگزاری بهمن و آرمون بورس آمده بودند، ضمن این‌که کارگزاری مفید که از ادامه رقابت برای بلوک نخست کناره‌گیری کرده بود، برای بلوک دوم آمد.

در نهایت هم این کارگزاری توانست بلوک دوم را به قیمت هزارو ۳۳۸ریال برای احتمالا گروهی متشکل از شرکت سوربون شمال، آقای مخبر و چند شخصیت حقوقی خارجی خریداری کند با این تفاوت که این بلوک ۶۰۰میلیون تومان گران‌تر از بلوک نخست بود و شاید اگر «مفید» در رقابت بلوک نخست حضور داشت می‌توانست آن ۵درصد اول را ارزان‌تر خریداری کند، ولی درظاهر گفته می‌شد که مفید در عرضه بلوک اول برای سایپا رقابت می‌کرده و با عدم تمایل سایپا به ادامه رقابت، برای گروه ذکر شده وارد میدان رقابت شده و در نهایت موفق به خریداری بلوک دوم شده است.

با انجام دو معامله یاد شده که ارزشی معادل ۱۷۴میلیاردو ۶۰۰میلیون تومان داشت، با توجه به ۲۰درصد نقدی بودن شرایط معامله، ۳۵میلیارد تومان به خزانه دولت ظرف ۳۰ روز کاری آینده واریز خواهد شد.

درپی معامله دو بلوک ۵درصدی ملت در بازار روز گذشته، سهام دولت در این بانک به ۲۰درصد می‌رسد که البته بیش از ۳درصد دیگر از سهام این بانک هم در اختیار دولت باقی مانده که باید از سوی دولت عرضه شود.

سهام عدالت نیز در ملت سهامدار ۳۰درصدی است و تامین اجتماعی نیز ۳/۱۵درصد سهام ملت را در اختیار داد.بعد از این شخصیت‌های حقوقی سهام سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در ملت به ۴درصد و سهام صندوق بازنشستگی در آن به ۹/۴درصد می‌رسد.اشخاص حقوقی شامل صندوق ذخیره فرهنگیان و آستان قدس رضوی هم هر یک در بانک ملت یک درصد سهام دارند و ۴/۱درصد از سهام آن هم به صندوق آتیه کارکنان بانک رسیده است. کارکنان ملت هم در قالب سهام ترجیحی ۵درصد از سهام بانک را دریافت کرده‌اند، ضمن این که ۵درصد از سهام آن هم در بورس تهران عرضه شده است.