ایسنا - قائم‌مقام مالی و اقتصادی شرکت ایران خودرو گفت: متاسفانه افزایش سرمایه این شرکت در زمان رونق به خوبی انجام نشد و با شرایط فعلی شرکت و بازار سرمایه کار بسیار دشواری است.

«جمشید ایمانی» خاطرنشان کرد: طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ و در زمان رونق و سودآوری، سرمایه ایران خودرو از حدود ۳۶۰‌‌میلیارد تومان به ۶۳۰‌‌میلیارد تومان (۷/۱ برابر) رسید، در حالی که در همین مدت سرمایه سایپا از ۶۰‌‌میلیارد تومان به ۱۰۴۰‌‌میلیارد تومان (۱۷برابر) رسید. وی درباره‌ اولویت‌های اصلی مدیریت مالی جدید ایران‌خودرو یادآور شد: علاوه بر افزایش سرمایه، عرضه اوراق مشارکت با عاملیت بانک نه بورس، تامین مالی از طریق فروش و پیش فروش وبازنگری در روش‌های فروش، بازنگری در پروژه‌ها و فعالیت شرکت‌های زیان‌ده، تمرکز مدیریت و واگذاری شرکت‌ها از اهم برنامه‌های ما هستند. ایمانی با تاکید بر این که اثرات کار صنعتی و اقتصادی به سرعت قابل مشاهده نیست، یادآور شد: این سیاست‌ها حداقل حدود دو سال آینده نتیجه خواهند داد؛ همانطور که وضعیت کنونی ایران خودرو نیز طی چند سال رخ داده است.

بانک‌ها حق دارند!

وی درباره شرایط دریافت تسهیلات از بانک‌ها و گلایه آن‌ها از بدهی‌های ایران خودرو یادآور شد: ماهم تا حدودی به سیستم بانکی حق می‌دهیم که گلایه کنند. البته باید توجه داشت که بانک‌ها نیز منابع کافی برای اعطای تسهیلات ندارند، ولی ما باید به فکر بازپس‌دهی وام‌های دریافتی باشیم، چرا که نرخ تسهیلات ۲۵‌‌درصدی بانک‌ها کمرشکن است؛ اگرچه همواره‌‌ درصدی از سرمایه در گردش شرکت باید توسط بانک‌ها تامین شود.

او تصریح کرد: بنابراین در شرایط فعلی که در اکثر نقاط دنیا حتی دولت‌ها به بخش‌های تولیدی پول و منابع مالی تزریق می‌کنند،‌ انتظار ما این است که برای گذر از این مرحله‌ که با بحران مالی جهانی توام شده، سیستم بانکی در جهت تامین سرمایه در گردش به ایران خودرو کمک موثری کند. وی خاطرنشان کرد:‌ همه راه‌ها را برای تامین نقدینگی شرکت دنبال می‌کنیم، ولی مهم‌ترین روش تامین مالی از طریق فروش است، وگرنه افزایش سرمایه مراحل خاص خود را دارد.

فعلا دنبال اوراق مشارکت نیستیم!

قائم مقام مالی و اقتصادی ایران خودرو درباره‌ این که آیا این شرکت قصد عرضه اوراق مشارکت ندارد؟ گفت: در این خصوص باید اوراق قبلی باز پرداخت شود تا مجوز عرضه اوراق بعدی داده شود که در مجموع بوروکراسی زیادی دارد. او با اشاره به بسته شدن نماد ایران‌خودرو گفت: تمام تلاشمان را جهت ارائه‌ اطلاعات مالی شفاف از وضعیت این شرکت به عمل خواهیم آورد.