گروه بورس - علیرضا باغانی: عضو هیات‌عامل ایمیدرو درخواست قطع کمک‌های فولاد مبارکه به صندوق‌های بازنشستگی فولاد را فاقد وجاهت خواند.

ایرج اکبریه که در واکنش به اظهارات مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان درباره لزوم قطع تامین هزینه‌های صندوق بازنشستگی فولاد و پایان مدیریت دولتی در مبارکه سخن می‌گفت، افزود: در سال ۸۵ زمانی که فولاد مبارکه برای ورود به بورس آماده می‌شد، میزان کمک مبارکه به صندوق بازنشستگی فولاد ۱۶۰میلیارد تومان بود که پس از واگذاری میزان این کمک در سال ۸۶ به ۱۲۰میلیارد تومان و نهایتا در سال ۸۷ به ۸۰میلیارد تومان رسید و برای سال ۸۸ هم رقمی که برای تامین هزینه‌های صندوق فولاد از سوی مبارکه درنظر گرفته شده، ۳۵میلیارد تومان است.

کمک‌ها قطع نمی‌شود

وی تاکید کرد: تامین بخشی از هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی از سوی فولادسازان طبق قانون هیچگاه قطع نخواهد شد بلکه کاهش می‌یابد و روند سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که حجم این هزینه‌ها کاهش قابل توجهی داشته و ایمیدرو هزینه‌های مورد نیاز صندوق‌های بازنشستگی فولاد را از سایر منابع تامین کرده است.

مشاور وزیر صنایع در رابطه با اظهارات مطرح شده درباره قطع کمک‌هایی که مبارکه به صندوق فولاد به صورت سالانه می‌کند، گفت: زمانی که فولاد مبارکه از طریق بورس واگذار شد این هزینه‌ها در بودجه تقدیمی شرکت به سازمان خصوصی‌سازی و بورس اعلام شده بود که رقم آن‌ هم بالغ بر ۱۶۰میلیارد تومان بود و EPS شرکت هم با درنظر گرفتن سهم فولاد مبارکه در تامین هزینه‌های صندوق فولاد اعلام شده بود و سهامداران کنونی شرکت از جمله مهراقتصاد ایرانیان با اطلاع از این هزینه‌ها و سایر هزینه‌های جاری شرکت اقدام به خرید سهام فولاد مبارکه کرده است.

اکبریه با اشاره به کاهش قابل توجه حجم این کمک‌ها طی چند سال گذشته گفت: پس از طی مراحل خصوصی‌سازی و واگذاری بخش قابل توجهی از سهام فولاد مبارکه در بورس، در مجامع برگزار شده نماینده دولت قول داد که این هزینه‌ها از سایر منابع تامین شده و سهم فولاد در تامین این هزینه‌ها کاهش یابد که همین اتفاق نیز رخ داد و کمک ۱۶۰میلیارد تومانی مبارکه در سال ۸۵ به صندوق فولاد به ۳۵میلیارد تومان در سال ۸۸ تقلیل پیدا کرد.همچنین تمام این موارد در مجامع شرکت به صورت شفاف مطرح و به تصویب اکثریت سهامداران رسیده است.

صندوقی با ۷۰هزار بازنشسته

به گفته وی، صندوق بازنشستگی فولاد با تحت پوشش قراردادن بیش از ۷۰هزار بازنشسته سالانه به اعتباری معادل ۴۸۰میلیارد تومان نیاز دارد که با توجه به خصوصی شدن شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ... هزینه‌های این صندوق از سایر منابع تامین خواهد شد.

برگزاری مجمع در اختیار هیات‌مدیره

عضو هیات‌عامل ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که درخواست برگزاری مجمع انتخابات هیات‌مدیره فولاد به کجا خواهد رسید؟ گفت: سهام دولت در فولاد مبارکه به ۲۰درصد رسیده است و برگزاری مجمع هم در اختیار هیات‌مدیره شرکت است و هیات‌مدیره براساس شرایط موجود می‌تواند نسبت به برگزاری مجمع اقدام کند.

وی افزود: کمتر از یک سال از انتخاب هیات‌مدیره فولاد مبارکه گذشته است و زمان زیادی تا اتمام دو سال ماموریت «فولاد» باقی مانده است، اما در هر حال طبق ماده ۹۵قانون تجارت حداقل ۲۰درصد از صاحبان سهام می‌توانند درخواست برگزاری مجمع بدهند که البته مهر اقتصاد ایرانیان با ۶ تا ۷درصد سهام به همراه دیگر سهامداران از جمله «شستا» تقاضای برگزاری مجمع داده که در این مورد هیات‌مدیره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اکبریه ادامه داد: برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره از اختیارات هیات‌مدیره خواهد بود و این موضوع ارتباطی به ایمیدرو ندارد و هیات‌مدیره طبق حقوق قانونی خود می‌تواند نسبت به برگزاری مجمع اقدام کند که البته ایمیدرو به عنوان سهامدار ۲۰درصدی شرکت مخالفتی با برگزاری مجمع ندارد.

هیات‌مدیره با حضور نمایندگان

وی درباره آخرین ترکیب سهامداران فولاد مبارکه گفت: براساس مجمعی که سال گذشته برگزار شد ۳کرسی از هیات‌مدیره شرکت در اختیار ایمیدرو قرار گرفت و نمایندگان شستا و سهام عدالت هم وارد هیات‌مدیره شرکت شدند.