شانا - رییس ستاد ویژه اصل ۴۴ شرکت ملی نفت ایران گفت که در هفته جاری پنج درصد از سهام شرکت حفاری شمال به عنوان نخستین شرکت بخش بالادستی صنعت نفت در تابلوی بورس اوراق بهادار عرضه می‌‌شود.

علی کاردر با اشاره به برنامه ریزی شرکت ملی نفت برای عرضه شرکت‌‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی تصریح کرد: در همین زمینه اسناد شرکت حفاری شمال که در سال گذشته به سازمان خصوصی سازی سپرده شده بود تایید شده و ابهامات موجود آن بر طرف شد و قرار است در هفته جاری اولین بلوک آن به میزان پنج درصد از سهام شرکت، در تابلوی بورس عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: در هفته آینده بلوک پنج درصدی شرکت حفاری شمال در بازار اول بورس عرضه و کشف قیمت خواهد شد تا بدین ترتیب این شرکت به عنوان اولین شرکت بالادستی صنعت نفت وارد بازار اصلی بورس اوراق بهادار شود.

کاردر اظهار کرد: پیش از این قرار بود اولین مرحله واگذاری شرکت حفاری شمال برای تعیین قیمت هر سهم آن، تا پایان سال گذشته انجام شود که به علت برخی مشکلات از جمله واقعی نبودن پیش‌‌بینی سود هر سهم شرکت حفاری شمال، این کار به تعویق افتاد و قرار شد تا پایان سه ماه اول سال انجام شود.

رییس ستاد اصل ۴۴ شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: با ارائه گزارش پیش‌‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی ۸۸ شرکت حفاری شمال و رفع شرایط پذیرش و همچنین ارائه امیدنامه نهایی به واحد پذیرش سازمان بورس، هیات پذیرش اوراق بهادار نسبت به درج و پذیرش سومین شرکت مشمول اصل ۴۴ وزارت نفت (بعد از پتروشیمی‌‌فناوران و پالایش نفت اصفهان) اقدام کرده است. بر پایه این گزارش، طبق برنامه زمان‌بندی واگذاری شرکت‌های دولتی، شرکت ۲۶۸‌‌میلیارد تومانی حفاری شمال در جدول گروه دوم واگذاری‌‌های سازمان خصوصی سازی قرار دارد.