گروه بورس - همایون دارابی: مجلس شورای اسلامی‌‌‌روز یکشنبه با تصویب یک‌فوریت لایحه «توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی» راه را برای توسعه بیشتر بازار سرمایه فراهم کرده است. در این لایحه که در روز هفتم تیرماه از دولت به مجلس فرستاده شد، زمینه‌‌سازی طراحی و ایجاد نهادها و ابزارهای مالی جدید پیش‌بینی شده است. از نکات مهم این لایحه می‌‌‌توان به زمینه‌‌سازی ثبت صندوق‌‌های بازنشستگی و صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری و صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری مشترک املاک و مستغلات اشاره کرد. از سویی در این لایحه اصلاح قوانین مالیاتی نیز پیش بینی شده است که معافیت مالیاتی را به سوی شرکت‌‌‌هایی که کالاهای تولیدی آنها در بورس‌‌های داخلی معامله می‌‌‌شوند روانه سازد؛ امری که برای شرکت‌‌‌های تولیدی نظیر فولاد‌‌سازان یک مزیت فوق‌العاده به شمار می‌‌‌رود.

معادل ۱۰‌‌درصد از مالیات بر درآمد شرکت‌‌‌هایی که سهام یا کالاهای تولیدی آنها برای معامله در بورس‌‌های داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شوند و ۵‌‌درصد از مالیات بر درآمد شرکت‌‌‌هایی که سهام آنها برای معامله در بازار سهام داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شوند از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت‌‌‌های پذیرفته شده در این بورس‌‌ها یا بازارها حذف نشده‌اند با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار بخشوده می‌شود. شرکت‌‌‌های غیردولتی که سهام آنها برای معامله در بورس‌‌های داخلی یا خارجی یا بازارهای خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته شود در صورتی که در تاریخ مجمع عمومی‌‌‌سالانه به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل ۲۰‌‌درصد سهام شناور آزاد داشته باشند، معادل ۲ برابر معافیت‌های فوق از بخشودگی مالیاتی برخوردار خواهند شد. از سوی تبصره یک این ماده نیز راه را برای معاملات فرابورس فراهم می‌‌‌کند. با تصویب کامل این لایحه انتظار می‌‌‌رود آخرین مشکلات باقی مانده در راه آغاز به کار فرابورس ایران (مساله نرخ مالیات نقل و انتقال سهام) را برطرف کند در همین حال بورس کالایی نیز با برخورداری از مزیت معافیت مالیاتی شرایط بهتری را شاهد خواهد بود؛ امری که می‌‌‌تواند زمینه ساز حضور شرکت‌‌‌های معدنی و همچنین شرکت‌‌‌های سیمانی باشد.

در کنار این تحول مهم بازار سرمایه همچنان در بحث تحولات سیاسی با تنش‌های نسبی مواجه است که انتظار می‌‌‌رود در هفته جاری و هفته آینده فروکش کند. در صحنه اقتصاد داخلی معامله‌‌گران شاهد سخنان مهم رییس‌جمهوری در جمع صنعت‌‌گران بودند. اوج این مراسم اعلام افزایش تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از سه میلیارد دلار به ۵میلیارد دلار است. این افزایش اگر چه به نفع شرکت‌‌‌های تولیدی خواهد بود، اما نحوه تامین آن از ذخایر بانک مرکزی، نگرانی‌‌‌هایی را می‌‌‌تواند ایجاد کند.

در همین حال در تحولات کلان مساله نحوه تامین کسری بودجه دولت در سال جاری و طرح مجلس در محدود کردن دولت در زمینه تخصیص بودجه نیز در درازمدت تاثیراتی را با خود خواهد داشت.

در بازار جهانی معامله‌‌گران شاهد کاهش قیمت مواد خام بودند. نگرانی در مورد وضعیت اقتصاد جهانی به دنبال اوج‌گیری بیکاری در آمریکا دلیل این کاهش بوده است. در این زمینه بهای مس با افت نسبتا سنگین به قیمت ۴هزار و ۸۰۰دلار در هر تن رسیده است در همین حال موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به ۲۶۰هزار تن رسیده است. بهای آلومینیوم به یک هزار و ۵۹۶دلار در هر تن، روی یک هزار و ۵۴۰دلار در هر تن و سرب به یک هزار و ۶۹۰دلار در هرتن رسیده است. بهای نفت نیز با کاهشی نسبی به ۶۳دلار در بشکه رسید و در صورت تداوم این شرایط کاهشی شرکت‌‌‌های وابسته می‌‌‌توانند تحت تاثیر قرار ‌‌‌گیرد.

در تحولات بازار سرمایه برخی از منابع خبری از توافق شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی اوراق مرکزی بهادار و تسویه وجوه و بانک ملی برای ساماندهی بحث پرداخت سود سهام شرکت‌‌‌ها خبر داده‌اند. این توافق می‌‌‌تواند به جو آشفته کنونی نحوه پرداخت سود شرکت‌‌‌ها سامانی ببخشد.

براساس تفاهمنامه صورت گرفته افراد حقیقی از بانک ملی و شرکت‌‌‌ها وسرمایه گذاران حقوقی از سپرده‌‌گذاری سود خود را دریافت خواهند کرد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز یکشنبه بازاری با نوسان بود که معامله‌‌گران در آن شاهد معاملات پرحجمی‌‌‌بودند.در بازار روز چهارشنبه معامله‌‌گران شاهد جمع‌آوری صف فروش فولاد مبارکه بودند. با خرید ۲۹میلیون سهم فولاد مبارکه صف فروش این شرکت جمع آوری شد تا یکی از سنگین‌ترین صف‌‌های فروش بازار برطرف شد. در بازار سهام برخی از کارشناسان با اشاره به افزایش بهای ورق گرم از احتمال افزایش سود مبارکه در سال جاری تا حد ۳۰۰ریال خبر می‌‌‌دهند.

از سویی معامله‌‌گران با توجه به عدم حضور یکی از بزرگترین شرکت‌‌‌های سرمایه گذار در بورس، شاهد جمع‌آوری صف فروش فولاد از سوی برخی دیگر از سرمایه گذاران احتمالا با محوریت شرکت‌‌‌های بیمه‌‌ای و زیر مجموعه صندوق فولاد بودند. با جمع‌آوری صف فولاد این شرکت از سقوط به زیر مرز یک هزار و ۵۰۰ریال فعلا دور شده است.

در گروه فلزی، با جمع آوری صف فروش فولاد مبارکه، فولاد خوزستان نیز با اقبال نسبی مواجه شد که به تشکیل صف خرید شکننده‌‌ای برای این نماد منجر شد. مهندس شریفی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز در مصاحبه‌‌ای با نشریه سازمان گسترش خبر از برنامه این شرکت برای رسیدن به ۵میلیون تن ظرفیت تولید فولاد و ایجاد یک نیروگاه ۵۰۰مگاواتی خبر داده است.

در گروه بانکی، معامله‌‌گران شاهد انتشار گزارش حسابرسی نشده بانک سینا بودند که این گزارش با رشد ۲ریالی سود این شرکت و رسیدن به ۲۵۰ریال همراه بود.

در گروه برقی، معامله‌‌گران شاهد بازگشایی نماد ایران ترانسفو بودند؛ امری که به دلیل افزایش سود شرکت برای سال ۸۸ از ۲هزار و ۲۲۳ریال به ۲هزار و ۴۴۰ریال با جهش قیمت معادل ۲۲/۱۴درصد مواجه بود.

ایران ترانسفو در پایان معاملات دیروز برای برگزاری مجمع عمومی‌‌‌سالانه متوقف شد. در گروه پتروشیمی‌ ‌‌معامله‌‌گران در انتظار انتشار گزارش جدید از پتروشیمی‌‌‌فن آوران هستند. براساس برخی از شایعات فن آوران سود سال ۸۸خود را در حد ۱۴۳ریال اعلام کرده است.

در گروه معدنی، گل گهر روز یکشنبه شاهد معاملات پرحجمی‌‌‌بود که در قالب آن ۵بلوک سهام گل گهر به تعداد ۷۵/۲میلیون سهم داد و ستد شد.در این گروه البته نمادهای سرمایه‌‌گذاری امید و معادن وفلزات نیز با صف‌‌های فروش مواجه شدند.

در گروه سیمانی، سیمان درود پیش از رسیدن به مرز ۶هزار ریال با عرضه سنگین مواجه شد و صف خرید این شرکت برای دقایقی از میان رفت که البته مجددا با صف محدود ۱۴۰هزار سهمی ‌‌‌در پایان معاملات همراه شد. برخی از کارشناسان با اشاره به عرضه سنگین رخ‌داده در نماد سیمان درود پی‌برئی ۳ را برای گروه سیمانی تثبیت شده می‌‌‌دانند.

در این گروه فارسیت درود که در بازار روز یکشنبه با صف فروش مواجه بود در پایان معاملات روز سه شنبه با توقف نماد برای برگزاری مجمع عادی و فوق العاده افزایش سرمایه مواجه خواهد بود.

در گروه کانی غیر فلزی معامله عمده آبگینه در شرایطی انجام شد که در نماد عادی معامله‌‌گران در ابتدای وقت معاملاتی با تشکیل صف فروش مواجه شد، اما در نهایت با انجام معامله عمده این شرکت صف فروش جمع آوری و صف خرید تشکیل شد.

معامله عمده آبگینه که بر اساس آن سرمایه‌‌گذاری غدیر از این شرکت خارج شد، بدون رقابت در نرخ پایه ۲هزار و ۴۰۰ریال انجام شد.

گفته می‌‌‌شود یک سرمایه‌‌گذاری حقیقی آبگینه را خریداری کرده است. آبگینه پیش از انجام معامله با افزایش سود سال ۸۷ از محل فروش دارایی، حدود ۳۰۰ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرده است. در گروه تجهیزات نماد صدرا برخلاف انتظار اولیه بازگشایی نشد.