شروین شهریاری

بورس تهران در هفته گذشته با تداوم روند افزایشی مواجه بود؛ به نحوی که در پایان هفته، شاخص بورس موفق به ثبت بازدهی مثبت ۳۵/۱درصدی شد. همچنین در هفته گذشته بازار شاهد برگزاری آخرین گروه از مجامع شرکت‌‌ها بود که در این میان برگزاری مجامع شرکت‌‌های گروه بانکی، مخابرات، خودرویی و ... از اهمیت ویژه‌‌ای برای سرمایه‌‌گذاران برخوردار بود. علاوه بر این، عرضه اولیه شش‌‌درصد از سهام شرکت حفاری شمال، بورس تهران را با اولین تجربه از حضور یک شرکت فعال در صنعت بالا دستی نفت روبه رو کرد که این عرضه به خوبی توسط بازار جذب شد. بدین ترتیب بازار سرمایه با پشت سر گذاشتن فصل مجامع، از ابتدای هفته جاری با حذف یکی از اصلی‌ترین محرک‌‌های رشد کوتاه مدت خود (تقسیم سود نقدی) وارد دوره جدیدی از فعالیت در سال ۸۸ می‌‌شود. به نظر می‌‌رسد با توجه به ترکیب و وزن صنایع بورسی، مهم ترین عامل در تعیین روند آتی بازار، وضعیت بازارهای جهانی به ویژه در بخش نفت و مواد خام باشد. این در حالی است که نزدیک شدن به ماه میلادی آگوست و نیز ماه رمضان احتمال بروز رکودهای مقطعی در بازارهای جهانی را به طور سنتی به دنبال دارد؛ امری که در صورت تحقق، عقب گرد شاخص بورس تهران را نیز در پی خواهد داشت.

باز هم قیمت‌های جهانی!

سهام توسعه معادن روی و شرکت‌‌های گروه در هفته گذشته افزایش تقاضا و رشد قیمت را تجربه کردند. به نظر می‌‌رسد فعال شدن مجدد زیر مجموعه‌‌های شرکت مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان جدی ترین حامی‌‌سهام این گروه در ایجاد روند مزبور موثر بوده باشد. این در حالی است که تثبیت قیمت کنونی فلز روی و سرب ( در محدوده ۱۶۰۰ دلار) احتمالا به معنای تداوم زیان دهی عملیاتی شرکت‌‌های این گروه خواهد بود.

«بترانس» از دیگر مثبت‌‌های هفته بود. در سال گذشته تحلیل نادرست برخی سرمایه‌‌گذاران مبنی بر تاثیر نوسانات روزانه قیمت مواد اولیه (به ویژه مس) بر وضعیت شرکت، منجر به بروز نوسانات شدید در قیمت این سهم می‌شد؛ اما در سال جاری روند مذکور تا حدود زیادی اصلاح شده است. بنابر اعلام قبلی برنامه خصوصی سازی این شرکت (عرضه بلوک مدیریتی ساتکاب) برای فصل تابستان برنامه ریزی شده است.

بازگشت منفی «شصفها»

«شصفها» از جمله نمادهایی بود که پس از یک سال غیبت با بازدهی منفی ۳۷‌‌درصدی به تابلو بازگشت تا کام سهامدارانش را پس از این مدت طولانی تلخ کند. مشکل اصلی این شرکت از زمان کاهش تخفیف خوراک، پلات فرمیت (از ۳۰‌‌درصد به ۶‌‌درصد) آغاز شد. این مساله منجر به افت بیش از ۵۰‌‌درصدی در سودآوری شرکت پتروشیمی‌‌اصفهان شده است. «شصفها» در حالی پیش بینی سود ۶۵۳ ریالی به ازای هر سهم خود را برای سال جاری به بازار اعلام کرده که در گزارش حسابرسی صورت‌‌های مالی سال ۸۷ به مسائل مهمی‌‌نظیر اختلاف ۳/۱۷‌‌میلیارد تومانی با تامین کننده مواد اولیه و نیز کسری ذخایر بازنشستگی کارکنان به مبلغ ۲۰‌‌میلیارد تومان اشاره شده است (مجموعا ۱۲۴۳ ریال به ازای هر سهم).

«فخوز» از دیگر نمادهایی است که پس از اعلام گزارش سه ماهه دچار روند منفی شده است. به‌رغم افزایش ظرفیت تولید مجتمع به ۲/۳‌‌میلیون تن فولاد خام، کاهش شدید قیمت‌‌های فروش منجر به زیان دهی شرکت در فصل بهار شده است. فولاد خوزستان پیش‌بینی بودجه ۸۸ خود را بر مبنای قیمت فروش بیلت حدود ۴۳۰ دلاری به بازار اعلام کرده است. این در حالی است که «فخوز» در سه ماه نخست این محصول را با میانگین نرخ حدود ۳۹۰ دلار در هر تن به فروش رسانده است. برآوردهای موجود نشان می‌‌دهد که تا زمانی که قیمت فروش بیلت زیر ۴۰۰ دلار باشد این شرکت کماکان در معرض زیان دهی قرار خواهد داشت.

سیل گزارش‌های سه ماهه

انتشار گزارش‌های پر تعداد سه ماهه در این روزها به دقت مورد پیگیری کارشناسان بازار است. سه ماهه نخست سال جاری یکی از سخت ترین دوره‌‌ها در سال‌‌های اخیر به لحاظ شرایط اقتصادی برای بنگاه‌‌ها محسوب می‌‌شد. بنابراین، طبیعی است که عملکرد شرکت‌‌های بورسی نیز در این دوره کمابیش ضعیف بوده باشد. در این میان، گزارش‌های دوقلوهای سنگ آهنی سمت و سویی متفاوت از یکدیگر داشت.

چادرملو با احتساب نرخ فروش مد نظر خود موفق به پوشش ۲۳‌‌درصدی از بودجه سالانه شد؛ اما گل گهر با شرایطی مشابه، پوشش ضعیف ۱۴‌‌درصدی را در سه ماهه از خود به نمایش گذاشت. در گروه دارویی، داملران و البرز دارو یکی از بهترین عملکردها را از لحاظ پوشش بودجه تجربه کردند؛ اما سایر شرکت‌‌های گروه عموما ضعیف‌تر ظاهر شدند. در گروه سیمانی، تنوع گزارش‌های سه ماهه مشهود بود. برخی شرکت‌‌های مرزی نظیر سیمان بهبهان و سیمان غرب عملکردی فراتر از حد انتظار داشتند؛ در حالی که برخی دیگر نظیر سیمان شرق و هگمتان وضعیت متعادلی داشتند. گزارش سه ماهه سیمان دورود نیز به رقم تعدیل مثبت از پوشش بودجه ضعیفی برخوردار بود.

تقابل تامین و کوثر

تقابل خریداران با فروشندگان خسته در نماد معاملاتی «شصفها» از رویدادهای قابل توجه در هفته گذشته بود. زیر مجموعه‌‌های سازمان اقتصادی کوثر (سرمایه‌‌گذاری بوعلی و سبحان) در این نماد به عنوان عرضه کننده ظاهر شدند. در سوی دیگر، زیر مجموعه‌‌های تامین اجتماعی کوشیدند تا با خرید و حمایت سهم مانع از افت بیشتر قیمت شوند. در تحولی دیگر، حرکت اولیه بازار در جهت خرید سهام رایان سایپا با عرضه از سوی سرمایه‌‌گذاری سایپا مواجه شد. مجموعه سایپا به علت بازارگردانی مستمر در سهام شرکت‌‌های تابعه خود معمولا در زمان افزایش تقاضای سهام مربوطه در نقش عرضه کننده ظاهر می‌‌شوند تا ضمن پاسخگویی به تقاضای بازار، مدیریت نقدینگی خود به منظور تداوم بازار گردانی را انجام دهند.