گروه بورس- نماینده کارگزاری سهام عدالت در مجمع عادی سالانه شرکت پالایش نفت اصفهان شرکت نکرد تا کمترین میزان سود در این مجمع تقسیم شود.

به گزارش خبرنگار ما، سهام عدالت که با داشتن ۳۰درصد از شپنا به عنوان دومین سهامدار عمده این شرکت مطرح است با حاضر نشدن در جلسه مجمع، شرایط را به سوی تقسیم کمترین سود؛ یعنی ۹۰تومان، سوق داد.

براساس صورت‌های مالی، «شپنا» برای سال مالی۸۷، ۲۰۰تومان سود قابل تقسیم و ۱۶۰تومان سود خالص داشت که از این ارقام تنها ۹۰تومان سود به سهامداران شرکت داده شد. به عبارت دیگر با این میزان تقسیم سود، سهامداران سهام عدالت (با فرض تقسیم سود ۸۰درصدی) از گرفتن حداقل ۵۰میلیارد تومان سود خود محروم شدند.

محمد جواد شیخ، مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد چرایی شرکت نکردن نماینده سهام عدالت در مجمع شپنا گفت: اصلا قرار نبود سهامداران دیگر شپنا در مجمع حاضر شوند و ما سر این قضیه با هم توافق کرده بودیم، ولی متاسفانه سهامداران این توافق را رعایت نکردند.

وی در مورد اینکه چرا سهامداران عمده تصمیم به شرکت نکردن در مجمع گرفتند، گفت: سازمان خصوصی‌سازی از ما به عنوان سهام عدالت درخواست کرد که در مجمع حضور پیدا نکنیم. ما هم با سایر سهامداران شپنا اعم از «تعاونی کارکنان وزارت بهداشت»، «صندوق بازنشستگی کشوری» و «ساتا» وارد مذاکره شدیم تا آنها هم با ما همراهی کنند تا در اکثریت باشیم و مجمع تنفس بخورد.

وی افزود: ولی متاسفانه این توافق که تا روز آخر برقرار بود از سوی سهامداران دیگر رعایت نشد و مجمع «شپنا» برگزار شد.

در ادامه خبرنگار ما پرسید: «چرا سازمان خصوصی‌سازی می‌خواست مجمع برگزار نشود.» و شیخ پاسخ داد: برای اینکه سازمان خصوصی‌سازی می‌خواست بلوک ۹درصدی شپنا را عرضه کند و قرار بود که در فاصله برگزاری مجمع، عرضه عمده سهام این شرکت در بورس انجام شود.

مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت در جواب این سوال خبرنگار ما که پرسید: «شما با شرکت نکردن در این مجمع سهامداران سهام عدالت را از سود حداقل ۱۶۰ تومانی محروم کردید. به نظر شما چرا باید این اتفاق بیفتد، گفت: «به هر حال اتفاقی است که افتاده و ما در یک مجمع شرکت نکرده‌ایم.»

کمی هم از مجمع...

اما ترکیب سهامداران پالایشگاه نفت اصفهان شامل کارگزاری سهام عدالت با ۳۰درصد، تعاونی کارکنان وزارت بهداشت با ۵/۱۴درصد، صندوق بازنشستگی کشوری با ۵/۳درصد، ساتا با ۶/۱درصد و در نهایت ملی پالایش و پخش به نمایندگی از دولت با سهامی کمتر از ۴۴درصد است.

در صورت شرکت نکردن سهامداران «شپنا» جز دولت در مجمع عادی صاحبان سهام، به دلیل از رسمیت افتادن جلسه، مجمع به زمان دیگری موکول می‌شد که این اتفاق نیفتاد.

همچنین در ترکیب هیات‌رییسه مجمع «شپنا» که در آخرین روز تیرماه برگزار شد، اسکندری به نمایندگی از پالایش و پخش رییس مجمع بود و آقایان «سارنج» و «محمدی» به ترتیب به نمایندگی از «صبا تامین» و «تعاونی کارکنان وزارت بهداشت» ناظران مجمع بودند. منشی جلسه نیز مدیرمالی شرکت آقای پریشانی بود.