گروه بورس - علیرضا باغانی: بعد از آن که انتخاب هیات‌مدیره مس ایران در مجمع دو هفته پیش به دلیل مقاومت «شستا» برای ورود به هیات‌مدیره این شرکت بورسی به تنفس کشیده شد، این شرکت عصر چهارشنبه گذشته نیز مجمعی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری در مورد انتخاب هیات‌مدیره برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ما، مجمع فوق‌العاده مس که با همان ترکیب هیات رییسه قبلی یعنی ریاست ایرج اکبریه و نظارت مسعود گل‌رخان خالدی و مرتضی علی‌اکبری برگزار شد، با مجمع قبل یک تفاوت اساسی داشت که آن هم عدم حضور نماینده «شستا» در جلسه بود، این درحالی است که اساسا مجمع قبل به دلیل اصرار خالق نماینده تامین اجتماعی برای ورود به هیات‌مدیره به تنفس کشیده شده بود.

در مجمع «فملی» که بیش از ۹۱درصد از سهامداران حضور داشتند و البته از حضور سهامداران حقیقی در آن خبری نبود، اکبریه نماینده ایمیدرو و رییس مجمع از حاضران خواست تا اگر تمایلی به حضور در هیات‌مدیره بزرگ‌ترین تولیدکننده مس خاورمیانه دارند، اعلام کاندیداتوری کنند که در این میان کارگزاری عدالت و یک شرکت وابسته به آن به نام پارس‌سوئیچ به همراه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ایمیدرو و صندوق بازنشستگی کارکنان مس برای کسب کرسی در هیات‌مدیره این شرکت اعلام آمادگی کردند.

بنابراین گزارش، کاندید نشدن «شستا»‌برای ورود به هیات‌مدیره مس با تعجب مجمع به ویژه رییس آن مواجه شد تا جایی که اکبریه چند بار از خالق نماینده «شستا» دعوت کرد تا در صورت تمایل در انتخابات هیات‌مدیره شرکت کند، اما ظاهرا از حضور «شستا» یا نماینده آن در مجمع خبری نبود.

گفته می‌شود، سایپا هم که در مجمع قبل بر سر رای ۳درصدی آن برای ورود به هیات‌مدیره حاشیه‌هایی به وجود آمده بود، این بار با لابی‌های صورت گرفته از سوی اکبریه رای خود را به مجموعه ایمیدرو و معادن و فلزات داده بود.

به نظر می‌رسد تغییر رویه سایپا و رضایت آن به رای دادن به ایمیدرو و مجموعه معادن و فلزات به تغییرات مدیریتی در سایپا بی‌ربط نیست.این گزارش می‌افزاید: نتیجه عدم حضور نماینده «شستا» در مجمع و نبود کاندیدایی برای ورود به هیات‌مدیره مس، موجب شد تا در مجمعی ۱۵دقیقه‌ای ۵کرسی هیات‌مدیره فملی به کاندیداهای حاضر یعنی ایمیدرو، سهام عدالت، پارس سوئیچ، معادن و فلزات و صندوق بازنشستگی مس برسد.

گفتنی است، مجمع دو هفته گذشته مس به دلیل اصرار نماینده «شستا» مبنی بر دارا بودن ۱۹درصد رای و به‌دلیل ابهام در رای ۳درصدی سایپا و این که این رای متعلق به چه شخصیت حقوقی است، موجب شد تا به پیشنهاد ایمیدرو مجمع مس به تنفس کشیده شود.