3هزار سرمایه‌گذار حقیقی به صندوق‌ها آمدند
گروه بورس- سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان تیر ماه امسال به 3هزار نفر رسیدند.

«ایمان مقدسیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات و آگاه بیشترین بازده را در ماه گذشته رقم زده و توانستند به ترتیب 6 و 3‌درصد بازدهی کسب کنند. وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با کسب 9‌درصد بازدهی منفی در ماه گذشته کمترین بازدهی را به دست آورد تا بازدهی از ابتدای تاسیس این صندوق به منفی 26‌درصد برسد. وی اضافه کرد: در هفته منتهی به 31خرداد ماه 88 از مجموع 19 صندوقی که فعال بودند 13 صندوق توانستند بازدهی‌های مثبت کسب کنند و بیشترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز بود که 59/2‌درصد بازدهی به سرمایه‌گذاران خود بدهند.
مقدسیان در خصوص ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ ۲۴تیر ماه ۸۸ با ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران و پیشگام به مجموعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و رشد ارزش دیگر صندوق‌ها، ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ۱۶۴‌میلیارد تومان رسید که از این مقدار ۷۲‌میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: در حالی بیشترین ارزش متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و یکم ایرانیان است که بازده تضمین شده ۵/۱۶ و ۱۹‌درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود تضمین کرده‌اند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در مورد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 31تیر ماه بیش از 3هزار سرمایه‌گذار حقیقی داشتند که این افراد 62‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی یادآور شد: بیشترین تعداد سرمایه‌گذار حقیقی متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین (در اوراق بهادار با درآمد ثابت) است. این صندوق یک‌هزار و 854 سرمایه‌گذار حقیقی دارد. وی گفت: پس از صندوق کارآفرین بیشترین تعداد متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان با بیش از 500 سرمایه‌گذار حقیقی است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک نیز 761 سرمایه‌گذار حقیقی دارند و در بین این صندوق‌ها صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز پرمخاطب‌ترین صندوق است.
وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در مورد ترکیب سرمایه‌‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در هفته گذشته آغاز به کار کردند، این مساله است که در صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران بیشتر سرمایه صندوق را حقیقی‌ها تامین کرده‌اند و در صندوق سرمایه‌گذاری پیشگام سرمایه‌گذاران حقوقی حضور چشمگیرتری داشته‌اند.