سنا- تصویب لایحه توسعه ابزارهای مالی به دلیل در نظر گرفتن تخفیف‌های مالیاتی، مشوق مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بورس است.

«شاهین چراغی»، کارگزار بورس با بیان این مطلب گفت: از آنجا که مخاطبان این لایحه علاوه‌بر شرکت‌های فعال در بورس، شرکت فرابورس و صندوق‌های قابل‌معامله در بورس نیزهست، تصویب به موقع آن می‌تواند تداوم فعالیت را برای آنها تسهیل کند.وی بخش خصوصی را نیز از لایحه منتفع دانست و گفت: در صورت تصویب لایحه، بسیاری از شرکت‌هایی که قصد ورود به بورس را دارند، با انگیزه بیشتری برای عرضه سهام خود در بورس اقدام می‌کنند.وی تصریح کرد: تخفیف‌های مالیاتی در نظر گرفته‌ شده در لایحه، محرک خوبی برای فعال کردن بخش خصوصی به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: بخش زیادی از شرکت‌های موفق و سودده کشور در بخش خصوصی فعال هستند و سهام آنها در بورس تهران دادوستد نمی‌شود، ولی به نظر می‌رسد ایجاد انگیزش از طریق بازتعریف نرخ مالیات‌ها می‌تواند تعداد شرکت‌ها و صنایع فعال در بورس تهران را افزایش دهد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه و رشد ابزارهای مالی و نقش لایحه در این خصوص افزود: بورس تهران نیازمند ابزارهای جدید مالی برای تنوع بخشی است و این لایحه می‌تواند شرایط را برای زیاد کردن ابزارها در این بازار هموار کند.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: وجود ابزارهای مالی متنوع با نرخ‌های متفاوت می‌تواند سرمایه‌گذاران مختلف با درجه ریسک‌پذیری متفاوت را به بورس تهران بکشد. وی ابراز امیدواری کرد با تصویب لایحه توسعه ابزارهای مالی در مجلس، مقدمات لازم برای تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های بعدی که شرایط را برای فعالیت شرکت های بورس بهتر می‌کند، فراهم آید.