روزی برای فروشندگان

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه سنگین سهام توسط معامله‌گران بود.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از قریب به ده روز از آخرین دور عرضه سهام مجددا شاهد عرضه گسترده سهام در بازار بودند که این عرضه صف‌های خرید را در اکثر نمادهای مورد اقبال بازار به چالش کشید.

رشد قیمت‌ها و تمایل معامله‌گران برای شناسایی سود و برخی از سخنان در هفته گذشته مبنی بر نگرانی از بروز حباب در بازار سرمایه مهم‌ترین دلایلی است که در حال حاضر برای موج عرضه سهام ذکر می‌شود؛ موجی که انتظار می‌رود در چند روز آینده نیز همچنان گریبان‌گیر بازار باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی خارجی، آخرین گزارش دکتر البرادعی را شاهد بودند که موضوعی نگران کننده در خود نداشت. در کنار این مساله معامله‌گران شاهد اعلام برگزاری جلسه گروه ۵+۱هستند که این جلسه نیز احتمالا تاثیر خاصی را با خود به همراه نخواهد داشت.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران آخرین تحولات مرتبط با جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت را دنبال می‌کردند. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه بانکی شاهد عرضه سنگین صف خرید بانک پارسیان بودند. بانک پارسیان در دو هفته اخیر یکی از سنگین‌ترین صف‌های خرید بازار را به خود اختصاص می‌داد. در گروه بانکی مدیرعامل بانک تجارت در خبری که سایت این بانک آنرا منعکس کرده است از عدم افزایش سرمایه بانک به دلیل اصلاح شرایط کفایت سرمایه آن خبر داده است. در گروه شرکت‌های لیزینگی دیروز صف فروش رایان سایپا جمع‌آوری شد. بازار در انتظار گزارش شش ماهه رایان است تا دریابد این شرکت تا چه حد در تحقق برنامه توسعه خود در سال جاری پیشرفت داشته است. در گروه معدنی دیروز صف‌های خرید نمادهای گل‌گهر و چادرملو عرضه شد اما این دو نماد توانستند در مقابل عرضه‌ها مقاومت از خود نشان دهند.

در گروه فلزی نماد ملی مس بازگشایی شد که با توجه به حمایتی که سهامداران این شرکت به عمل آوردند توانست جهش قیمتی مناسبی را تا ورای مرز ۷هزار‌ریال تجربه کند هر چند که میانگین قیمت معاملاتی سهم در حد ۶هزار و ۹۰۰ریال متوقف شد. در همین حال بازگشایی نماد ملی مس نقش اساسی در معاملات نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و ملی ایفا کرد. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات دیروز پس از عرضه‌های سنگین توانست شرایط متعادلی را کسب کند و سرمایه‌گذاری ملی نیز به‌رغم صف خرید شکننده عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرد.

در گروه سیمانی سیمان خزر دیروز شاهد بازگشایی نماد بود که جهش ۵۴درصدی را تجربه کرد. جو بازار دیروز سبب عرضه برخی از نمادهای سیمانی شد که در روزهای گذشته با صف خرید بدون تجربه عرضه‌ای خاص باقی مانده بودند. در گروه تجهیزات نیز نمادهای عمده با عرضه‌های قابل‌ملاحظه مواجه بودند. در این گروه صنعتی دریایی ایران صف فروش قابل ملاحظه‌ای معادل ۲درصد سهام شرکت را شاهد است. در نماد مخابرات ایران نیز بازگشایی سنگین روزهای گذشته سبب تشکیل صف فروشی قابل‌ملاحظه برای این نماد شده است. در گروه تصفیه نفت نماد پالایشگاه اصفهان دیروز جابه‌جایی یک بلوک را احتمالا در زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی تجربه کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های سنگین سهام بود که انتظار می‌رود در یکی دو روز آینده نیز همین شرایط را حفظ کند. شاخص در بازار دیروز ۴۵/۱۵۷واحد به دلیل بازگشایی نماد ملی مس بالا رفت. ارزش معاملات نیز نزدیک به ۱۳۴میلیارد تومان بود که ۵/۵۲درصد آن‌ مربوط به بلوک‌های ۵/۴۶میلیون سهمی پالایشگاه اصفهان و دادوستد

۲۷میلیون سهم پتروشیمی خارک و ۴/۱۴میلیون سهم ملی مس بود.