گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته روند چرخش معاملات را شاهد بود به گونه‌ای که شاخص توانست رشدی دو رقمی معادل ۳/۴۹واحد را تجربه کند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که مجموعه تحولات سیاسی به ویژه سخنان دکتر احمدی‌نژاد چارچوب شرایط در فضای سیاسی داخلی و خارجی کشور را پیش روی کارشناسان قرار داده است. این امر تداوم سیاست‌های دولت در دوره چهار ساله نخست را به همراه طرح‌هایی از جمله مسکن مهر و تحول اقتصادی را تصویر کرده و از این رو کارشناسان بازار فرصت لازم را برای کسب اطلاع جهت برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت خود تا حدود زیادی به دست آورده‌اند. در این میان مجموعه برخی از تهدیدات خارجی از جمله طرح مساله احتمال تحریم صنعت نفت و واردات بنزین سبب شده است حوزه نفت و گاز و پتروشیمی کشور تحرک بیشتری را شاهد باشد که نامه روز گذشته رییس‌جمهوری به وزیر اقتصاد در مورد ترخیص کالاهای حوزه نفت و همچنین توافقات با ونزوئلا در مورد واردات بنزین از جمله این تحرکات ارزیابی می‌شود. در این میان البته مهم‌ترین طرح بنزین‌سازی کشور در پالایشگاه اصفهان نیز می‌تواند توجه ویژه دولت را به خود جلب کند.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین تحت تاثیر انتشار اطلاعیه عرضه سهام مخابرات در آخرین ساعات کاری بورس در روز دوشنبه بودند. با انتشار این اطلاعیه عرضه بلوک مخابرات در روز چهارشنبه آینده قطعی است.

در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران پس از یک دور معاملات پرحجم، تشکیل صف خرید برای بانک سینا را شاهد بودند. در همین حال تشکیل صف خرید برای بانک‌های دیگری نظیر اقتصاد نوین نیز تا حدودی از جو ضعیف گروه بانکی کاسته است. معامله‌گران در این گروه در انتظار گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها هستند تا بتوانند در مورد شرایط این گروه قضاوت بهتری را نشان بدهند. در بازار دیروز در گروه فلزی کاهش سرعت رشد در بازار جهانی سبب شد تا این نمادها با توقف نسبی در تقاضا مواجه باشند. در این میان اما فولاد مبارکه دیروز توانست با صف خرید سنگین به کار خود پایان دهد. در نمادهای وابسته به بازار جهانی کشتیرانی با صف فروش مواجه بود که افت شاخص بالتیک و دشواری در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی مهم‌ترین دلیل این صف تلقی می‌شود. در همین حال با ورود ناوگان جدید کشتیرانی در خلال ماه‌های گذشته و چند ماه آینده این شرکت با مساله بازپرداخت تسهیلات اخذ شده برای خرید و ساخت کشتی‌های جدید روبه‌رو خواهد شد که می‌تواند شرایط نقدینگی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.

در گروه تجهیزاتی‌ها دیروز دو شرکت ماشین‌سازی اراک و آذرآب معاملات پرحجمی را تجربه کردند که به صف خرید این دو نماد منجر شد.

در نماد حفاری شمال نیز معامله‌گران جمع‌آوری صف فروش این نماد را تجربه کردند که به دادوستد مجموعا ۲۲میلیون سهم منجر شد. حفاری دیروز ۲۳درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مناسب و با روند رو به رشد بود که با انتظار اولیه معامله‌گران برای معاملات این هفته سنخیتی نداشته است. در بازار دیروز شاخص ۳/۴۹واحد ترقی کرد، ارزش معاملات نیز به ۱۸میلیارد تومان رسید و از مجموع ۱۶۸نماد معامله شده ۱۱۰نماد با رشد قیمت و ۵۶نماد با افت ارزش معامله شدند.