گروه بورس- فعالان بازار سرمایه و معامله‌گران بورس امروز در حالی از شرکت کویرتایر در بازار فرابورس استقبال می‌کنند که این تایرساز جوان دومین شرکتی است که پس از پذیرش در فرابورس ایران یا همان بازار OTC از سوی سرمایه‌گذاری امید سهامدار عمده شرکت، شاهد عرضه سهام خود خواهد بود. اما با این که «کویرتایر» یکی از نخستین تجربه‌های فعالان حرفه‌ای بازار در بازار جدیدالتاسیس فرابورس است، ولی بررسی وضعیت تولید و فروش و همچنین صورت‌های مالی شرکت، از آماده بودن این شرکت تولیدی برای ورود به فرابورس حکایت دارد.

این در حالی است که پیش‌تر این شرکت به صورت سهامی عام اداره می‌شده و بیش از ۴۵۰۰ سهامدار جزء در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، کویرتایر پس از تجربه حضور سرمایه‌گذاران مردمی در ترکیب سهامداران خود، این بار پا به بازار شفاف‌تری به نام فرابورس می‌گذارد، تا بدین ترتیب هم قابلیت خرید و فروش و نقدشوندگی سهام آن برای سهامداران کنونی افزایش یابد و هم سرمایه‌گذاران جدیدتری به جمع سهامداران این شرکت سهامی عام بپیوندند.

بر اساس این گزارش، کویرتایر که با سرمایه ۲۰میلیارد‌تومانی عرضه سهام خود را در فرابورس تجربه می‌کند، در سال ۱۳۷۷ در بیرجند به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر با ظرفیت تولید ۳۰هزارتن انواع تایر رادیال سواری استیل بلت، تایرهای مینی‌بوس و وانتی، تایرهای کامیونی و اتوبوسی، تیوپ وسایط نقلیه سنگین و سبک و نوار‌های دور رینگ را تولید می‌کند و با توجه به تولید ۱۹هزار و۳۶۰تن محصول در پایان ۹ ماهه سال مالی منتهی به سی‌ام آذر۸۸، پیش‌بینی می‌شود که تولید پیش‌بینی شده کویرتایر تا پایان سال مالی صددرصد محقق شود. تولید واقعی شرکت در سال مالی گذشته ۲۶هزار و ۵۷۶ تن بوده است.

این شرکت در مراسم معارفه‌ای که دیروز برای فعالان بازار سرمایه برگزار کرد، از فروش ۱۰۳میلیارد‌تومانی خود در پایان سال مالی منتهی به آذر ماه ۸۷ خبر داد. همچنین اعلام شد که شرکت در ۹ ماهه سال مالی منتهی به آذر ۸۸ فروش ۷۵میلیارد ‌تومانی را محقق کرده است.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که فروش شرکت در سال‌ ۸۶ رقمی معادل ۸۴میلیارد‌تومان و در سال ۸۵ بیش از ۷۷میلیارد‌تومان بوده است.

سود عملیاتی شرکت هم در سال مالی منتهی به پایان آذر ۸۷ به ۱۴میلیارد و ۴۸۲میلیون‌تومان رسیده و سود خالص آن نیز در سال مورد گزارش به ۱۱میلیارد و ۹۹۲میلیون‌تومان بالغ شده است، این در شرایطی است که سود خالص شرکت با سیر صعودی قابل توجه برای سال مالی ۸۸، ۱۲میلیارد و ۶۰۰میلیون‌تومان پیش‌بینی شده است. افزون بر این با توجه به این که این شرکت ۲۰۰میلیون سهمی در سال گذشته به ازای هر سهم خود ۶۰۰ریال سود «EPS» محقق کرده است، در سال ۸۸، EPS شرکت با رشدی منطقی ۶۳۴ریال اعلام شده است.

بررسی صورت سود و زیان شرکت نشان می‌دهد که سود خالص هر سهم شرکت از ۵۵۰ریال در سال مالی ۸۵ به ۷۴۱ریال در سال۸۶ و در نهایت به ۶۰۰‌ریال در سال ۸۷ رسیده است.

ترکیب اولیه سهامداران شرکت کویرتایر شامل ۱۰ شخص حقیقی، هر یک مالک ۱۰هزار‌تومان بوده است و بر اساس آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال ۸۱ که به مبلغ ۵میلیارد و ۷۵۰میلیون‌تومان از محل آورده نقدی سهامداران صورت گرفت، سرمایه شرکت به ۲۰میلیارد‌تومان معادل ۲۰۰میلیون سهم رسید که ۲۱/۷۰درصد آن متعلق به شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید و ۷۵/۱۹درصد از سهام آن هم در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است، ضمن این که ۰۴/۱۰درصد از سهام شرکت هم در اختیار سایر سهامداران و سرمایه‌گذاران جزء است.

کویرتایر هم‌اکنون دارای ۱۲۰۰ نیروی انسانی است که حدود ۵۹درصد از آنها دارای تحصیلات دیپلم و یا بالاتر هستند.

کویرتایر طرح توسعه‌ای با ظرفیت ۳۰هزار تن و با گرایش تولید تایرهای رادیال استیل بلت را پیش رو دارد که موجب افزایش ظرفیت تولیدی شرکت به میزان صددرصد می‌شود.

حدود ۴۰درصد از مواد اولیه مورد نیاز شرکت نیز شامل مواد شیمیایی، کائوچوی طبیعی و برخی از انواع نخ، دوده و کائوچوهای مصنوعی وارداتی است که قیمت این اقلام تابع نرخ‌های جهانی است.

محصولات این شرکت با نام تجاری «کویر‌تایر» در بازار داخلی بسیار خوشنام بوده و ۱۴درصد از بازار داخلی را در اختیار دارد. ارزش قراردادهای این شرکت با شرکت‌های خودروساز معادل پنجاه‌درصد فروش سالانه آن است.

کویرتایر در امیدنامه خود ریسک نوسانات قیمت فروش ناشی از تغییرات تعرفه ورود تایر، میزان واردات این محصول، ریسک نرخ ارز، ریسک نوسانات قیمت نفت و به تبع آن نوسانات قیمت جهانی مواد اولیه و ریسک نرخ تسهیلات بانکی را از جمله تهدیدات خود اعلام کرده است.

شایان ذکر است، امیدنامه کویرتایر به همراه صورت‌های مالی شرکت در سایت فرابورس درج شده و برای فعالان بازار سرمایه قابل دسترسی است.

تنوع سبد محصولات مالی در بازار سرمایه

سنا- رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار، ویژگی‌ها و مزایای فرابورس را در مقایسه با بورس اوراق بهادار تشریح کرد. محمودرضا خواجه نصیری گفت: فرابورس (OTC ) می‌تواند فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری را برای بازار سرمایه فراهم کند. وی مهم‌ترین ویژگی OTC را سهولت در انجام معامله در این بازار اعلام کرد و گفت: این امر باعث می‌شود سرعت پذیرش شرکت‌ها در این بازار افزایش یابد به طوری که شاهد تنوع صنایع زیادی در این شرکت خواهیم بود.

خواجه‌نصیری خاطرنشان کرد: بازارهای خارج از بورس همیشه فرصتی برای شرکت‌های درحال توسعه و دارای مزیت‌های آتی است که بیشتر سرمایه‌گذاران با ریسک زیاد در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی به قدمت، سابقه، شفافیت اطلاعات، نظارت‌های مداوم و کنترل‌های دقیق در پذیرش شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: اصولا شرکت‌های بزرگ وارد این بازار می‌شوند تا بتوانند از مزیت‌های اعتباری آن استفاده کنند.

رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس اظهار داشت: سرمایه‌گذاران با ریسک‌های کم نیز در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی بازار فرابورس سبد محصولات مالی در بازار سرمایه متنوع‌تر خواهد شد تا بورس بتواند ذائقه‌های مختلف سرمایه‌گذاران را تامین کند.

خواجه‌نصیری گفت: اگر چه بازار فرابورس نوعی همپوشانی با فعالیت‌های بورس اوراق بهادار دارد اما مزیت‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاران جدید خواهد داشت. رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس افزود: بدون شک با توسعه بازارها و ابزارهای مالی جدید، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری در بازار سرمایه به وجود می‌آید که این موضوع یکی از قابلیت‌های مهم این بازار است. وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال چند محصول در کلیه بازارهای فرابورس مورد پذیرش قرار گیرد تا این بازار حجم قابل قبولی از معاملات را به خود اختصاص دهد.