فرید هلالات
در تحلیل اخیر سهام شرکت حفاری شمال مورخ ۱۷/۶/۸۸ عنوان شد که به سبب تشکیل الگوی دوقلوی سقف (Double Top) افت قیمت در بازار سهام شرکت پیش‌بینی می‌شود.

در پی افت قیمت، سهام شرکت در محدوده ۲۰۹‌تومان به سبب تلاقی ۸/۱۶۱‌درصد فیبوناچی و خط میانه بادبزن فیبوناچی با حمایت مواجه شده و در نهایت ۴/۷۶‌درصد فیبوناچی از افت قیمت را تا محدوده ۲۳۷‌تومان تصحیح کرده است. در این محدوده تراکم بالایی از مقاومت‌ها مشاهده می‌شود و بنابراین عرضه‌های بازدارنده طبیعی است. چنانچه بازار سهام شرکت با افزایش تقاضا مواجه شده و به ۲۳۷‌تومان به طور قطعی نفوذ کند بدین معنی که قیمت بالای ۲۳۷‌تومان بسته شده و سطح تقاضا امیدوار‌کننده باقی بماند، باز هم ۲۴۵‌تومان مقاومت بسیار مهمی است. در گذشته سهام شرکت در محدوده ۲۴۵‌تومان فروختنی بوده است. با فرض اینکه ارزش سهام شرکت در این مدت رشدی نکرده باشد، این بار نیز سهام شرکت در ۲۴۵‌تومان فروختنی خواهد بود. این در حالی است که ضعف قیمت برای شکستن ۲۴۵‌تومان یا حداقل دستیابی به ۲۴۵‌تومان نشان دهنده افت ارزش در هفته‌های اخیر است و بدین ترتیب احتمال شکسته شدن حفره ۲۰۹‌تومان بالا خواهد رفت. اما اگر ۲۴۵‌تومان رو به بالا شکسته شود مقاومت‌های مهم عبارتند از: ۲۶۰، ۲۶۸ و ۲۸۰‌تومان. اگر ۲۴۵‌تومان شکسته شود به معنی بی‌نظمی در بازار سهام شرکت است و اغلب بی نظمی‌ها به ضرر خریداران تمام می‌شود. بنابراین احتمال اینکه اولین مقاومت (۲۶۰‌تومان) قدرت نمایی کند بالا است.
در راه افت احتمالی قیمت حمایت‌های مهم عبارتند از: 220 - 216‌تومان، 209‌تومان، 200 - 199‌تومان، 192‌تومان و 182‌تومان. RSI به زیر 70 وارد شده و حرکت برگشتی بدان انجام داده است که نشانه ای از افت احتمالی قیمت است. اولین محدوده مهم حمایتی در 220 - 216‌تومان قرار دارد که با شکسته شدن آن احتمالا افت قیمت تا 200‌تومان در جریان خواهد بود.
FARID.HELALAT@GMAIL.COM