برخورد با سقف‌ها!

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد ادامه حاکمیت جو مثبت تقاضا بر معاملات بود که این اقبال معامله‌گران سبب شد اکثر نمادهای عمده بازار به سقف‌های قیمتی خود رسیده و معاملات پرحجمی در بازار رقم بخورد.

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به آرامش سیاسی حاکم شده به دنبال مذاکرات ژنو و به‌رغم مباحث مربوط به طرح تحول اقتصادی که هفته آینده مورد بررسی مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت، معاملات خود را از سر گرفتند که این امر با معاملات بسیار پرحجمی همراه شد. کارشناسان بازار این معاملات پرحجم را ناشی از برخورد قیمت‌های اکثر نمادهای مورد اقبال بازار با سقف‌های قیمتی و مقاومت‌های صورت گرفته در برابر رشد بیشتر قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند. به لحاظ بررسی تکنیکال عبور قیمت‌ها از سقف‌های تاریخی نیازمند حجم قابل توجه در معاملات است که در بازار دیروز این شرایط تحقق یافت. هر چند برای اطمینان از عبور قیمت‌های سهام از سقف‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت نیاز به معاملات بیشتری در روزهای آینده است، اما دادوستد قریب به ۵۰میلیارد‌تومان سهام در بازار دیروز نشان از قدرت قابل‌ملاحظه خریداران بود که می‌تواند برای تداوم حرکت کنونی بازار در روزهای آتی امیدوار‌کننده باشد. دیروز نمادهایی نظیر فولاد مبارکه در مرز ۲هزار و ۲۰۰‌ریال با ۴۵میلیون سهم(سقفی که در ۴ماهه اخیر دست نیافتنی بوده)، حفاری با ۳۱میلیون سهم در مرز ۲هزار و ۴۰۰ریال (در سقف تاریخی)غدیر در مرز۲هزار و ۳۰۰ریال (سقفی که دریکسال اخیر دست‌نیافتنی بوده) به همراه صدرا (۲/۱۱میلیون سهم) و مپنا (۸میلیون سهم) و بانک سینا به تعداد ۱۱میلیون سهم معامله شدند که این امر بسیار جالب توجه بود.کارشناسان بازار البته با توجه به در پیش بودن عرضه اولیه بیمه البرز در روز چهارشنبه این هفته در انتظار ارزیابی بازار نسبت به این عرضه اولیه هستند؛ عرضه‌ای که در موج اول به دلیل سرمایه پایین بیمه البرز نمی‌تواند بازار را با چالش نقدینگی روبه‌رو کند اما در صورت افزایش میزان سهام قابل عرضه یا عرضه سهام با قیمتی بیش از برآوردهای اولیه می‌تواند تعادل شکننده بازار را برهم بزند.در بازار دیروز در گروه بانکی همچنان اقبال معامله‌گران سبب تشکیل صف‌های خرید عمده‌ای شد که مهم‌ترین صف‌های خرید در نمادهای بانک پارسیان،کارآفرین و اقتصاد نوین تشکیل شد.در این گروه معامله‌گران در انتظار گزارش‌های شش ماهه بانک‌ها هستند.در گروه تجهیزات، معاملات پرحجم آذرآب در بازار روز شنبه همچنان مورد بحث معامله‌گران است. فروش سهام آذرآب توسط دو زیرمجموعه قرارگاه خاتم (سامان مجد و شهریار مهستان)و خرید آن توسط برخی از سهامداران این شرکت موضوعی است که می‌تواند برای بازار جالب توجه باشد. آذرآب همچنین با توجه به کناره‌گیری برخی از اعضای هیات‌مدیره خود در آینده نزدیک شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات‌مدیره خواهد بود که همین امر اهمیت معاملات نزدیک به ۵درصد روز شنبه را افزایش می‌دهد. در همین حال معامله‌گران نیم نگاهی به تصمیمات مجموعه قرارگاه خاتم دارند که پس از خرید سهام صدرا به انتقاد از وضعیت آذرآب پرداخته بودند. سوال اساسی در حال حاضر این است که آیا این انتقادات به تصمیم مدیران قرارگاه برای خروج از سهام آذرآب منجر شده است یا خیر؟در همین حال برخی از منابع از احتمال انجام یک معامله عمده بر سر ۵درصد سهام آذرآب خبر می‌دهند.

در نماد مخابرات ایران همزمان با برگزاری جلسه خبری کنسرسیوم اعتماد مبین، نماد مخابرات دیروز به سوی صف فروش حرکت کرد که این امر را می‌توان نشانه‌ای از نگرانی بازار در مورد این سهم دانست.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص بورس ۶۰واحد دیگر ترقی کرد. از ۲۰۲نماد مورد معامله نیز ۴۵نماد با افت ارزش و ۱۵۰نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.