گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بهبود نسبی شرایط دادوستد بود.

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به ادامه بحث‌ها در مجلس شورای اسلامی در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد بهبود شرایط به دلیل کسب اطمینان نسبی نسبت به عدم اجرای ناگهانی این طرح و افزایش مدت زمان اجرای آن بودند. با توجه به سابقه سال‌های گذشته در افزایش پلکانی هزینه‌های انرژی، معامله‌گران خود را با تکرار شرایطی روبه‌رو می‌بینند که این امر نمی‌تواند نگرانی جدی را به همراه بیاورد.در همین حال بحث‌های مربوط به نقدینگی و سیاست‌های پولی متعاقب اجرای مرحله اول طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از جمله مهمترین دغدغه‌های معامله‌گران است. از نظر معامله‌گران، نحوه مقابله دولت با احتمال بروز تورم و همچنین نرخ چالش‌برانگیز برابری ریال با ارزهای خارجی است.

در آغاز معاملات دیروز سخنان مسوولان سازمان خصوصی‌سازی در مورد قیمت‌گذاری دو بلوک ۳۷درصدی ایران خودرو و سایپا به همراه گزارش ایران خودرو دیزل در مورد میزان مالکیت این شرکت در بانک پارسیان انگیزه‌ای را برای اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی فراهم آورد که این امر به تشکیل صف‌های خرید در گروه خودرویی منجر شد و برخی از صف‌های فروش نیز جای خود را به معاملات متعادل‌تری دادند.

با توجه به مساله خصوصی‌سازی دو شرکت بزرگ خودروسازی و شایعاتی که در مورد تمایل برخی از نهادهای عمومی برای خرید این دو شرکت عنوان شده است، معامله‌گران خوشبینی نسبی را در مورد احتمال رشد قیمتی این گروه به ویژه به دلیل نسبت پی‌به‌ای پایین این گروه دارند. در همین حال مساله معامله عمده بانک پارسیان نیز انگیزه دیگری است که اقبال معامله‌گران را به همراه آورده است. ایران خودرو دیزل روز گذشته با اعلام اینکه خود و زیر مجموعه‌هایش مالک۳۶۷میلیون سهم پارسیان به قیمت تمام شده ۷۸۵ریال هستند، کارشناسان بازار را به سوی خود جلب کرده است به گونه‌ای که محور خودرو زیرمجموعه کوچک ایران خودرو دیزل که در چند روز گذشته با صف فروش مواجه بود به صف خرید رسید و دیگر نمادهای درگیر با معامله عمده پارسیان نیز شرایط بهتری را تجربه کردند. در گروه بانکی دیروز ۶۳۰میلیون سهم بانک ملت از سوی سازمان تامین اجتماعی به صبا تامین منتقل شد تا صبا تامین به عنوان هلدینگ مالی گروه تامین اجتماعی به ایفای نقش بپردازد. پیش از این صبا تامین نقش بازوی بورسی گروه تامین اجتماعی را داشت اما براساس تقسیم‌بندی جدید این شرکت به هلدینگ مالی گروه تامین اجتماعی تبدیل شده تا عهده دار مدیریت سهام این گروه عظیم در نمادهای بانکی و بیمه‌ای باشد. در گروه سیمانی براساس اعلام ناظر بازار روز چهارشنبه سهام فارس نو راهی تابلو خواهد شد تا روز چهارشنبه از محدود روزهای تاریخ بورس باشد که دو عرضه اولیه یکی در شرکت بورس و دیگری در فرابورس رقم بخورد.در فرابورس روز چهارشنبه سهام بیمه دی که دیروز (دوشنبه) جلسه معارفه آن برگزار شد، عرضه خواهد شد.سیمان فارس نو شرکتی نوساز در صنعت سیمان کشور به شمار می‌رود که ۳۰درصد بازار استان فارس را با تولید یک میلیون تن سیمان در اختیار دارد.

در گروه فلزی دیروز نماد ملی مس برای تعدیل سود متوقف شد.در گروه تجهیزات نماد حفاری شمال متوقف شد.

در مجموع بازار دیروز شرایط بهتری را شاهد بود که در آن شاخص ۶۳واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز با توجه به ارزش ۷۴میلیارد‌تومانی بلوک بانک ملت به ۱۰۱میلیارد‌تومان رسید. از ۲۰۳نماد مورد معامله نیز ۶۵نماد با افت قیمت و ۱۳۶نماد با افت ارزش دادوستد شدند.