گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تلاش‌ معامله‌گران برای جمع آوری عرضه‌های موجود در بازار بود که این امر به تشکیل برخی از صف‌های خرید و رشد ۷/۲۱واحدی شاخص کل منجر شد.

معامله‌گران در تحولات داخلی امروز (یکشنبه) شاهد برگزاری جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی رای اعتماد به سه وزیر باقی‌مانده کابینه هستند که در این میان برنامه‌های ورزای رفاه و نیرو برای بازار سرمایه از اهمیت بیشتری برخوردار است. در تحولات موثر بر بازار کارشناسان همچنین با دقت روند تحول در بازار‌های موازی به ویژه ارز و طلا را دنبال می‌کنند. رشد معاملات آتی سکه در بورس کالا و همچنین رونق دادوستد این فلز در بازارهای سنتی باعث جذب بخشی از نقدینگی شده است، هر چند که در این بخش ریسک سنگین تحولات جهانی امکان مانور معامله‌گران را به شدت کاهش می‌دهد. در همین حال در تحولات اقتصادی، مدیر کل دفتر سیاست‌های اجرایی اصل۴۴ دیروز خبر از تصویب کلیات مصوبه احراز و پالایش اهلیت مدیریتی واگذاری سهام توسط شورای اصل۴۴ داد. به گفته داودخانی مقرر شده دستوالعمل شیوه‌های اجرایی به وسیله هیات واگذاری تعیین و به اجرا درآید.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از شروعی ضعیف در ابتدای وقت معاملاتی رفته رفته شاهد بهبود تقاضا در بازار بودند که این مساله با تشکیل صف‌های خرید در برخی نمادهای عمده از جمله نمادهای خودرویی باعث ثبات بیشتر بازار شد. در معاملات دیروز در گروه مالی نماد بانک تجارت با توجه به صف خرید سنگین خود مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود تا تاثیر مثبت قابل‌ملاحظه‌ای را به‌روی شاخص داشته باشد. در همین حال بانک پارسیان نیز با حضور صف خرید به بهبود جو کلی گروه مالی کمک کرد.

در گروه خودرویی معامله‌گران پس از عرضه‌های سنگین بازار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، شاهد تشکیل مجدد صف خرید برای این نماد بودند.

در گروه حمل‌و‌نقل رشد شاخص بالتیک در هفته گذشته سبب شد تا نماد کشتی‌رانی با صف خرید به بازار دیروز پایان دهد. در همین حال تحولات نهایی بازار جهانی در آخرین معاملات عصر جمعه تغییری خاص را رقم نزد تا نمادهای وابسته به این بخش دیروز متاثر از شرایط داخلی شرکت‌ها باشند.

در گروه تجهیزات مصوبه هیات وزیران در افزایش سود بازرگانی واردات ۲۰ قلم ماشین‌آلات سنگین راهسازی و کشاورزی که در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شوند (تا حد ۲۶درصد) از اهمیت برخوردار است. براساس اعلام سایت دولت این مصوبه که تجهیزات راهسازی نو و مستعمل و همچنین کمباین و تراکتورهای سنگین زنجیزی را در بر می‌گیرد، می‌تواند شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان این گروه از ماشین‌آلات ایجاد کند.

گفتنی است، نرخ تعرفه این ماشین‌آلات برای کمباین مخصوص گندم ۶درصد بوده و برای تراکتورهای چرخ زنجیری ۱۱‌درصد و سایر اقلام ۱۶درصد بوده است که دولت برای حمایت از صنایع داخلی میزان تعرفه این ۲۰ قلم ماشین‌آلات را به ۲۶درصد افزایش داده است.

در بازار دیروز روند بازگشایی نمادها پس از انتشار گزارش‌های شش ماهه با بازگشایی نمادهای تکنوتار و کاشی نیلو هر دو پس از تعدیل منفی ادامه یافت که کاشی نیلو به رغم کاهش سود از ۵۷۹ به ۲۷۵ریال جهش قیمتی ۸۵درصدی را ثبت کرد.

در گروه فلزی معاملات پر حجم در نماد لوله و تجهیزات سدید دیروز نیز نیز ادامه یافت. این شرکت که فعالیت خود را به صورت کامل به شکل کارمزدی در آورده است دیروز دادوستد ۹/۵میلیون سهم را شاهد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مناسب با جریان پرنوسان و تغییرات سریع بود که در نهایت به دادوستد ۶/۲۱میلیاردتومان سهم منجر شد. از مجموع ۱۸۶نماد مورد معامله نیز ۷۹نماد با افت تقاضا و ۱۰۱ نماد با رشد قیمت معامله شدند.