گروه بورس- علیرضا باغانی: سقف و کف پرداختی‌های کارگزاران به بورس اوراق بهادار تهران مورد بازنگری جدی قرار می‌‌گیرد. بر اساس اخبار رسیده کارگزاران و مسوولان شرکت بورس آخر هفته گذشته در نشست مشترکی، موانع توسعه شرکت‌های کارگزاری و مشکلات این شرکت‌ها را مورد بررسی خود قرار دادند.

بنابراین گزارش، در این نشست مشترک کارگزاران نسبت کارمزدهایی که شرکت بورس از آنها می‌‌گیرد، گلایه کرده و خدمات شرکت بورس را گران توصیف کرده‌اند که شرکت بورس هم در مقابل اعلام کرده که بهای تمام شده خدماتی که به کارگزاران می‌‌دهد، بالاتر از مبالغی است که از آن‌ها می‌‌گیرد.

اما در نهایت کانون کارگزاران در این جلسه موظف شده که سقف و کف پرداختی‌های کارگزاران به بورس را مورد بررسی قرار داده و پیشنهادهای خود را در این زمینه به شرکت بورس ارائه دهد که در صورت قبول پیشنهادهای کارگزاران کف ۲۰‌میلیون تومانی و سقف ۷۰‌میلیون تومانی خدماتی که بورس به کارگزاران ارائه می‌‌دهد، تغییر خواهد کرد.

افزون بر این در جلسه مزبور یکی از کارگزاران نسبت به عدم وجود زمینه لازم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بورس انتقاد کرده و گفته است: با تلاش‌های بسیار زیاد ما چند سرمایه‌گذار خارجی جذب بازار شدند، اما متاسفانه حتی یک برگ از صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ بورس ما مثل مخابرات، فولاد مبارکه و ... به انگلیسی ترجمه نشده تا ما بتوانیم این سرمایه‌گذاران را از جایی که می‌‌خواهند در آن سرمایه‌گذاری کنند، آگاه کنیم. همچنین یکی دیگر از بحث‌‌های مهم مطرح شده در این جلسه ناتوانی کارگزاری‌های خصوصی و کوچک در برابر حقوقی‌های قدرتمند مطرح شده است که یکی از راهکارهای لازم برای ادامه فعالیت این شرکت‌ها، ادغام آنها با کارگزاری‌های حقوقی بیان شده، تا آنها نیز بتوانند از کیک بزرگ معاملات، سهمی هر چند اندک داشته و بتوانند در قالب‌های دیگر به حیات خود ادامه دهند. این گزارش می‌‌افزاید: در نشست مشترک کارگزاری‌ها با بورس، کارگزاران نسبت به ریسک‌های کلان موجود در بازار نیز گلایه کرده و عنوان کرده‌اند که ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه بسیار زیاد است و دولت باید اقداماتی را در بازار سرمایه پیاده کند تا این ریسک‌ها کاهش پیدا کرده و مردم بیشتر جذب سرمایه‌گذاری در بازار سهام شوند.

در ظاهر یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه ذکر شده این بوده که کارگزاران نمی‌توانند در هیات مدیره بورس برای بررسی تخلفات راه یابند.

در این نشست با درخواست کارگزاران مبنی بر حضور در هیات‌مدیره بورس جهت بررسی تخلفات کارگزاران موافقت نشده است. این گزارش‌ حاکی از آن است، در جلسه مزبور مدیرعامل بورس در توصیه‌ای به کارگزاران گفته، درآمدهای خود را متنوع کنند و طوری برنامه‌ریزی کنند که کل درآمدهای آنان از محل کارمزد نباشد و در این زمینه می‌‌توانند در حوزه مشاوره، سبدگردانی و ایجاد صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری فعالیت کنند که البته برای جذب مردم جهت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باید حداقل بازده این صندوق‌ها تضمین شود.

به گفته حسن قالیباف اصل، شرکت‌های کارگزاری می‌‌توانند، از طریق ارائه خدماتی مثل معاملات از طریق موبایل و معاملات اینترنتی، به متنوع‌سازی خدمات خود کمک کنند.

همچنین قالیباف درباره نحوه پذیرش شرکت‌ها در بورس گفته: سیاست شرکت بورس و در واقع هیات پذیرش عرضه اولیه شرکت‌ها در شفاف‌ترین شرایط است، همچنین در شرکت بورس اقدامات مطالعاتی صورت گرفته تا ابزارهای جدیدی به کار گرفته شود و از طریق به کارگیری این ابزارهای جدید هم بازار پررونق شده و هم کارگزاران به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار فعال‌تر شوند.