گروه بورس- دکتر حسین عبده تبریزی گفت: یکی از موانع توسعه حرفه حسابداری، مشغول شدن دولت در امور اقتصادی برای اداره حکومت است.

عضو انجمن حسابداران خبره ایران در مراسم بزرگداشت روز ملی حسابدار که با کوشش انجمن حسابداران خبره و جامعه حسابداران رسمی ایران برگزار شد با بیان مطلب بالا گفت: حسابداری در خدمت توسعه اقتصادی است و توسعه اقتصادی بدون حسابرسی جامع ممکن نیست و به خاطر وجود حسابدهی است که کارهای کشور پیش‌ می‌‌رود.

وی افزود: درباره حسابداری و توسعه در بیش از ۳۰ حوزه به طور جدی کار شده است، از جمله رابطه کفایت افشا با موارد مختلف مانند ریسک اقتصادی، ریسک مالی، تاثیر مدیریت مدیران، رفاه عامه مردم، شاخص‌های اجتماعی و ... . دبیر کل پیشین بورس تاکید کرد: موسسات حسابرسی تا آن زمان که بزرگ نشوند در معرض ریسک قرار دارند و ممکن است به دلیل کوچک بودن و نداشتن کار، در معرض کار فسادانگیز قرار گیرند. پس باید تعداد آنها به گونه‌ای باشد که بتوانند معیارهای خود را حفظ کنند، بنابراین بدون تشکیل شرکت‌های حسابداری بزرگ، حفظ استقلال حرفه حسابرسی دشوار است. عبده تبریزی در ادامه گفت: حرفه حسابداری در ایران شرایطی را تجربه می‌‌کند که ما «جمع اضداد» را در کشور شاهد هستیم. وی افزود: آدام اسمیت می‌‌گوید: «هیچ موردی تا به این حد جمع اضداد نیست که دولتی تجارت می‌‌کند و تجاری که حکومت می‌‌کنند.

همچنین ابن خلدون می‌‌گوید: «باید دانست که ثروت و توانگری سلطان جز از راه خراج (مالیات) امکان‌پذیر نیست ولی اگر سلطان راه بازرگانی پیش گیرد، به رعیت زیان خواهد رسید.»

عبده تاکید کرد: حسابداران در چنین شرایطی باید فعالیت کنند و حرفه حسابداری در ایران به طور خاص از این وضعیت رنج می‌‌برد.

خصوصی‌سازی چینی چگونه است؟

در ادامه مراسم دبیر کل جامعه حسابداری رسمی با انتقاد از نحوه خصوصی‌سازی در کشور گفت: آیا جابه‌جایی مالکیت در دورن بخش عمومی، خصوصی‌سازی به حساب می‌‌آید یا خصوصی‌سازی به معنی آزادسازی مدیریت و مالکیت است.

نظام‌الدین ملک‌آرایی با عنوان توضیحات یک حسابدار درباره خصوصی‌سازی به روش چینی از رییس سازمان خصوصی‌سازی برای سخنرانی دعوت کرد. کرد زنگنه در این مراسم با تبریک هفته حسابداری گفت: مساله خصوصی سازی نباید به صورت منفرد از سیاست‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور دیده شود.

وی افزود: برخی قوانین در کشور ما یک طرفه است و رفتارهای اجتماعی ما هم بر همین اساس شکل گرفته است و خصوصی‌سازی هم به عنوان حلقه‌ای از این زنجیره، مستثنی نیست. کرد زنگنه ادامه داد: بر اساس یک بررسی پژوهشی در کشورهای در حال توسعه، خصوصی‌سازی در ۱۸ کشور روند مثبتی داشته است و بانک جهانی تاکید کرده است که اگر خصوصی‌سازی را بدون در نظر گرفتن عدالت اقتصادی و اجتماعی ببینیم، با مشکل مواجه خواهد شد. رییس سازمان خصوصی‌سازی سپس گفت: من نمی‌خواهم از عملکرد و نحوه خصوصی‌سازی دفاع کنم؛ اما این عملکرد بر اساس قانون بوده ولی همواره به جای اصلاح قانون، یقه مجری قانون را می‌‌گیرند.

افتخار می‌‌کنیم سالم هستیم

کرد زنگنه در ادامه پس از ارائه آمار عملکرد سازمان متبوع خود گفت: بیش از ۵۰‌درصد توان ما، پاسخ‌گویی به دستگاه‌های نظارتی است و ما افتخار می‌‌کنیم که خصوصی‌سازی سالمی داریم و هیچ کس نمی‌تواند به خصوصی‌سازی ما ایراد ناسلامتی بگیرد.

ظرفیت‌های خالی حسابداری

دبیر کل جامعه حسابداران پس از سخنان رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: حسابداران امیدوار بودند با اجرای اصل۴۴، ۵۰ درصد ظرفیت خالی حرفه خود را پر کنند؛ اما این اتفاق نیفتاد. ضمن اینکه ما پاسخ سوالات خود را از رییس سازمان خصوصی‌سازی نگرفتیم. همچنین یکی از حسابداران در مراسم یاد شده از پرداخت نشدن حق‌الزحمه خود از سوی سازمان خصوصی‌سازی پس از گذشت یک سال انتقاد کرد.

در مراسم روز ملی حسابداری از «بهروز وقتی» به عنوان پیشکسوت حرفه حسابداری و کسی که در شکل‌گیری تشکل‌های حرفه‌ای نقش ارزنده‌ای داشته است، تقدیر به عمل آمد. در این زمینه مصطفی علی مدد از بنیان‌گذاران حسابداری نوین در ایران با اشاره به اصول بنیادی حسابداری حرفه‌ای، وقتی را فردی خواند که همه این اصول و سلوک حرفه‌ای را در طول ۴۰ سال فعالیت رعایت کرده و همه مشکلات را به جان خریده است.

تقدیر از برترین حسابداران اهل قلم

در مراسم یاد شده از آقایان مصطفی علی مدد، محمد شلیله و گاروهوانسیان‌فر به عنوان برترین نویسندگان مقالات حسابداری و حسابرسی با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد.

همچنین لوح تقدیر و جایزه نویسندگان مقالات برتر سال ۸۸ به آقایان غلامرضا سلامی، سعید جمشیدی‌فر، دکتر علی رحمانی، مسعود غلامزاده لداری، کاظم ولی‌زاده واحد عیسایی خوش اهدا شد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد دکتر موسی بزرگ اصل، محمد جواد صفار، دکتر نظام الدین رحیمیان، فائزه محمدی، دکتر احمد مدرس، وحید احمدزاده، علی‌نقی اصغری، مهرداد بختیاری و واعظ‌زاده از دیگر دریافت‌کنندگان لوح تقدیر برترین نویسندگان مقالات حسابداری بودند.

معرفی خبرنگاران برتر

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی در مراسم یاد شده با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی در حرفه حسابداری به عنوان یکی از محورهای توسعه این حرفه، مطبوعات و روزنامه‌نگاران را دارای نقشی مهم و حساس دانست. در پایان این مراسم از مجید اسکندری خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد و حوریه رضایی‌زاده خبرنگار مجله حسابدار رسمی با اهدای جایزه و لوح به عنوان خبرنگاران برتر و فعال این حوزه، تقدیر به عمل آمد.