گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز شنبه تحت تاثیر تعطیلی میان هفته، جوی آرام و به دور از نوسانات شدید داشت. در بازار روز شنبه معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که فرارسیدن تعطیلی عید سعید غدیر خم و همچنین اعلام تعطیلی مراکز آموزشی در روز شنبه موجب رکود و سکون نسبی ناشی از عدم حضور فعالان بازار شد. همین امر نیز موجب شد تا روند معاملات از حرکت‌های ناگهانی و نوسان‌های شدید دور بماند. در همین حال برخی از کارشناسان بازار نیز معتقدند پس از نزدیک به سه هفته نوسان‌های دوره‌ای و سینوسی در بازار، معامله‌گران با تطبیق خود با شرایط بازار از شدت نوسان‌های بازار کاسته و انتظار می‌رود روند تجربه شده در معاملات روزهای چهارشنبه و شنبه در روزهای آتی نیز تکرار شود. تجربه‌ای که در آن معامله‌گران عمده با قرار دادن دستورهای خرید و فروش متقارن در قیمت‌های مورد نیاز به روند قیمتی سهام ثبات بخشیده و تنها در صورت بروز تغییرات بنیادی، اقدام به تغییر شرایط می‌کنند. از این رو در شرایطی که بازار از صف‌های خرید و فروش خالی است روند حرکت معاملات ادامه می‌یابد. این امر البته اگر چه ماهیت حرکت معامله‌گران کوتاه مدت را با مشکل مواجه می‌سازد، اما برای معامله‌گران بلندمدت امکان سرمایه‌گذاری را با برنامه‌ریزی و تحلیل فراهم می‌سازد.

در بازار روز شنبه معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی شاهد ادامه مباحث در مورد طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بودند. در این میان سخنان رییس‌جهموری در سفر به استان اصفهان و همچنین سخنان دکتر الهام از شورای نگهبان سبب تداوم ابهامات در مورد این لایحه و احتمال اجرایی شدن آن شد. ابهام در مورد نحوه اجرای این طرح و البته اصل اجرایی شدن این طرح، فشار قابل ملاحظه‌ای را بر معامله‌گران و شرکت‌های دارای مصرف بالای انرژی وارد ساخته است.

در همین حال در تحولات اقتصادی، معامله‌گران تحولات بازار جهانی طلا و ارز را شاهد بودند. ریزش قیمتی طلا و رشد دلار انتظار برای آرامش در این بازار موازی را فراهم کرده است. از سویی اگر چه اوج گیری فصل ازدواجها در کشور به تحرک اندکی در بازار املاک و مستغلات منجر شده است اما انتظار می‌رود فرارسیدن ماه محرم از تب و تاب این بازار و بازار طلا در کشور بکاهد تا تنها رقابت در میان بازار‌های پول و سرمایه پیش روی معامله‌گران باشد.در بازار سرمایه همچنین معامله‌گران روز شنبه شاهد بازگشت امکان ارسال دسته سفارش به سیستم معاملات پس از غیبت دو هفته‌ای این امکان بودند.

با حذف موقت سبد سهام لاتهای خرید و فروش برای شرکت‌های کوچک به ۵۰هزار سهم و شرکت‌های با سرمایه بیش از یکصد‌میلیارد‌تومان به ۱۰۰هزار سهم افزایش یافته بود که انتظار می‌رود مجددا به ۱۰ و ۵۰هزار سهم بازگردانده شود.

در بازار روز شنبه معامله‌گران شاهد تداوم معاملات پر حجم در نماد حفاری بودند که با معامله ۴/۶میلیون سهم ۱۹درصد از کل معاملات ۱/۹میلیارد‌تومانی بازار را به خود اختصاص داد. نماد حفاری شمال همچنان با خریدهای دو مجموعه مهر و ساتا مواجه است.

در‌گروه خودرویی معامله‌گران پس از سخنان روز چهارشنبه رییس سازمان خصوصی‌سازی شاهد تداوم معاملات در ‌گروه خودرویی بودند.این معاملات به جمع‌آوری صف فروش سایپا منجر شد. در ‌گروه خودرویی همچنین معامله‌گران شاهد جمع‌آوری صف فروش زامیاد بودند. نماد پارس خودرو نیز با صف خرید شکننده‌ای مواجه شد.

در همین حال نماد ایران خودرو با تعادل نسبی همراه بود. نماد سرمایه‌گذاری رنا نیز برای برگزاری مجمع عادی سالانه متوقف شد. در‌گروه خودرویی سخنان رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت نیز مبنی بر بازسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین کشور از اهمیت برخوردار بود.

به گفته رویانیان بر اساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مسوولان بانک صادرات و ستاد قرار است در یک پروسه سه ساله همه ۱۲۰‌هزار خودروی سنگین اسقاطی و قدیمی ‌ناوگان کشور نوسازی شود.

در بازار روز شنبه معامله‌گران در‌گروه واسطه‌گری مالی شاهد جمع‌آوری صف فروش سرمایه‌گذاری ملی در مرز قیمت اسمی‌بودند.

در ‌گروه فلزی معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های خریدی در‌گروه تولید کنندگان روی بودند. صف‌هایی که کارشناسان نتوانستند دلیل منطقی برای تشکیل آنها بیابند. گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌های تولید‌کننده روی نیز نشان‌دهنده تداوم شرایط نامطلوب این‌گروه بودند. در همین حال تجربه تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای سرمایه‌گذاری مسکن و پارس خودرو پیش از تعدیل منفی، به افزایش دقت معامله‌گران در برخورد با صف‌های خرید بدون حمایت تغییرات بنیادی منجر شده است.

در ‌گروه سیمانی امروز (دوشنبه) معامله‌گران دو عرضه بلوکی را شاهد خواهند بود که در نخستین عرضه ۵۷/۱میلیون سهم سیمان اصفهان معادل ۰۵/۲درصد از سوی بازرگانی همدانیان (متعلق به مجموعه خیریه همدانیان) در نرخ پایه ۲۱هزار و ۱۰۰ریال و ۷/۱۴میلیون سهم معادل ۴/۶درصد سیمان خزر متعلق به سرمایه‌گذاری آذر از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری غدیر در نرخ ۲هزار و ۶۴۰ریال راهی تابلو خواهد شد. البته نزدیک بودن ارزش ریالی این دو معامله می‌تواند به معنای تعویض این دو بلوک میان سهامداران باشد.

در همین حال در‌گروه سیمانی کارشناسان بازار در شرایطی که همچنان با ابهام طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مواجهند تغییر در شرایط این ‌گروه را نیز به انتظار نشسته‌اند. در صورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مزیت نسبی شرکت‌های نزدیک به بازارهای مصرف عمده از جمله شهرهای بزرگ به دلیل هزینه حمل‌ونقل کمتر نسبت به شرکت‌های مستقر در شهرستان‌های کوچک افزایش می‌یابد.

در مجموع بازار روز شنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل نیز ۶/۹واحد افت کرد و به ۱۱‌هزار و ۹۰۵واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۱/۹میلیارد‌تومان رسید و از مجموع ۱۵۳نماد مورد معامله نیز ۷۵ نماد با افت قیمت و ۷۳ نماد با رشد قیمت مواجه شدند. نزدیکی شمار نمادهای مثبت و منفی بازار نشان از تعادل نسبی بازار داشت.