گروه بورس- شروین شهریاری: پرسش از آقای کیانوری از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از وضعیت شرکت سیمان ارومیه و علت افت قیمت سهام آن ارائه دهید.

سیمان ارومیه یک واحد 855‌هزار تنی است که انواع محصولات سیمان تیپ یک و پوزولانی را به بازار عرضه می‌کند. موقعیت جغرافیایی این کارخانه وضعیت مناسبی را از لحاظ فروش محصولات ایجاد کرده است زیرا اولا شمال غرب کشور از معدود مناطقی است که با کمبود سیمان و ورود محصول از سایر کارخانجات غیرمحلی جهت تامین تقاضا روبه‌رو است و از سوی دیگر قرار گیری در جنوب استان آذربایجان غربی موقعیت ایده‌آلی جهت صادرات سیمان به بازار پرپتانسیل شمال عراق را فراهم می‌کند. به منظور تحلیل وضعیت شرکت باید ابتدا تخمین سودآوری در سال جاری انجام شود. به جدول شماره یک توجه کنید.
همانطور که ارقام جدول شماره یک نشان می‌دهند، شرکت در شش ماه نخست سال جاری عملکرد مناسبی از لحاظ میزان تولید و فروش محصولات داشته است و مقدار فروش سیمان ۵‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این تولید بیش از ظرفیت، البته به لطف خرید کلینکر از سایر واحدها و تبدیل آن به سیمان میسر شده است که می‌تواند نشانه‌ای از وجود ظرفیت خالی آسیاب کارخانه و نیز پتانسیل بازار تقاضا در محدوده فعالیت شرکت تلقی شود. در جدول شماره دو عملکرد فروش شرکت به تفکیک فصول در سال ۸۸ را مشاهده می‌کنید.
به منظور تخمین درآمد فروش شرکت در سال 88 مقدار فروش سالانه را معادل بودجه و قیمت فروش را معادل میانگین بهار و تابستان 88 (استخراج از جدول شماره دو) در نظر می‌گیریم. بدین ترتیب تخمین بودجه فروش «ساروم» در سال 88 در جدول شماره سه ارائه شده است.
حال به بررسی بهای تمام شده می‌پردازیم. بدین منظور به جدول شماره چهار توجه کنید.
در خصوص ارقام جدول شماره چهار باید توجه داشت که علت رشد قابل ملاحظه بهای تمام شده در نیمه نخست سال جاری، خرید کلینکر (عمدتا بیش از 30‌هزار تن از سیمان غرب) به قیمت بیش از 2/1‌میلیارد‌تومان و تبدیل آن به سیمان بوده است. این در حالی است که کل هزینه مواد مستقیم برای تولید 480هزار تن کلینکر حدود 9/1‌میلیارد‌تومان بوده است. این مساله به خوبی تاثیر مهم خرید کلینکر در افزایش بهای تمام شده را نشان می‌دهد. مطالعه بودجه فروش «ساروم» حاکی از آن است که احتمالا شرکت برنامه خرید کلینکر را برای نیمه دوم سال جاری پیش‌بینی نکرده است که با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و افت تقاضا امری منطقی به شمار می‌رود. در جدول شماره چهار به منظور تخمین بهای تمام شده در نیمه دوم سال، هزینه خرید کلینکر از کل بهای تمام شده شش ماه اول کسر شده و سپس بهای تمام شده هر تن محصول با تقسیم عدد حاصله بر میزان فروش شرکت (به جز بخش ناشی از سایش کلینکر) به دست آمده است. بهای تمام شده تحلیلی برای کل سال نیز از جمع عملکرد شش ماهه و پیش‌بینی تحلیلی شش ماهه دوم حاصل شده است.
حال به جدول شماره پنج توجه کنید که در آن با در نظر‌گرفتن موارد مطروحه اقدام به تخمین سودآوری شرکت شده است: (ارقام به‌میلیون‌ریال)
در خصوص ارقام جدول شماره پنج باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - شرکت در برآورد هزینه‌های عملیاتی محتاطانه عمل کرده است و عملکرد شش ماهه نشان می‌دهد که این برآورد از قابلیت کاهش برخوردار است. همچنین رشد هزینه مالی با توجه به عدم اخذ تسهیلات جدید برای عملیات جاری، محتمل نیست. بدین ترتیب برآورد این هزینه‌ها در بخش تحلیلی معادل دو برابر عملکرد واقعی شش ماهه در نظر‌گرفته شده اند.
2 - درآمد سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به پیش‌بینی فروش بخشی از آن‌ها در بودجه لحاظ شده است. در برآورد تحلیلی به منظور رعایت احتیاط و با توجه به عدم اعلام برنامه شرکت، سرفصل درآمد فروش حذف و تنها سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر منظور شده است. باید در نظر داشت تقریبا کل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت از محل سود تقسیمی شرکت آذریت (با مالکیت 36‌درصد) حاصل می‌شود که احتمالا برنامه فروش سرمایه‌گذاری‌ها در بودجه نیز مربوط به سهام همین شرکت بوده است.
۳ - برآورد درآمد متفرقه در پیش‌بینی تحلیلی معادل عملکرد شش ماهه در نظر‌گرفته شده است. هزینه مالیات نیز مطابق الگوی بودجه محاسبه شده است.
بدین ترتیب مشاهده می‌شود که سیمان ارومیه در صورت تحقق مفروضات فوق امکان دستیابی به سود مورد پیش‌بینی را با اختلاف ناچیزی خواهد داشت. در خصوص افق آتی وضعیت شرکت نیز تاثیر دو عامل حائز اهمیت است. نخست اینکه هزینه مصرف انرژی کارخانه به ازای تولید هر تن سیمان در سال گذشته 4150‌تومان بوده است. بدین ترتیب به عنوان مثال افزایش سه برابری این هزینه در آینده، حدود 284‌ریال آثار کاهنده بر درآمد هر سهم دارد. بنابراین آثار هدفمند کردن یارانه‌ها در تغییرات احتمالی سودآوری این شرکت باید مد نظر قرار گیرد. نکته دوم به طرح توسعه شرکت باز می‌گردد. «ساروم» یک طرح توسعه با ظرفیت 3300 تن کلینکر در روز را در دست اجرا دارد که طرح مزبور تا پایان شهریور امسال بیش از 76‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. شرکت راه‌اندازی این طرح را برای آغاز سال 89 برنامه‌ریزی کرده است. در صورت اجرای پروژه، ظرفیت تولید سیمان و کلینکر کارخانه بیش از 100‌درصد افزایش خواهد یافت. شرکت پیش‌بینی نموده است در صورت ثبات قیمت سیمان در محدوده کنونی و عدم اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، سودآوری شرکت از محل اجرای طرح توسعه در سال نخست بهره‌برداری بیش از 126‌میلیارد‌ریال (406‌ریال به ازای هر سهم) افزایش یابد.
بدین ترتیب با توجه به موارد فوق می‌توان گفت سهام «ساروم» در قیمت کنونی وP/E=۳ در‌گروه گزینه‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان جای می‌گیرد. شایان ذکر است اخیرا در پی فروش وثیقه‌ای سهام سیمان ارومیه توسط بانک اقتصاد نوین در بازار، قیمت سهام شرکت با بیش از ۳۰‌درصد افت مواجه شده است.
یادآور می‌شود این برآورد بر اساس پاره‌ای مفروضات انجام شده و کارشناسان با تغییر فرضیه‌ها می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص میزان سودآوری شرکت در سال جاری دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com