گروه بورس- علیرضا باغانی: «بیمه دی از بورس تهران درخواست پذیرش کرد» این خبری بود که در آخرین روزهای هفته گذشته در بازار سرمایه زمزمه می‌‌شد، تا جایی که روز گذشته معاون ناشران شرکت بورس نیز این خبر را تایید کرد. محمدرضا رستمی در این زمینه گفت: شرکت بیمه دی به تازگی از بورس اوراق بهادار تهران درخواست پذیرش کرده و در حال حاضر مرحله تکمیل مدارک جهت بورسی شدن را طی می‌‌کند.

درخواست بیمه دی برای پذیرش در بورس تهران از آن جهت مهم است که این شرکت پیش از این در فرابورس ایران نیز پذیرفته شده است و پس از حضور در بازار اولیه تمایل به ورود در بورس تهران را پیدا کرده است، از طرفی دیگر بیمه دی پس از البرز و آسیا و دانا چهارمین بیمه‌ای است که قصد دارد وارد بورس تهران شود.

در حال حاضر دو شرکت بیمه البرز و آسیا وارد بورس تهران شده‌اند که هر دو این شرکت‌ها قیمت‌های بالاتر از عرضه اولیه خود را شاهد هستند، تا جایی که آسیا که با نرخ هزار و ۴۸۶ریال وارد بورس تهران شده بود، در حال حاضر قیمت هزار و ۸۵۵ریالی در تابلوی بورس را تجربه می‌‌کند و بیمه البرز نیز که با قیمت ۶هزار و ۲۹۳ریال وارد بازار سرمایه شده بود، هم اکنون قیمت ۸۰۸۹ ریالی را تجربه می‌‌کند. این در حالی است که بیمه دی که در ۲۹مهر ماه سال جاری با قیمت هزار و ۵۰۰ریال وارد فرابورس ایران شده بود، در حال حاضر زیر قیمت عرضه اولیه خود یعنی نرخ هزار و ۴۵۰ریال قرار دارد. البته بیمه دی به دلیل دامنه نوسان ۵‌درصدی فرابورس توانست مدت زمانی بعد از عرضه اولیه (۶/۸/۸۸) قیمت هزار و ۹۱۲ریالی را هم تجربه کند، اما پس از آن روند نزولی قیمت سهام آغاز شد، تا جایی که سهام دی در ۲۸ آذر ماه سال جاری، با رسیدن به نرخ هزار و ۲۰۰ریالی پایین‌ترین قیمت را پس از ورود به OTC تجربه کرد.

معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس درباره این که به دلیل سابقه حضور بیمه دی در فرابورس و شفافیت صورت‌های مالی شرکت در این بازار، آیا روند پذیرش دی در بورس اوراق بهادار تهران، سریع‌تر و آسان‌تر انجام خواهد گرفت؟ گفت: بورس شرایط خاص خود را دارد و دستورالعمل پذیرش برای شرکت‌هایی که سابقه حضور در فرابورس را دارند، با شرکت‌های دیگر، تفاوتی ندارد، بنابراین بیمه دی هم باید همانند سایر شرکت‌ها مراحل پذیرش در بورس را طبق دستورالعمل طی کرده و در نهایت هیات پذیرش بورس در زمینه ورود شرکت به بورس اوراق بهادار تصمیم‌گیری کند. شرکت بیمه دی با سرمایه ۳۰۵میلیارد ریالی، سهامداران عمده‌ای شامل سرمایه‌گذاری شاهد، موسسه اندوخته شاهد، صندوق قرض‌الحسنه بسیجیان، سرمایه‌گذاری ری و گروه‌های زیرمجموعه شاهد را در ترکیب سهامداران خود دارد.

شرکت بیمه دی آخرین پیش‌بینی درآمد هر سهم (EPS) خود را ۲۰۰ریال اعلام کرده است. یادآور می‌‌شود که علاوه بر بیمه دی ۱۸ شرکت شامل بانک سرمایه، بیمه معلم، بیمه دانا، پالایش نفت امام خمینی شازند، پست بانک ایران، پست جمهوری اسلامی، توربوکمپرسور نفت، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، خدمات مهندسی آب و خاک کشور، داروسازی الحاوی، سرمایه‌گذاری نظام مهندسی ایران، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، معادن ذغال‌سنگ البرز شرقی، معادن ذغال‌سنگ کرمان، مهندسی ساخت و تاسیسات راه‌آهن، نفت ایرانول، هواپیمایی ایران ایرتور و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در فهرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران قرار دارند.