گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به‌رغم شروع مناسب، درگیر خرابی سیستم معاملات شد و این خرابی برخی از عرضه‌های احساسی را به همراه آورد.

در بازار دیروز معامله‌گران در آغاز بازار شاهد جریان مناسبی از تقاضا بودند که البته برخی از این تقاضاها در فرصت نیم ساعته پیش از شروع بازار (پیش گشایش)رو به ضعف نهاد. این امر اگر چه می‌توانست آغاز بازاری پرحجم را رقم بزند، اما با گذشت یک دقیقه از معاملات، سیستم نرم‌افزاری دوباره شاهد بروز اشکال شد که همین امر نگرانی را برای معامله‌گران به ویژه در میان‌گروهی که برای خرید سهام دستوراتی را وارد سیستم معاملات کرده بودند، به همراه آورد. سیستم نرم‌افزاری بورس به‌رغم آنکه تقریبا چند هفته‌ای است که دچار ایرادی اساسی نشده بود، اما در هفته گذشته تغییر سرور معاملات، مشکلاتی را برای کارگزاران ایجاد کرد؛ اما ایراد روز گذشته سیستم که باعث از میان رفتن بخشی از زمان معاملات شد، نگرانی دوباره‌ای را در مورد پایداری سیستم معاملات ایجاد کرده است. معامله‌گران بازار همچنین عدم توقف معاملات در هنگام خرابی سیستم و باقی ماندن دستورات و اجرای برخی از آنها را موجب افزایش نگرانی‌ها تلقی می‌کنند. از دیدگاه این‌گروه معاملات باید در صورت خرابی سیستم معاملات به طور کامل متوقف شود و بازار دوباره شرایط پیش گشایش را طی کند. در این زمینه همچنین ابطال معاملات برای پرهیز از تحمیل معاملات ناخواسته، یکی از انتظاراتی است که در میان معامله‌گران وجود دارد. در همین حال سخنان معاون شرکت فن‌آوری بورس در مورد وجود باگ در هسته معاملات نیز موضوعی نگران‌کننده است؛ چرا که هسته معاملات در صورت عدم پایداری می‌تواند زیر ساخت بازار را با تهدید مواجه کند.

در این زمینه جا دارد تا مسوولان سازمان بورس به عنوان ناظر کلان بازار‌، گروهی مستقل را برای بررسی کارآیی و مشکل سیستم تعیین کند. در بازار دیروز معامله‌گران به‌رغم توقف معاملات و عرضه‌های ناشی از نگرانی در خصوص مشکل سیستم معاملات در ساعت پایانی معاملات، شاهد تقویت تقاضا در بازار بودند. خوشبینی در مورد احتمال بروز توافقی در پرونده هسته‌ای کشورمان، آرامش در داخل و همچنین رشد خیره‌کننده بازارهای جهانی سبب شده است نمادهای بازار پایداری را در برابر عرضه‌ها نشان بدهند. در این میان معامله‌گران در نمادهای عمده نیز نظیر مخابرات شاهد خروج سهم از بلاتکلیفی‌های مدیریتی بودند که این امر با تشکیل صف‌های خرید سنگین همراه شد که در انگیزه معامله‌گران بی تاثیر نبود. در بازار دیروز معامله‌گران در‌گروه خودرویی شاهد تاثیر سخنان رییس سازمان خصوصی سازی در مورد تغییر اولویت واگذاری شرکت‌های خودرویی و عدم واگذاری این‌گروه در سال جاری بودند که این مساله تقریبا تمامی نمادهای خودرویی را به افت قیمت کشاند. در‌گروه فلزی رشد بهای بیلت فولادی سبب تقویت سهام شرکت‌های فولادی شد. در‌ گروه فلزی اما بهای مس با رکوردشکنی در بازارهای جهانی زمینه رشد قیمت بهای ملی مس و تشکیل صف خرید را در این نماد فراهم آورد.

در‌ گروه تجهیزات حفاری شمال به‌رغم اعلام عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی با صف خرید قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. روز گذشته مدیرعامل حفاری شمال در گفت‌وگویی با «شانا» از ترخیص قریب‌الوقوع آخرین دستگاه حفاری خریداری شده شرکت خبر داد. به گفته خادمی این شرکت برای خرید یک دستگاه دکل حفاری دریایی با یک کنسرسیوم چینی - ایرانی، یک قرارداد ۱۴۰میلیون‌دلاری منعقد کرده است که این کنسرسیوم بر اساس قرارداد باید پس از ۱۲ ماه دستگاه را به شرکت حفاری شمال تحویل دهد؛ هم اکنون بیش از ۶ ماه از زمان انعقاد این قرارداد سپری شده است. همچنین دیروز سازمان خصوصی‌سازی ۴میلیون سهم آسیا و یک‌میلیون سهم حفاری را در بازار عرضه کرد.

در ‌گروه ساختمانی دیروز معامله‌گران شاهد توقف نماد سرمایه‌گذاری ساختمان بودند.

در ‌گروه شرکت‌های هلدینگی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در آستانه برگزاری مجمع ۲۶دی ماه این شرکت با معاملات مثبتی همراه شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که به‌رغم دشواری‌های رخ داده در جریان معاملات توانست رشد ۹/۷۳واحدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات نیز دیروز با توجه به جابه‌جایی یک بلوک ۳۴۳میلیون سهمی بانک ملت به ارزش ۲/۴۱میلیارد‌تومان به ۲/۶۱میلیارد‌تومان بالغ شد. از مجموع ۱۶۲نماد مورد معامله نیز ۵۱نماد با افت ارزش و ۱۰۵نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.