گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز برای دومین روز پیاپی شاهد معاملات کم حجمی بود که با صرف نظر از انتقال یک بلوک ۲درصدی بانک تجارت به سختی از مرز ۱۰ میلیارد‌تومان گذشت. معامله‌گران در شرایطی شاهد معاملات کم رمق بازار بودند که نگرانی در مورد برخی از مسائل درون بازار مانع از خریدهای گسترده شد هر چند که در نیم ساعت پایانی بازار نشانه‌هایی از تقویت تقاضا به ویژه در نمادهایی نظیر مخابرات، بانک سینا، سرمایه‌گذاری غدیر و معادن و فلزات به چشم خورد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد تداوم مباحث در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بودند که در این بخش سخنان مدیرعامل فولاد مبارکه در مورد تدوین تاثیرات این موضوع در ۹بخش از فعالیت‌های این شرکت، نگرانی‌هایی را به همراه آورده است. در این بخش معامله‌گران اگرچه در انتظار گزارش مناسب از فولاد مبارکه در ۹ماهه هستند، اما در مورد تاثیرات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با ابهام مواجه هستند.در بازار دیروز موضوع دیگری که برای معامله‌گران مهم بود مساله معامله عمده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران بود که روز دوشنبه خبر تعویق مجدد آن منتشر شد که برخی خبرها حاکی از عدم عرضه مجدد این سهام به دلیل حساسیت‌های بالای آن است. در همین حال شورای بورس روز دوشنبه گذشته در جلسه خود بر تصمیم سازمان خصوصی‌سازی در مورد منع حضور ۵بدهکار به این سازمان در عرضه‌های جدید صحه گذاشت.

در معاملات دیروز معامله‌گران همچنین شاهد آرامش نسبی در نمادهای وابسته به مهر به دنبال اعلام حضور مدرس خیابانی در این شرکت بودند. این امر البته در نماد مخابرات بیش از نمادهای دیگر قابل احساس بود.در ‌گروه مالی دیروز انتشار زمان برگزاری مجمع بیمه البرز و انتظار برای انتشار گزارش ۹ ماهه این شرکت با صف خرید قابل‌ملاحظه مواجه شد. در این‌گروه بیمه آسیا نیز در شرایطی که میزان سهام آزاد شرکت به کمتر از ۳درصد رسیده است با صف فروشی مواجه شد که عملا معادل یک‌درصد سهام شرکت بود تا معامله‌گران با شگفتی به دو طرف این معامله نگاه کنند. در نماد بیمه آسیا البته سخنان مدیرعامل بیمه آسیا نیز در مورد عدم توجیه‌پذیری رشد قیمت شرکت به شگفتی‌های این نماد افزوده است. این در شرایطی است که سازمان خصوصی‌سازی در حال آماده‌سازی عرضه بلوک‌های ۴درصدی شرکت است. در مجموع بازار دیروز بازاری رو به ضعف با پایانی متعادل بود که در مجموع شاخص ۶/۱۵واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز با توجه به انتقال بلوک ۳۰میلیارد‌تومانی بانک تجارت به ۱/۴۲میلیارد‌تومان بالغ شد.