گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد و در مجموع ۹۰هزار سهم به ارزش ۱۵۷میلیون ریال در این بازار دادوستد شد.

روز گذشته گواهی‌های سپرده بانک کشاورزی و بانک اقتصادنوین همچنان در غیبت به سر بردند و بدین ترتیب عدم حضور خود در بازار را به ۳۲‌روز افزایش دادند. از سوی دیگر روز گذشته دو شرکت بیمه دی و کویرتایر با رشد قیمت و در مقابل، مرجان کار با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. در این روز هر سهم «پکویر» و «ودی» به ترتیب با ۶/۴درصد و ۵۹صدم درصد کاهش قیمت به نرخ یک‌هزار و ۶۸۲ریال و یک‌هزار و ۳۶۴ریال رسیدند. همچنین در این روز بیش از ۶۵هزار سهم «ودی» در بازار OTC معامله شد و ارزش معاملات آن به رقم ۸۸میلیون ریال رسید. از سوی دیگر ارزش معاملات «پکویر» در این روز معادل رقم ۲۵میلیون ریال اعلام شد که این رقم ناشی از معامله ۱۵هزار سهم در میان سهامداران بود. روز گذشته حجم و ارزش معاملات مرجان‌کار نسبت به معاملات روزهای اخیر با رشد قابل‌توجهی مواجه شد و در مجموع ده‌هزار و ۱۰۰ سهم این شرکت ارزشی معادل ۴۴میلیون ریال کسب کرد. همچنین هر سهم «کمرجان» در این بازار کاهش قیمتی معادل ۱۴صدم درصد را تجربه کرد و به نرخ ۴هزار و ۳۹۳ریال رسید.

تحقق ۱۳۴ریال سود در فرابورس

از سوی دیگر شرکت فرابورس صورت مالی میان دوره‌ای ۹ماهه خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد. بر این اساس فرابورس در دوره ۹ماهه منتهی به پایان آذر ماه ۸۸ مبلغ ۱۵۹میلیون تومان درآمد عملیاتی از محل کارمزد حق پذیرش و حق درج شرکت‌ها شناسایی کرده است. همچنین هزینه‌های اداری و عمومی شرکت در دوره یاد شده به رقم ۴۵۴میلیون تومان رسیده است که با احتساب این دو رقم شرکت متحمل ۲۹۵میلیون تومان زیان شده است. از سوی دیگر درآمد غیرعملیاتی فرابورس تا پایان آذر ماه معادل رقم یک‌میلیارد و ۶۴۰میلیون ریال برآورد شده که این رقم از محل سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت است. شایان ذکر است با افزایش و کسر تمام موارد یاد شده، سود عملیاتی شرکت فرابورس در دوره ۹ ماهه نخست سال جاری به رقم یک‌میلیارد و ۳۴۵میلیون تومان رسیده است که این رقم معادل ۱۳۴ریال سود به ازای هر سهم شرکت است. این در حالی است که فرابورس در سال مالی گذشته ۸۷ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود که این رقم به طور عمده ناشی از سود اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی بود. یادآور می‌‌شود شرکت فرابورس فعالیت خود را از آبان‌ماه سال ۸۷ آغاز کرده و در واقع سال مالی ۸۷ شرکت ۴ماه و ۹روزه بوده است.