گروه بورس- سرانجام شورای عالی بورس با صدور مصوبه‌ای 5 بازیگر اصلی بورس تهران را از شرکت در مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی منع کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در پی صدور نامه سازمان خصوصی‌سازی به سازمان بورس که در پی آن درخواست شده بود 5 خریدار بورسی از شرکت در مزایده‌های این سازمان محروم شوند، شورای بورس هم تصمیم گرفت با درخواست خصوصی‌سازی موافقت کند.
در نامه خصوصی‌سازی از شرکت‌های «سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان»، «شستا»، «صبا تامین»، «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» و «صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد» به عنوان بدهکاران عرضه‌های اصل۴۴ نام برده شده بود که بازگشت مجدد آنها به چرخه معاملات منوط به پرداخت تمام بدهی‌ها شده بود. در همین راستا، شورای عالی بورس با برگزاری جلسه‌ای تصمیم گرفت، نظر سازمان خصوصی‌سازی را اجرایی کند و به این ۵ بازیگر اجازه حضور در عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی را ندهد.
در این رابطه، سخنگوی شورای عالی بورس طی گفت‌وگویی با «سنا» گفت: براساس تصمیم شورای عالی بورس، اشخاصی که در واگذاری‌های سهام شرکت‌های دولتی برنده شده و نسبت به خرید سهام عمده شرکت‌های دولتی اقدام کرده‌اند، باید کلیه بدهی‌های خود را بابت اقساط سررسید شده و معوق پرداخت کنند و سازمان خصوصی‌سازی اجازه دارد وصول مطالبات قبلی خود را به‌عنوان شرط قطعیت معاملات سهامی قرار دهد که من‌بعد از طریق بورس واگذار خواهد شد.
«علی صالح‌آبادی» ادامه داد: شورای عالی بورس همچنین به سازمان خصوصی‌سازی اجازه داد تا از طریق کارگزار فروشنده سهام، از ارائه سند تسویه خارج از پایاپای در معاملات عمده‌ای که بدهکاران سازمان خصوصی‌سازی برنده معامله شده‌اند، امتناع کند و براین اساس، عدم ارائه سند تسویه خارج از پایاپای موجب عدم قطعیت معامله خواهد بود.
وی افزود: براساس مصوبه شورای عالی بورس، اشخاصی که به سازمان خصوصی‌سازی بدهکار هستند تا پایان مهلت قانونی که در ماده 11 مکرر آیین‌نامه معاملات پیش‌بینی شده، فرصت خواهند داشت تا جهت قطعیت معامله، بدهی‌های پیشین خود را نیز پرداخت کنند.