گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با ثبت ۵۹/۴۸ واحد رشد شاخص شرایط مثبتی را برای معامله‌گران

رقم زد.

معامله‌گران در آغاز معاملات روزانه با توقف نماد فولاد مبارکه برای تعدیل مثبت مواجه شدند. در شرایطی که بورس اوراق بهادار در چند روز گذشته و همزمان با اعلام گزارش‌های ۹ماهه از توقف اکثر نمادها برای اعلام تعدیلات مثبت بالای ۱۰درصد آنها خودداری کرده است، توقف نماد فولاد مبارکه توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است. اکثر معامله‌گران عدم توقف نمادها در هنگام اعلام تعدیلات مثبت بیش از ۱۰‌درصد و بازگشایی نمادها پس از برگزاری مجامع سالانه با لحاظ دامنه نوسان (احتساب قیمت قبل از توقف منهای سود تقسیمی به عنوان قیمت پایه) را زمینه‌ساز ابهام در بازار و ضرر و زیان معامله‌گرانی می‌دانند که به توقف نماد به عنوان اعلام تعدیلات با اهمیت عادت کرده‌اند.

در همین حال به دلیل محدودیت ۵/۳درصدی نوسان قیمت‌ها، کشف قیمت صحیح نمادها نیز دچار مشکل شده است و برخی از نمادها به دلیل عدم گشایش دامنه، بلافاصله با صف‌های خرید و فروش مواجه می‌شوند که این خود بر مشکلات بازار افزوده است. در این میان اما آنچه که بیش از موارد دیگر پرسش‌برانگیز است، نبود مبنای مشخص و عمل سلیقه‌ای در مورد توقف نمادها بعد از تعدیلات با اهمیت است. از این رو در شرایطی که ملی مس دیروز پس از تعدیل سود ۲۹درصدی همچنان به صورت عادی در حال معامله بود، فولاد مبارکه متوقف شد.

دیروز معامله‌گران در آغاز معاملات روزانه با تشکیل صف‌های خرید در نمادهای باما، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و فولاد خراسان با صف‌های خرید همراه شدند که این امر به رشد بازار در ساعت‌های دوم و سوم کمک کرد. در همین حال معامله‌گران در آغاز بازار همچنان در معرض خبرهایی در مورد موضوعات مهم موثر بر بازار مواجه بودند. مساله طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و در همین حال ارائه لایحه بودجه ۸۹ در هفته جاری و احتمال تمدید یکساله برنامه چهارم موضوعاتی هستند که کارشناسان بازار با دقت آن را دنبال می‌کنند.

در مساله هدفمند کردن یارانه‌ها هر چند که در حال حاضر سناریوهای قیمتی دولت برای حامل‌های انرژی نامشخص است، اما کارشناسان بازار در انتظار اعلام زمان حضور رییس‌جمهوری در صدا و سیما برای اعلام جزییات بیشتری از این طرح هستند. دیروز عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر صنعت سیمان به اظهار نظر پرداخت. به گفته رئیس زاده، این طرح بر صنعت سیمان که صنعتی انرژی‌بر است، بسیار تاثیرگذار است حتی اگر فرض کنیم ظرف ۵ سال اجرا شود و قیمت سیمان به قیمت واقعی برسد، با فرض تثبیت سایر شرایط، صنعت سیمان به نقطه زیاندهی می‌رسد.

واحدهای تولیدی جدید حاشیه‌ سود بالایی ندارند و تنها واحدهای قدیمی که هزینه استهلاک آنها صفر شده است، حاشیه سود دارند. با اجرای این طرح واحدهای قدیمی هم به نقطه سربه‌سری می‌رسند.

برای صنایعی نظیر سیمان و فولاد باید فکر خاصی صورت بگیرد، لذا پیشنهاداتی از طرف انجمن و میز مخصوص سیمان در بورس ارائه شده است که در مرحله مذاکرات کارشناسی است. اکثر کارشناسان عدم انجام مطالعات وآمار گیری در مورد میزان مصرف انرژی در واحدهای صنعتی را نشانه‌ای از عدم پرداخت هزینه‌های جبرانی به اکثر شرکت‌ها قلمداد می‌کنند. از دیدگاه این‌گروه از کارشناسان، مشکلات پرداخت نقدی یارانه‌ها که موجب تعلق یارانه‌ها به دو خوشه جمعیتی در آغاز این طرح شده است، صنایع و شرکت‌ها را به صف آخر کمک احتمالی دولت می‌راند. در همین حال بازار در انتظار ارقام بودجه سال آینده کشور نیز است، امری که قرار است امروز محقق شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در‌گروه بانکی شاهد تداوم رقابت بر سر بلوک ۴درصدی بانک ملت بودند که دیروز ۴ رقیب با ادامه رقابت خود قیمت آن را به یک‌هزار و ۴۸۸ریال رساندند.

همچنین معامله‌گران شاهد معاملات پرحجمی در نماد بیمه آسیا بودند، جایی که احتمالا سازمان خصوصی‌سازی اقدام به عرضه سهام خود کرد و پس از معامله ۲۵میلیونی، معامله‌گران با ارزیابی پایان عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی به صف خرید نشستند. در همین حال بیمه البرز نیز دیروز معاملات مثبتی را شاهد بود.

در‌گروه پتروشیمی انتشار گزارش پوشش ۱۰۴درصدی سود فن‌آوران مهم‌ترین خبر بود که این نماد را از‌درصد منفی در ابتدای بازار به صف خرید در پایان معاملات کشاند. فن‌آوران اگر چه با بندی‌هایی در گزارش خود مواجه است، اما روشن شدن مساله قیمت گاز مصرفی این شرکت در سال گذشته و امسال و سال آینده می‌تواند تصویر روشن‌تری از وضعیت این شرکت ارائه دهد. در همین حال برخی منابع خبری از صادرات ۲/۱میلیون تن متانول در سال جاری توسط پتروشیمی زاگرس خبر داده‌اند که این امر می‌تواند خبری خوب برای سرمایه‌گذاری غدیر باشد.

در‌گروه تجهیزات، گزارش ۹ ماهه صدرا و حمایت برخی از سهامداران در روز چهارشنبه سبب شد صدرا با شناسایی کف قیمت شاهد تشکیل صف خرید باشد. صدرا در همین حال روند امیدوار‌کننده‌ای از فعالیت را نیز شاهد است هر چند که در بخش نفت و گاز کشور تنگناهای بودجه‌ای دولت و دشواری اخذ وام خارجی به عامل کند‌کننده پروژه‌ها تبدیل شده است. از سوی دیگر مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران دیروز دوباره با صف خرید همراه شد.

در‌گروه خودرویی دیروز جمع آوری صف فروش سرمایه‌گذاری رنا و تشکیل صف خرید برای نماد زامیاد متعاقب اعلام راه‌اندازی خط دوم تولید نیسان باعث بهبود وضعیت‌گروه خودرویی شد. در نماد مخابرات نیز دیروز معامله‌گران در شرایطی تشکیل صف خرید را شاهد بوند که به گفته وزیر ارتباطات تغییر تعرفه مکالمات تلفن همراه و ثابت باید روال خود را طی کرده و پیشنهادها به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ارسال و در این کمیسیون مورد بررسی قرار داده شود و اگر قرار بر هر نوع تغییری باشد، باید در نهایت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آن را به تصویب رساند و پس از آن به اپراتورها ابلاغ شود.

در مجموع بازار دیروز شرایط بهتری نسبت به هفته گذشته داشت که به رشد ۵۹/۴۸واحدی شاخص منجر شد. ارزش معاملات نیز ۴/۱۵میلیارد‌تومان بود که ۳/۲۹درصد آن را داد و ستد ۵/۲۲میلیون سهم بیمه آسیا تشکیل داد.