مانا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از توافق این سازمان با شرکت تایدواتر در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری شرکت کنیایی و مشارکت تایدواتر در بندر امام خبر داد.

مهندس صدر در خصوص نارضایتی شرکت تایدواتر از سرمایه‌گذاری شرکت کنیایی در بندر امام اظهار داشت: به دنبال نارضایتی این شرکت، جلساتی با تایدواتر و سایر شرکت‌های دیگر برگزار شد و در این خصوص توافقاتی به عمل آمد، به طوری که قرار شد از امکانات و تجهیزات موجود شرکت تایدواتر حداکثر استفاده شود؛ چرا که در غیر این صورت ممکن بود شرکت کنیایی از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شود.

معاون وزیر راه و ترابری در مورد امضای قرارداد سرمایه‌گذاری با شرکت کنیایی در بندر امام گفت: تاکنون قراردادی با این شرکت به امضا نرسیده است و آنچه که انجام شده، تنها در حد یک تفاهم‌نامه بوده است.

وی در خصوص دلایل انتخاب سرمایه‌گذاری یک شرکت آفریقایی در بندر امام خاطرنشان کرد: حضور شرکت کنیایی در بندر امام جنبه ترانزیتی دارد و در جهت جذب بازار خارجی است؛ به طوری که با این اقدام قرار است سهم بازار ایران از ترانزیت دنیا افزایش یابد.

وی در پاسخ به برخی نگرانی‌ها در مورد این نوع سرمایه‌گذاری در کشور گفت: تصمیم سازمان بنادر و دریانوردی مشارکت با کنیایی‌ها در بازار بندرامام خمینی و استفاده از ظرفیت این بندر برای ترانزیت و تامین کالا برای بخشی از بازار آفریقا است و این سازمان قصد واگذاری این بندر به سرمایه‌گذار کنیایی را ندارد.

صدر در ادامه تاکید کرد: مذاکره با طرف کنیایی در راستای رونق بخشیدن به بندر امام، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، رشد سرمایه‌گذاری و حضور صنایع در این بندر است که البته این اقدامات توسط سرمایه‌گذاران داخلی انجام می‌شود تا زیر ساخت‌های لازم برای تبدیل این بندر برای تراتزیت کالا به آفریقا توسط کنیایی‌ها فراهم شود.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تکمیل و راه‌اندازی تجهیزات تخلیه و بارگیری اسکله ۱۵۰‌هزار تنی غلات، تکمیل اسکله و توسعه آن، احداث ۲۰۰‌هزار تن مخازن نگهداری غلات و انتقال گندم از پای کشتی به مخازن برای بارگیری مواردی است که در قالب این طرح توسعه، عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: در پی اعلام آمادگی سرمایه‌گذار کنیایی برای تجهیز و بهره‌برداری از ترمینال غلات بندر امام خمینی، به مبلغ ۲۵۰میلیون‌دلار بررسی‌های لازم در مورد طرح پیشنهادی توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و نتایج حاصله که شامل بررسی کارشناسی مدل اقتصادی و مالی بود، مثبت و مورد نظر سازمان قرار ‌گرفت.

صدر اضافه کرد: بر همین اساس نتایج بررسی‌های کارشناسی در این زمینه به وزارت راه و ترابری اعلام شد و در سفر وزیر

راه و ترابری و هیات همراه به کنیا امکانات و توانمندی‌های شرکت کنیایی از نزدیک مورد بررسی قرار‌گرفت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در سفر هیات اعزامی وزارت راه و ترابری به کنیا، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی و سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی مبادله شد و طبق این تفاهم‌نامه، در یک دوره مشخص بررسی‌های نهایی انجام و قرارداد امضا خواهد شد.