گروه بورس- ۹ شرکت سرمایه‌گذاری پرتفوی دوره یک ماهه منتهی به دی ماه را منتشر کردند.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های صنعت بیمه، سرمایه‌گذاری بهمن و «وتوسم» از واگذاری سهام زیان و سرمایه‌گذاری بانک ملی، سود کسب کردند. این در حالی است که ارزش بازار شرکت‌های سرمایه‌گذاری سپه و سرمایه‌گذاری پتروشیمی در پایان دی ماه شاهد افزایش بود. همچنین میزان سهام خریداری شده در پرتفوی این شرکت بیشتر از سهام فروخته شده بود و سرمایه‌گذاری‌ها از خریداران بازار در ماه گذشته بودند. در این بین البته «وبانک» سود زیادی را از واگذاری سهام به دست آوردند.

زیان «وبیمه» از واگذاری سهام

سرمایه‌گذاری صنعت بیمه ماه گذشته با واگذاری مبلغ ۹‌میلیارد و ۴۴۵میلیون ریال از سهام ۱۱ شرکت‌های بورسی خود مبلغ دومیلیارد و ۹۴۵میلیون ریال زیان کرد. بیشترین زیان «وبیمه» به مبلغ ۲۱۵۴میلیون ریال ناشی از واگذاری سهام سیمان سپاهان بود. همچنین «وبیمه» از واگذاری سهام سیمان شاهرود مبلغ ۸۸۹میلیون ریال زیان کرده است. از سوی دیگر «وبیمه» از فروش سهام گروه دارویی سبحان مبلغ ۱۷۹میلیون ریال سود کسب کرد. این در حالی است که «وبیمه» طی ماه گذشته برای تحصیل سهام جدید مبلغ دومیلیارد و ۲۱۷میلیون ریال پرداخت کرد که بیشترین مبلغ بابت تحصیل سهام بیمه البرز به مبلغ یک‌میلیارد و ۸۷۳میلیون ریال بود. همچنین ارزش بازار جمع کل سرمایه‌گذاری‌های «وبیمه» در پایان دی ماه مبلغ ۲۱۳میلیارد و ۴۵۳میلیون ریال بود که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۴۸‌درصد کاهش یافته است. بر این اساس ارزش بازار پایان دی ماه «وبیمه» مبلغ ۲۱۳‌میلیارد و ۴۵۳میلیون ریال اعلام شده است. همچنین ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری «وبیمه» در این دوره مبلغ ۱۶۵میلیارد و ۵۱۶میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

کاهش ارزش بازار «وملت»

ارزش بازار سرمایه‌گذاری ملت در پایان دی ماه نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره آن معادل ۴۹‌درصد کاهش نشان می‌دهد. به این ترتیب ارزش بازار پایان دی ماه سرمایه‌گذاری ملت مبلغ ۲۱میلیارد و ۸۸۲میلیون ریال بود.

همچنین مغایرت مانده اول دوره با مانده قبل بابت انتقال دو شرکت تولیدی تیزرو و روغن نباتی جهان از فهرست شرکت‌های بورسی به فهرست شرکت‌های غیربورسی است. از سوی دیگر مبلغ ۹۱میلیارد و ۱۰۷میلیون ریال ذخیره کاهش ارزش با احتساب ذخیره کاهش ارزش شرکت‌های ایران پوپلین، صنایع مخابراتی راه دور ایران، تولیدی تیزرو و روغن نباتی جهان است.

«وپترو» سهامی خرید و فروش نکرد

سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی ماه گذشته را در حالی سپری کرد که سهامی را خرید و فروش نکرده است. از سوی دیگر ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری در سهام «وپترو» از صفر ریال در ابتدای ماه گذشته به مبلغ ۴۵۲‌میلیارد و ۱۶۰میلیون ریال در پایان ماه گذشته رسید. همچنین بهای تمام شده ابتدای دی ماه «وپترو» مبلغ ۹۲۱میلیارد و ۹۷میلیون ریال بود که بر این اساس ارزش بازار پایان دی ماه جمع کل سرمایه‌گذاری‌های «وپترو» در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن معادل ۵۱درصد کاهش دارد.

تمرکز ۲۲‌درصدی پرتفوی «وبهمن» در واسطه‌گری مالی

صورت وضعیت پرتفوی ماه گذشته سرمایه‌گذاری بهمن شامل ۱۱‌درصد انواع فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، ۹درصد محصولات شیمیایی، ۷درصد کانی غیرفلزی، ۱۹درصد فلزات اساسی و ۱۷درصد خودرو و ساخت قطعات بود.

این در حالی است که تعداد شرکت‌های بورسی «وبهمن» در ابتدای دی ماه ۶۴‌ شرکت بود که در پایان دی ماه «وبهمن» با واگذاری سهام مپنا از این سهم با زیان خارج شد تا تعداد شرکت‌های بورسی «وبهمن» به ۶۳‌شرکت برسد. «وبهمن» از فروش سهام مپنا مبلغ یک‌میلیارد و ۳۰۳میلیون ریال زیان کرد. همچنین ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های «وبهمن» در پایان دی ماه نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۳۱درصد کاهش نشان می‌دهد.

«وسپه» ۸میلیاد ریال سهام خرید

سرمایه‌گذاری سپه دی ماه امسال سهام ۵ شرکت بورسی و یک شرکت غیربورسی را تحصیل کرد. بر این اساس «وسپه» ماه گذشته مبلغ ۸میلیارد و ۶۸۷میلیون ریال بابت تحصیل سهام جدید پرداخت کرد که بیشترین مبلغ به میزان سه‌میلیارد و ۵۶۲میلیون ریال برای خرید سهام ملی صنایع مس ایران بود. همچنین «وسپه» یک‌میلیارد و ۱۳میلیون ریال برای تحصیل سهام شرکت غیربورسی سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران پرداخت کرد. «وسپه» ماه گذشته سهام ۵۶‌شرکت بورسی را در پرتفوی خود داشت که ارزش بازار پایان دی ماه این سهام با ۱۱۷میلیارد و ۳۲۷میلیون ریال افزایش به مبلغ دوهزار و ۹میلیارد و ۳۰۳میلیون ریال رسید. شایان ذکر است که «وسپه» مبلغ ۶۷میلیارد و ۹۹۲میلیون ریال بابت ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته است.

رشد ۱۳۰۰میلیارد ریالی پرتفوی «وامید»

ارزش بازار پرتفوی مدیریت سرمایه‌گذاری امید دی ماه امسال شاهد یک‌هزار و ۳۰۵میلیارد و ۵۲۸میلیون ریال رشد بود که دو شرکت گروه استخراج کانه‌های فلزی «وامید» سهم زیادی در رشد ارزش بازار آن داشتند. بر این اساس ارزش بازار پرتفوی این شرکت در پایان دی ماه معادل ۱۴هزار و ۸۷۶میلیارد و ۵۹۳میلیون ریال اعلام شده است که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره افزایش دارد. شایان ذکر است که سرمایه‌گذاری

امید ماه گذشته از واگذاری سهام به مبلغ ۱۰۵میلیون ریال سود دست یافت که بخش عمده آن ناشی از واگذاری سهام فولاد مبارکه بود.

اما این شرکت از واگذاری سهام سرمایه‌گذاری صنعت و معدن زیان ۱۵۱میلیون ریالی داشت. همچنین «وامید» مبلغ ۲۳‌میلیارد و ۱۷۷میلیون ریال را صرف خرید سهام جدید در ۵ شرکت بورسی کرد.

زیان ۱۷میلیارد ریالی «وتوسم»

سرمایه‌گذاری توسعه ملی ماه گذشته در مجموع ۱۷میلیارد و ۵۱۰میلیون ریال زیان کرد که ناشی از واگذاری سهام شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران، چادرملو، گل‌گهر و بانک تجارت بود.

بهای تمام شده سهام چادرملو در پرتفوی «وتوسم» مبلغ ۳۴میلیارد و ۹۴۳میلیون ریال بود اما مبلغ واگذاری این سهام طی دی ماه امسال مبلغ ۶میلیارد و ۵۹۱میلیون ریال درج شده است که نشان‌دهنده زیان ۱۰میلیارد و ۷۴۹میلیون ریالی «وتوسم» از فروش سهام چادرملو است. با این وجود «وتوسم» دی ماه امسال بالغ بر ۴۳‌میلیارد و ۱۵۵میلیون ریال بابت تحصیل سهام پرداخت که میزان خرید پتروشیمی خارک معادل ۲۷‌میلیارد و ۹۲۵میلیون ریال اعلام شده است.

«ثمسکن» سهام بورسی نداشت

دی ماه امسال سرمایه‌گذای مسکن سهام بورسی در پرتفوی خود نداشت.

در پرتفوی غیربورسی این شرکت نیز سهام ۳۲ شرکت درج شده است که بهای تمام شده این میزان سهام در پایان دوره با افزایش ۹۹۰میلیون ریالی به مبلغ ۸۲۸میلیارد و ۲۱۳میلیون ریال رسید.

سرمایه‌گذاری مسکن این مبلغ را بابت تحصیل سهام جدید در شرکت طرح ساختمان پارسا پرداخت کرده است.

«وبانک» خریدار و فروشنده بود

سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران ماه گذشته در حالی که بیش از ۳۰میلیارد ریال برای تحصیل سهام پرداخت، سودی معادل یک‌میلیارد و ۸۳۴میلیون ریال نیز در حساب‌های خود به ثبت رساند.

«وبانک» طی دی ماه یک‌میلیارد و ۸۰۴میلیون ریال از فروش سهام گل‌گهر سود کسب کرد. همچنین ۲۲‌میلیارد و ۷۰۹میلیون ریال برای خرید سهام بورسی و مبلغ ۷‌میلیارد و ۳۲۷میلیون ریال برای تحصیل سهام غیربورسی «آزاد راه تبریز- ارومیه» پرداخت کرده است.

این در حالی است که ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری در سهام «وبانک» پایان دی ماه مبلغ ۵‌هزار و ۵۱۸میلیارد و ۳۷۲میلیون ریال اعلام شده است.

همچنین طی این مدت «وبانک» ۹۳ شرکت غیربورسی را با سه‌هزار و ۹۰میلیارد و ۳۴۹میلیون ریال بهای تمام شده در پرتفوی خود داشت.