دنیای اقتصاد- به گفته مدیرعامل بورس، حجم معاملات در بازار سهام پس از آغاز سال جدید تقریبا ۵/۷برابر شده و رشدی بالغ بر ۱۶۰درصد در تعداد دفعات معامله را شاهد هستیم. وی همچنین از افزایش فعالیت سهامداران حقیقی طی دو هفته اخیر خبر داد و اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، سهامداران خرد تا روز گذشته ۳۰میلیارد تومان خرید مازاد بر فروش سهام داشته‌اند. مدیرعامل بورس خبر داد

هجوم ۳۰میلیارد تومانی حقیقی‌ها به بورس تهران

فارس- مدیرعامل شرکت بورس با اعلام برگزاری مجمع سالانه این شرکت در ماه فروردین، دلایل رونق روزهای اخیر بازار سهام را بیان کرد و از افزایش ۵/۷ برابری حجم معاملات در ۹ روز کاری، رشد ۱۶۰‌درصدی تعداد دفعات معامله و خرید ۳۰‌میلیارد‌تومانی مازاد بر فروش سهامداران حقیقی خبر داد.

حسن قالیباف اصل در رابطه با زمان برگزاری مجمع سالانه، دلایل رونق کم سابقه بازار سهام در روز‌های اخیر و آمار معاملات توضیحاتی ارائه کرد.

دلایل رونق کم سابقه بازار سهام

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت روزهای اخیر بورس و دلایل رونق کم سابقه بازار سهام را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: به نظرم افزایش قیمت نفت به بیش از ۸۵‌دلار و نرخ فلزات اساسی در بازار‌های جهانی اثرات آنها بر اقتصاد و درآمدهای شرکت‌ها علائم مثبتی به فعالان بازار سهام داده است. از سوی دیگر در بازار‌های رقیب مانند مسکن نیز خبری نیست.

رشد ۵/۷ برابری معاملات در ۹روز کاری

سخنگوی شرکت بورس اوراق بهادار به آمار معاملات سهام در ۹ روز کاری اخیر اشاره کرد و گفت: طی مدت مشابه سال گذشته و به‌رغم شرایط مناسب بازار سهام حدود ۲۸‌میلیارد‌تومان داد و ستد شده بود اما از ابتدای سال جاری تا به امروز حجم معاملات شرکت‌های بورسی بیش از ۲۷۰‌میلیارد‌تومان بوده که حدود ۵/۷ برابر سال ۸۸ است.

قالیباف اصل افزود: از سوی دیگر در برابر تعداد دفعات ۲۸‌هزاری در ۹ روز کاری سال گذشته، این متغیر با رشد ۱۶۰‌درصدی به ۸۶‌هزار نوبت بالغ شده است. با این آمارها، علامت‌های مثبتی از لحاظ رونق معاملات بازار سهام رقم خورده است.

خرید مازاد بر فروش ۳۰‌میلیارد‌تومانی

وی در برابر این سوال که طی این مدت آیا آماری هم از حجم ورود نقدینگی جدید هم وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: طبق بررسی‌های به عمل آمده سهامداران حقیقی تا روز گذشته ۳۰‌میلیارد‌تومان خرید مازاد بر فروش سهام داشته‌اند که نشان‌دهنده افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار است.

مجمع سالانه شرکت حداکثر تا پایان فروردین

قالیباف اصل درباره زمان برگزاری سومین مجمع سالانه شرکت بورس از زمان تاسیس اظهار داشت: با توجه به اتمام سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۸۸ شرکت، مجمع سالانه «بورس» حداکثر تا پایان فروردین ماه برگزار می‌شود.

قالیباف اصل ادامه داد: زمان قطعی تشکیل این مجمع هنوز نهایی نشده؛ اما ممکن است در بعد از ظهر ۳۱ فروردین ماه مجمع سالانه برگزار شود.