گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز در شرایطی فعالیت خود را از سر می‌گیرد که انتشار خبر توافق هسته‌ای سه جانبه ایران-ترکیه و برزیل مهم‌ترین تحولی است که رخ داده است. معامله‌گران بازار سرمایه پس از آنکه روز دوشنبه با تعطیلی میان هفته سالروز شهادت دخت رسول اکرم(ص) فاطمه صدیقه (س) مواجه بودند، امروز در بازگشایی بازار تحولات مهمی پیش روی دارند. در مسائل سیاسی معامله‌گران پس از ماه‌ها فراز و فرود شاهد توافق سه جانبه در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان بودند که این امر به معنای آرامش سیاسی سنگین در بازار خواهد بود. هر چند در حال حاضر احتمالا بازار در واکنش فوری به این خبر، درگیر تحولات در جریان اجرای این طرح خواهد بود اما در درازمدت این مساله می‌تواند یکی از سه موضوع نگران‌کننده معامله‌گران را برطرف کند. معامله‌گران در سال جاری در مورد سه موضوع وضعیت بازارهای جهانی، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و مساله پرونده هسته‌ای با نگرانی مواجه بودند که با رفع نگرانی فوری در مورد مساله هسته‌ای و ایجاد دورنما برای عادی سازی وضعیت پرونده هسته‌ای کشورمان، فرصت برای تغییراتی بنیادی در بازار سهام فراهم است.

در کنار بحث سیاسی که نتایج مثبتی را برای بازار دارد، در مسائل اقتصادی شرایط همچنان رو به نگرانی است. دور جدید بحران اقتصادی در حوزه یورو و تداوم کاهش ارزش واحد پول اروپا سبب شده است همچنان بهای مواد خام رو به کاهش باشد. بهای نفت به مرز ۷۰دلار رسیده است و بهای مس نیز در مرز ۶هزار و ۹۵۵دلار، بهای روی و سرب و آلومینیوم نیز در مرز ۲هزار‌دلار در هر تن در حال نوسان است که در برخی از ساعات دیروز بهای روی و سرب در کمتر از مرز ۲هزار‌دلار نیز معاملات قابل ملاحظه‌ای داشته است. با توجه به افزایش بهای‌دلار در بازار تهران که به مرز ۱۰‌هزار و ۴۴۰ریال رسیده است، رشد ارزش‌دلار برای شرکت‌های دارای صادرات می‌تواند شرایط بهتری را ایجاد کند. امری که البته منوط به عدم دخالت دولت در بازار ارز است. با رکورد‌شکنی بازار ارز و طلا برخی کارشناسان از احتمال جلب توجه بخشی از نقدینگی بازار سهام برای حضور در بازارهای موازی خبر می‌دهند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار سهام روز یک‌شنبه شاهد تداوم کاهش حجم معاملات بود هر چند در نهایت با انجام بخشی دیگر از انتقال سهام کارگزاری عدالت به سرمایه‌گذاری‌های استانی حجم معاملات با رشد، نسبت به روزهای قبل مواجه شد. تعطیلی میان هفته و انتظار معامله‌گران برای روشن شدن نتایج مذاکرات سیاسی‌گروه جی ۱۵ در تهران و بازگشایی بازارهای جهانی مهم‌ترین دلایل کاهش حجم معاملات طی دو روز ابتدایی هفته ارزیابی می‌شود. هر چند که به دلیل افزایش شمار مجامع سالانه و انتشار پی‌در‌پی گزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌ها برای سال مالی ۸۸، بازار با خروج نمادهای عمده روبه‌رو است. از نکات جالب در بازار روز یک‌شنبه بازگشایی مثبت دو نماد لیزینگی بود که انگیزه برای خرید این سهام را در بازار

افزایش داد. در بازار یک‌شنبه نمادهای لیزینگ غدیر و صنعت و معدن با رشد قیمتی بازگشایی شدند که این امر تاثیر مثبتی را بر معاملات سه نماد لیزینگ‌های ایران، ایرانیان و رایان‌سایپا داشت. همچنین در ‌گروه پیمانکاری نماد ماشین سازی اراک برای اعلام تعدیل مثبت متوقف شد. انتظار می‌رود که این شرکت سود سال ۸۸ خود را به حدود ۱۱۹ریال برساند.

در ‌این گروه معامله‌گران در انتظار آخرین رایزنی‌های سیاسی میان ایران و ترکیه هستند. با توجه به اینکه سه فاز ۲۷تا ۲۹ پارس جنوبی پیش از این به ترک‌ها واگذار شده و پس از تعلل طرف ترک، مساله واگذاری این فازها به صدرا مطرح شد، حضور اردوغان در تهران می‌تواند در سرنوشت این فازها موثر باشد. در ‌گروه تجهیزات معامله‌گران شاهد دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مجموعه مپنا در کرج بودند. در ‌گروه بانکی تبعات جلسه اخیر شورای پول و اعتبار و اعلام لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها به ۴هزار‌میلیارد‌ریال سبب خواهد شد تا بازار با مازاد عرضه سهام بانکی در بازار اولیه مواجه شود. در این‌ گروه اعلام عرضه حدود یک‌درصد بانک اقتصاد نوین توسط بهپاک احتمالا تلاشی برای پوشش زیان‌های انباشته این شرکت است. در صورت بهبود شرایط بهپاک، توسعه صنایع بهشهر نیز می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند. در ‌گروه خودرویی نمایندگان مجلس روز یکشنبه با لغو مصوبه بودجه سال ۸۹در مورد کاهش تعرفه واردات خودرو به ۷۰‌درصد باردیگر تعرفه واردات را به ۹۰درصد برگرداندند. در ‌گروه حمل‌و‌نقل، شرکت تایدواتر خاورمیانه با تصویب افزایش سرمایه شرکت توسط هیات‌مدیره جدید مواجه است که با ثبت اسامی دو عضو جدید هیات مدیره در روزنامه رسمی، پذیره‌نویسی سهام آغاز می‌شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران شاهد ثبت افزایش سرمایه تا مجمع سالانه نخواهند بود و سود نقدی به اوراق افزایش سرمایه تعلق نمی‌گیرد. در ‌گروه پلاستیک معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد برگزاری مجمع لاستیکی سهند خواهند بود. این شرکت سال گذشته با عملکردی مناسب شاهد افزایش فروش شرکت به میزان ۳۷درصد، رشد سود خالص به فروش معادل ۲۲۲درصد و رشد سود عملیاتی به میزان ۲۷۳درصد بوده است.